Gå til innhold

Om vannet går....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan vannet gå uten at slimproppen har løsna først? Kan de komme samtidig?

Kan vannet gå mens man sover? Våkner man da eller kan det hende man ikke merker det?

Hva er vanligst for førstegangsfødende - at vannet går først eller at riene kommer?

Hvis vannet skulle gå og man ligger eller sitter i sofaen, rekker man å gjøre noenting som helst før det fosser?

Er det praktisk eller hysterisk å ha et håndkle under seg i sofaen/stolen?

Blir litt panisk når jeg tenker på at det kun er 14 dager til termin og at babyen egentlig kan komme når som helst. Og når mamma i tillegg ringer og spør om jeg har lagt noe i senga i tilfelle vannet skulle gå, da klarer jeg jo ikke å tenke på noe annet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange spørsmål men her er da svar:

Ja de kan komme samtidig.

Vannet kan gå når som helst, også når du sover.

Om det kommer fossende skulle man tro du våkner men sover du veldig tungt er det ikke sikkert da..

Vannet kan komme sildrende eller som en stor foss, så ikke sikkert du rekke gjøre noe med det. En handduk fanger nok ikke opp så mye om det plutselig går så ville nok droppa handduken i sofaen. Du kan jo kjøpe slik vanntett laken å ha i senga så redder du den om det skulle skje der.

Er andregangs å forrige gang måtte jordmor ta vannet på meg så trenge absolutt ikke komme hjemme. Syns og det virka veldig mye men kan ha vært fordi jeg var litt "rusa" på lystgass.. :)

Blei langt dette men..

Skrevet

Takk for svar, Anonym. :)

Mange spørsmål krever jo mange svar, hehe. Har et lite tisselaken i senga (har rammemadrass) allerede. Har sofa i stoff, og putene der er ikke løse, og i og med at jeg tilbringer en del tid i sofaen nå for tiden begynte jeg plutselig å lure på om jeg kunne gjøre noe for å eventuelt sikre den sånn i alle tilfelle. Får håpe at det er riene som kommer først, sånn at jeg rekker å forberede meg litt. Gud, så mye en skal drive og tenke på! :P

Skrevet

Og smitter litt over... Nå må jeg og kjøpe meg tisselaken til senga.... Sofaen er i skinn så det er ikke noe problem :P

Skrevet

Jeg har kjøpt tisselaken til å ha i senga til gullet - regner m å ha det i senga når d nærmer seg....

Skrevet

Slimproppen trenger en ikke å se noen ting til i det hele tatt. Sliproppen får overdrevent mye oppmerksomhet etter min mening.... Når det gjelder dette om vannet går, så er det ikke så ofte det går først. Hos ca. 8 av 10 begynner fødselen med rier. 2 av 10 med at vannet går. Vannet kan komme litt etter litt, eller som om man sprekker en vannballong i et splæsj, evt. som en kombinasjon av dette. Vannet kan også bli tatt av en jordmor for å få fortgang på det under fødselen.

Skrevet

Hos 8 av 10 begynner fødselen med rier? Hehe, godt å høre. Jeg er som regel aldri blant unntakene, er for gjennomsnitts til det, så jeg satser på riene først.

Hm, lurte plutselig på noe annet også: Hvis hodet ikke er festet, vil vannet da eventuelt fosse mer enn hvis det var festet? Altså at det er mere plass for vannet å renne ut?

Skrevet

De sier det at dersom hodet er festet vil ikke vannet plaske ut like mye, men det spørs sikkert på hvilken stilling man befinner seg i også. Da jordmor tok vannet mitt under forrige fødsel var hodet festet, men vannet kom alikevel fossende ut, for da lå jeg nede i sengen. (Ble forresten satt igang pga svangerskapsforgiftning sist, så aner ikke hvordan fødselen vil starte/forløpe denne gangen). Det spørs sikkert også på hvor stor plass du har i bekkenet ditt...

Skrevet

Ja, hvor stor plass man har i bekkenet sitt vet man vel ikke på forhånd. Såfremt man ikke har fått røntgen da. Vet at hodet ikke er festet enda, men at det også er normalt. Hm, har inntrykk av alt alt er vanlig i et svangerskap og at det ikke er noen fasit på ting, dvs at det er like vanlig med ditt som med datt. Får bare vente og se. :)

Skrevet

1. Vannet kan gå uten at slimproppen har løsna, de kan komme samtidig. Hos meg gikk vannet forrige gang uten at jeg visste hva slimproppen var en gang...

2. Vannet kan gå mens en sover, og det er ikke alltid en merker det. Jeg kjenner et par som har våkna om morran og trodd de har tisset seg ut i løpet av natta.

3. Som ei over her sier - hos de fleste starter det med rier, og ikke vannavgang.

4. Når vannet går, så går det. Du rekker neppe å gjøre noe. Men logisk nok så kan det komme ekstra kjapt hvis du står eller ligger, siden det da "flyter" ivei av seg selv, men blir litt stoppa når du sitter.

5. Håndkle i sofaen hjelper nok minimalt hvis hele fostersekken sprekker. Hvis hodet er festa og det pipler litt vann, så kan håndkleet kanskje hjelpe. Men jeg syns nok det blir litt hysterisk å ha håndkle under seg til en hver tid ja :) Selv har jeg håndkle under meg i senga, et tykt frottehåndkle. Orker ikke ligge på tisselaken, men nå er madrassene våre verken nye eller dyre, så om det skulle skje at vannet går i senga (noe jeg tviler på, det starta med rier sist) så kan vi hive hele overmadrassen.

Jeg har forøvrig 13 dager til termin idag :) Spennende! Ikke minst siden jeg har gjort det en gang før - da startet det med rier hele natta, så gikk vannet på dagen, og så dro vi på sykehuset. Denne gangen har vi lang vei til sykehuset, så vi må være litt kjappere ute - dessuten går det antageligvis fortere siden jeg er andregangs. Men jeg har jo fortsatt ikke peiling på hvordan det starter! Som sagt - spennende :)

Lykke til, Molly Mus!

Skrevet

Og jeg er IKKE anonym altså - det er bare meg, ka-ping, som skriver på uvant pc og kom borti anonym-knappen... hehehe :)

Skrevet

Du får si ifra når det skjer noe med deg da molly mus. Vi har jo termin samtidig! Kanskje vi sees på A-hus??!Går å venter spent jeg også. Forrige gang startet fødselen min med at vannet sakte men sikkert sildret ut. Gikk 13 dager over termin da. Jordmor sa at det slettes ikke er sikkert at jeg går over denne gangen - det er visst helt tilfeldig. Utrolig spennende å gå sånn og vente...

Skrevet

At det er, ja! Det er helt rart å gå og tenke på at det egentlig kan skje når som helst. Bagen er ikke ferdigpakket engang! Det er spennende og skummelt på en gang. Hadde vært gøy å møte andre bimmere på Ahus, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...