Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 25. desember 2006 #1 Skrevet 25. desember 2006 Fikk det utrolig tungt med ammingen av Andreas for ett år siden. Hadde store åpne blødende sår, infeksjoner, sopp, tette melkeganger og brystbetennelser. Jeg fullamma med alt dette i 3 mnd, etter det var det kun flaske på han.. Sitter ikke igjen med gode følelser ift amming akkurat, og er da som dere sikkert skjønner gravid igjen og tenker på ammingen denne gang.. Jeg skal prøve, og jeg vet mer hva jeg går til denne gang, men er redd det blir en kort karriere.. Brystknoppene mine er enda ikke bra, de er sprukne og ødelagte liksom.. Ammehjelperen sa jeg sansynligvis hadde det de kaller kronglete melkeganger og vil være spesielt utsatt for tetninger også denne gang.. Huff, alt en skal bekymre seg for da.. Får prøve å bare ta det som det kommer.....=)
Blomman Skrevet 25. desember 2006 #2 Skrevet 25. desember 2006 du har nok litt kronglete("kranglete") melkeganger ja, etter brystbetennelser kan det oppstå arrvev og som ikkegjør det bedre. Har du brukt lecithin mot de tette melkegangene? )dosering er 1200mg daglig forebyggende/vedlikeholdsdose. Ved brystbet/tette melkeganger er doseringen 2 kapsler a 1200mg morgen og kveld (4800mg daglig) deretter trappes det ned til tre kapsler pr dag i en uke - så to kapsler pr dag i en uke...... Hvis ikke bør du iallefall prøve det. For å forebygge sopp kan du f eks drikke biola og cultura. Spes er det viktig i forbindelse med graviditet og antibiotikakurer - så start alt nå du med å drikke det.... Hvis du har sopp nedentil før fødsel så sørg for å få behandlet det med canesten (stikkpiller uten respt på apoteket - bare ikke bruk den innsettingsgreie når du gravid + canesten creme) Les det du kan om tillegging og snakk med jordmor om det på konroll/ eller kontakt Ammehjelpen. Kan godt hende du får en baby som suger helt fint slik at du kanskje unngår sår denne gangen. (ihvertfall pga av feil sugetak...) Kankje du burde få time hos en hudlege og for å få orden på brystvortene dine nå?? Kanskje du trenger mer behandling - viktig å få rett behandling. Kanskje du har dermatitt(bet i huden) eller eksem i tillegg til soppen du slet med - da trenger man dertil behandling. Men viser det seg at du får store problemer igjen er det ingen skam og gi mme - det blir fine unger av de som får mme og sier Gro Nylander. "Mamming" er viktigere enn amming :-) og du har lov til å bestemme dg på forhånd at du ikke vil og - hvis det f eks viser seg at du ikke får orden på brystvortene dine. Gi da beskjed på sykehuset på forhånd så slipper du maset om at du må.... for du må ikke - det er du som bestemmer. Da kan du få melkehemmende tabl med engang - bare forteller til deg så du vet det - , men har du nok guts til å prøve på igjen så gjør det. Kjempebra at du tenker over det nå i allefall ;-) Rop på meg om det er noe mer da - hjelper deg gjerne - du kan og kontakte meg via ammehjelpen - send da en e mail fra ammehjelpen.no - og be dem videresende Blomman God jul og nyt graviditeten ;-) et spennende år du har i vente - ønsker deg lykke til
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 25. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 25. desember 2006 Takk for svar! Brukte lecithin forrige gang, men syntes ikke det hjalp (var faktisk ingenting som hjalp). Legen har sett på brystknoppene og jeg fikk noe for å smøre på. Har ikke sagt mer om det siden, men jeg må nok ta det opp på neste kontroll.. Skal også snakke med lege/jordmor om dette med amming og håper jeg får bedre hjelp denne gang (forrige gang kom de bare inn med gutten og sa han skulle ligge og suge leeenge (han lå sikkert 1 time på hver side, og det var før melka kom).. Ble veldig ødelagt da, men jeg visste jo ikke bedre den gang. Det gjør jeg nå!! Jeg skal prøve! Jeg må det, men vet av erfaring at det går an å gi seg. Jeg fikk det mye bedre etter jeg slutta sist.. Ha en fortsatt fin jul!! =)
leader of The pack Skrevet 26. desember 2006 #4 Skrevet 26. desember 2006 Et tips jeg har brukt på de 2 siste mine er å smøre med lanolinsalve som forebyggende. Har gjerne begynt noen uker før fødselen. Jeg tror hvis du ungår såre brystvorter så går det andre også mye bedre. Jeg fikk det heller ikke til med 1 snupp, men nr 2 ammet jeg i 13 mnd....nr 3 i kun 3 mnd....så det er ingen fasit:)
Blomman Skrevet 26. desember 2006 #5 Skrevet 26. desember 2006 hvis baby har riktig sugetak spiller det ingen rolle hvor lenge de suger med riktig tak skal en ikke bli sår - og det trenger ikke være så mye å rette på , men litt - sørg for at de ser at det er riktig - det er viktig med stimuli selv om melken ikke har kommet - det hjelper på at melken kommer igang - du kom nok litt skjevt ut desverre sist ;-( Så ikke vær redfd for ¨å la babyen ligge til mye - men selvsagt en time på hver side er kanskje ikke nødvendig - men noen har stort sugebehov da når de r nyfødte..... men du får prøve deg fram og se om du kan komme deg igjennom det... Nei, amming er ikke så lett alltid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå