Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle dele noen flere erfaringer fra fødselen min, og denne gangen gjelder det barselbesøk på sykehuset de 3-4 første dagene etter nedkomst.

Ettersom lillegutt måtte direkte på intensiven etter fødselen, ble alle planlagte barselbesøk utsatt da ingen uvedkommende slapp inn på denne avdelingen (i ettertid sier jeg bare HELDIGVIS). Selv om vi etter 3 dager kunne ha tatt i mot besøk, utsatte vi besøkene ytterligere 4 dager da vi forsatt var på sykehuset. Det gikk dermed 1 uke før vi slapp til hordene av slekt og venner som skulle ta den lille i nærmere øyensyn. I ettertid ser jeg at disse dagene i var helt nødvendig å ha for seg selv.

På denne tiden skulle vi som nybakte førstegangsforeldre bli kjent med den lille i ro og mak, i tillegg til at jeg skulle få i gang ammingen. Man er også fysisk sliten etter fødselen, samtidig som vi skulle venne oss til våkenetter med nykomlingen. Det er heller ingen myte at nybakte mødre har en baby-blues dag et par 2-3 dager etter fødselen. Da renner tårene fritt og hormonene herjer i kroppen. Da er det ikke særlig trivelig å ha besøk..

Etter selv å ha erfart den verdifulle tiden alene sammen med mann og barn på sykehuset, har vi bestemt oss for at dersom det blir en neste gang så blir vi å skjerme de 3-4 første dagene for besøk. Jeg har også lært at jeg aldri mer blir å renne ned dørene til en nybakt mor på sykehuset.

Så til alle dere som snart skal føde...det er ingen skam å si nei til besøk på sykehuset dersom du/dere føler for det. Det vil være tidsnok for alle å se den lille når dere er kommet hjem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det var koselig med besøk på sykehuset jeg. Har en overivrig venninne som dukket opp 0745 neste morgen. (var ferdig født 19.37 kvelden før) så kunne nok drøyd det til dagen etter, men da var jeg klar for å vise fram det nydeligste på jord!!

Tror alle opplever dette på hver sin måte. Men helt enig i at man må tørre si ifra om man ikke ønsker besøk!!

Skrevet

Tror ikke jeg hadde klart å nekte familien noe sånn jeg... Men for min del blir det ikke noe stort problem,ettersom besøkstiden kun er fra 18.00-20.00 på sykehuset. Og de to timene skal jeg overleve (forhåpentligvis)... Kan jo sikkert bli litt for mye av det gode og kanskje :P

Skrevet

Vi har gitt beskjed om at det kun er besteforeldre og olderforeldre som får se den lille på sykehuset!

Venner ingen adgang - har fått flere anbefalinger om dette fra venninner som har født tidligere.

Jeg har aldri rent ned dørene på sykehuset selv heller da....

Folk får synes hva de vil om det - det er vårt første møte med den lille og vi som bestemmer!

Skrevet

Vi er førstegangs og litt selvfølgelig litt usikre på hva vi har i vente, men har snakket om at hvis formen tillater det så er det kun vår nærmeste familie (foreldre, og søsken) som får lov til å komme på besøk på sykehushotellet. Det vil si maks to besøk, og vi bestemmer når de skal komme og når de skal hjem:) Resten av familien og nære venner får vente til vi har kommet hjem og er klare for besøk. Vi har allerede snakket med de respektive om dette og de er helt enige. De vil selvfølgelig vente utålmodig for å få se nurket, men skjønner at vi prioriterer å bli kjent med den lille selv og vil verne om den nye lille familien vår:)

Skrevet

Jeg syntes det var kjempe koselig med besøk på sykehuset! Nå var både jeg og babyen i god form, så jeg bare gledet meg til å vise fram nurket :)

Regner med jeg vil føle det likt denne gangen, men viss ikke skal jeg helt klart si i fra at vi vil vente litt med besøkene.

Nær familie vil uansett få komme når de vil, men det tror jeg hver enkelt må føle på selv.

Skrevet

Jeg hadde all for mye besøk sist. Lå på pasienthotell med fri besøks tid, og hadde besøk av alle...

Selvsagt var det kjempe stas å vise frem babyen og både han og jeg var i fin form. Men, jeg syntest det var vanskelig å amme i starten, og jeg var sliten likevel. Denne gangen skal jeg være knallhard på besøk. De nærmeste skal få titte innom, men med svært begrenset besøkstid. Og ingen barn! De får vente. Unntatt storebroren selvsagt.

Skrevet

hei!

jeg skjønner deg veldig godt! og synes det er fint med et innlegg som dette. men alikevel hadde jeg en helt annen opplevelse da jeg fikk mitt første barn. jeg var 19 og gråt en god del de 2 første dagene etter nedkomsten. mamma var veldig obs på at ingen måtte komme og forstyrre oss da vi lå på barsel. så vi fikk lite besøk. noe jeg savnet veldig. selv om jeg gråt en del synes jeg at dersom noen bare hadde vært der hadde det vært til stor hjelp! selvfølgelig er dette veldig individuelt, men jeg følte meg rett og slett ensom, og var livredd for å være alene med babyen de første dagene.

det var en lettelse å komme hjem og ringe venner og familie og invitere til besøk! :)

Skrevet

Vi har nok bestemt at vi skal ha minst mulig besøk på sykehuset etter fødselen, og det er ikke umulig at vi reiser hjem så snart vi kan. Fikk aldri roen til å bli kjent med barnet/ ammingen osv. på sykehuset sist, så denne gangen er det ikke umulig vi drar hjem samme dag eller dagen etter fødselen. Jeg har ikke så stor familie, men mannen min har en veldig stor (og utålmodig) familie, så vi har måttet sette ned foten og si nei... Ikke lett, men bedre å informere i forkant enn å måtte svare på masse telefoner og si nei fra sykehussengen rett etter fødselen.

Skrevet

Fri besøkstid på sykehuset, mille-k? Trodde alle sykehus hadde begrenset besøkstid, jeg. Er veldig glad for at det er begrenset besøkstid der jeg skal føde. Venter ikke mye besøk der uansett, men det er godt å vite at det ikke kommer til å renne inn folk hele tiden. Ikke bare besøk til meg, men til de andre nybakte mødrene som jeg kommer til å dele rom med (4-mannsrom). I alle fall for meg som er nervøs og usikker førstegangsfødende, er det godt å ha litt tid på meg til å bli kjent med babyen og amming og rutiner før vi drar hjem og er "på egen hånd". Da er jeg mer bekymret for familie som kommer reisende hit etter at vi er kommet hjem, og skal henge over skulderen min.

Skrevet

Fri besøkstid på sykehuset, mille-k?

Grunnen er nok at hun snakker om pasienthotellet. Der kommer man og går som man vil, og da er det heller ingen regler på besøktider o.l. Det skal i utgangspunktet fungere som et vanlig hotell, med den forskjellen at det er alarmsysten og helsepersonell tilgjengelig.

Skrevet

Forrige gang var jeg fulltendig utslitt etter fødsel, og var lykkelig for at det var midt i påska så de fleste var bortreist... hver eneste gang det kom noen følte jeg at jeg ble tappet for krefter.

Men denne gangen blir det ganske anderledes vil jeg tro :) Nå bor vi langt unna en del av vennene og familiene, så vi vil gjerne få sett noen mens vi er på barsel/pasienthotellet. Det vi kommer til å si til venner og familie som ønsker å besøke er at mellom 17 og 20 kan de få komme så mye de vil, ellers tar vi ikke imot besøk. Så lenge folk vet om det på forhånd tror jeg ingen vil ha problemer med akkurat den restriksjonen.

Gubben skal bo sammen med meg og lillejneta på sykehuset, og datteren vår på 2 1/2 skal bo hos mormor og morfar. De skal selvsagt få komme på besøk så mye de vil, men bortsett fra det vil vi være litt alene, bare jeg, pappa'n og den nyfødte.

