Gå til innhold

Hvordan overføre fars permisjon til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at om far ikke tar sin del av permisjonen så faller den normalt bort.

Men da han har begynt i ny jobb, og blir "leid ut" av firmaet han jobber for, er det vanskelig for han å få tatt sin permisjon. Derfor tenkte vi å prøve å få overførten til meg.

Noen som vet hvor jeg kan finne lover og regler om dette? (Kikket på trygdeetatens sine siden, men der fant jeg ingenting...)

Eller er det noen her som har peiling på hvilke kriterier man må oppfylle for å få den overført?

Skrevet

Dette lurer jeg også på, da min sambo skal starte eget firma og da ikke kan ta permisjonen sin.

Skrevet

Hei!

Prøvde å få overført permisjon til meg fra far med førstemann.

Mannen min har en jobb som han ikke kan være borte fra i uker i strekk. Søkte trygdekontoret, med bekreftelse fra arbeidgiver som forklarte situasjonen. men fikk avslag. Veldig strenge regler for dette. Tror du kan få det hvis din mann er selvstendig nærings drivende. Men det er vel verdt ett forsøk, kjempekjedelig å miste 6 uker. Det var ikke noe eget skjema for dette. Sørg for å få bekreftelse fra arbeidsgiver. Lykke til!!!

Skrevet

Hei. Jeg fikk overført farspermisjon over på meg. Han driver selvstendig så han kunne ikke ta permisjon i 5 uker, da ville hele firmaet gå til h...... Men vi sleit litt med å få det overført. De mente at han da kunne ta seg fri 1 dag i uka i 25 uker slik at jeg jobbet den ene dagen han var hjemme. Men det ble for tullete her da han plutselig har så mye å gjøre og han ikke vet hvilken dager han eventuelt har mye å gjøre. Skrev dette til TK og fikk til slutt innvilget.

Send de et brev og forklar situasjonen, da får du et brev tilbake. Er det avslag så står det som regel hvorfor og da kan du ta det derfra. Svar på de punktene de har satt opp som grunnlag for avslaget.

Skrevet

Så det er så vanskelig å få overført permisjonen ja...

Samboer driver ikke selvstendig. Men han har nå fått en avtale der han er leid ut ut August. Han skulle tatt ut sin permisjon i juli, men det får han da ikke.

Kjipt å miste 6 uker! (Eller er det ikke 5 da?)

Håpet noen hadde noen "triks" her om hva man sriver og absolutt IKKE skriver i en evt. søknad.

HI

Skrevet

Det meget vanskelig å få overført farspermisjon til mor og det synes jeg er riktig. Det er mulig at dette provoserer noen, men jeg synes det er viktig at far også har tid og ansvar alene med barnet. Det er så lett at vi mødre overtar alt. Jeg synes det er et spørsmål om prioritering, det er ingen som spør damene spørr damene om de skal ha permisjon i forbindelse med at de blir mor... Det er en selvfølge uavhengig av hvor "ubeleilig" det er...

Min mann har nettopp startet i en lederstilling der han får ansvar for 30 ansatte. Det er klart at det ikke passer veldig godt å ta en lang permisjon akkurat nå, men han har sagt klart i fra om at det er en selvfølge at han tar ut min 6 uker og at arbeidsgiver er nødt til å forholde seg til dette... Fordi om han "bare" har blitt pappa, betyr dette at arbeidsgiver er nødt til å legge til rette.... Ingen ville krevd av en nybakt mamma at hun skulle droppe ungen ( ... og nesten ingen mammaer ville gjort det heller...)

Skrevet

Er i grunn helt enig med deg jeg. Synes helt klart at far her i huset kunne tatt disse ukene. Men da han har begynt i ny jobb så ønsker han ikke å spørre om permisjon.(Fordi han håper på fast annsettelse i firmaet han blir utleid til, å er redd for å ødelegge muligheten ved å bli vekk i 6 uker.) Jeg synes jo det er litt kjipt, men det er jo hans valg. Vi mister vel de 6 ukene, men jeg hadde jo synes det var bedre om jeg fikk de ukene sammen med minsten, enn at minsten må være i barnehage/dagmamma...

HI

Skrevet

Det er seks uker dersom barnet er født etter 1. juli, fem uker om barnet er født før...

Hva med at han tar ut sin pappa-permisjon i februar/mars/april, da? (Før han begynner for det nye firmaet?)

Skrevet

Han begynner 16 januar... Men ,men, det ordner seg jo på et vis ;-) Men vi får ikke barnehageplass før 1 august, og jeg begynner på jobb i juli, så det blir litt krunglete, men alt går!

HI

Skrevet

Så fint at vi er enige, men så kjipt av mannen din da. Synes du er forståelsesfull .... Tror ikke jeg hadde vært like grei mot min mann dersom han prioriterte slik... Lykke til! Håper det ordner seg!

Skrevet

Vi fikk innvilget søknaden vår, men et annet par vi kjenner fikk ikke, selv om han har samme jobb. De er sjømann og jobber utenriks. Vi hadde tapt masse penger på at han tok permisjon, og vårt hovedargument var at han var jo hjemme likevel - annenhver måned.

Vi fikk godkjent, de fikk avslag!

Kommer nok an på hvem som leser reglene, og hvilken kommune du bor i... vi fikk det godkjent med hjemmel i samme paragraf som var brukt til å gi de andre avslag - og vi bor ikke i samme kommune..

Skrevet

Heia!

Jeg fikk overført farsperm til meg i sep, fordi far begynte i ny jobb i feb.06. Belaget meg på å anke et avslag, men det gikk bra og jeg ble overrasket ;-) Så vi var heldige!

Det er ikke noe skjema å fylle ut, du el faren må bare skrive et brev til hans saksbehandler på TT og forklare/ begrunne situasjonen.

Det var det vi fikk beskjed om å gjøre.

Lykke til! -alle kan ikke få nei :-)

Skrevet

Hei,

Fra første januar kommer det nye regler på avvikling av fars/mors permisjon.

Det skal ikke lengre kalles fødselspenger, men foreldrepenger og vil være mye mere fleksibelt i forhold til når permisjonene kan tas ut fra begge parter. Far kan ta ut permisjonen når han vil i løpet av en 3 års periode, noe som vil si at mor ikke kan få overført noe av fars permisjon, med mindre det er snakk om alvorlig sykdom.

Så fra første januar - No Rules...

Skrevet

Er det for barn som fødes etter denne tiden? Her starter far permisjon i februar og det er meget kronglete å ta ut alle ukene i ett jafs.

Skrevet

Helt enig med karolinesmor - kan bare skrive under :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...