Det er veldig individuelt hvordan man opplever dette med barselbesøk (både på sykehuset og etter man kommer hjem), men det jeg anbefaler ALLE er å tenke litt over det på forhånd, slik at man kan sette grenser når man føler det er på tide. Lykke til alle sammen :)

Skrevet

Jeg og synes det var kjempe koselig med barsel besøk..

Men nå finnes ikke jeg sjenert så jeg sa bare fint i fra når jeg hadde fått nok at jeg var sliten å ville legge meg ned litt å det tok alle helt fint!!

Nå skal jeg ikke sove på sykehuset en gang hvis alt er greit men er ikke redd for at folk skal løpe ned dørene våres..

Telefoner kan slås av å ringe klokken kan og slås av å jeg er ikke redd for å gjøre det =)

Men jeg er som sakt heller ikke redd for å si i fra til venner å kjente at - nei i dag orker jeg ikke besøk eller nå trenger vi litt tid for oss selv !!

Skrevet

Som enkelte har skrevet over, er det jo individuelt hvordan man føler det med besøk. Men det er viktig det du HI skriver, at det er lov å si nei til besøk. Man må ikke glemme det.

Selv er jeg førstegangsfødende, og vet ikke noe om hva som venter meg. Og hver enkelt fødsel er jo individuell, så egentlig vet jo ingen av oss hva som venter oss.. Det beste må jo være å se an etter fødselen, hva man orker.

Et vennepar av oss gav beskjed om at de som ville se babyen med en gang måtte komme på besøk på sykehuset, for de ville ha hele den første uka hjemme HELT for seg selv, uten noe som helst besøk. Den andre uka hjemme var det kun den nærmeste familien som fikk komme på besøk. Så fikk vi vennene og andre bekjente først komme etter det. De ville heller få unna det meste besøket mens de var på sykehuset og hadde sykehuspersonellet rundt seg til å kunne avlaste når det trengtes (f.eks. om natta).

Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen
Skrevet

E skal ihertfall ta imot all besøk e kan=) syns det er kjempe kos, se venner og familie være så opptatt av den lille.. Så ja takk til besøk, og forresten så er det jo ikke så mange timene de kan være der heller:)

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt av jordmor å ikke ta i mot for mye besøk mens man er på sykehuset fordi man ikke er så lenge på sykehuset og man derfor bør benytte tiden til å få til ammingen og lære seg andre nyttige ting i forhold til barnet. (Dette gjelder jo særlig førstegangsfødende) Da er man jo omringet av mennesker som er "eksperter" på nettopp dette, det er man ikkenår man kommer hjem. I tillegg kan det være lurt å benytte tiden til å slappe av, når man kommer hjem er det jo mange som vil komme på besøk. Så vi har tenkt å prøve å begrense besøkene litt, men kan jo bli veldig vanskelig nar man er nybakte og veldig stolte foreldre ;)

Skrevet

Jeg er førstegangs og tenker at jeg kommer til å lage "besøkstid" for de som vil hilse på :-)

skal forhåpentligvis på pasienthotellet på Ullevål og der er det jo "fri ferdsel". Det kan fort bli slitsomt.

Men tror nok at om vi sier maks 2 timer om dagen eller etter formen min så respekterer nok de fleste det tror jeg.

Er jo som noen andre skrev her: viktig å få med seg det man kan mens man har fagpersonell tilgjengelig. Er jo ikke godt å vite om man får problemer med ammingen osv.

Pappaen får nok oppgaven med å styre besøkene hehe

Skrevet

når vi fikk første så kom slekta rett etter fødselen.. det passet sånn med besøkstiden.. syntes det var kjempe koslig jeg,,, det kom noen når nr to ble født også.. men ikek like mange.. synes og huske jeg nesten var skuffet over det.. men har hatt greie fødsler og vært i fin form etterpå..

Skrevet

Jeg skal bare være på sykehuset to dager hvis det ikke oppstår komplikasjoner---Da håper jeg vi får være mest mulig i fred,men familien kan godt komme innom en tur. Vennene får vente til vi er hjemme og i orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...