Gå til innhold

Noen som vet om det er mulig å leie inn hjelp?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min lever for sin jobb - - men det visste jeg da jeg giftet med med han. Jeg er derfor for det meste alene med 2 små - og har lite hjelp og støtte fra familie, som bor langt unna. Det er tøffest da jeg selv er syk. Men enkelte ganger tenker jeg på om det er mulig å leie hjelp, eller om man skulle ansette noen som kunne assistere meg i huset. Mannen min tjener meget godt - men det hjelper ikke da jeg nesten ikkeser han - unntatt i helgene. Ungene er vandt med dette, og han bruker tiden sin som er igjen på oss. Men jeg er så mye alene med de.... Jenta er 3 år og knøttet er 4 mnd. Jeg blir tullete av for lite søvn og ei lita "hyper" jente som ikke fpr nok oppmerksomht...

Så - er det noen som vet om ordninger hvor man kan leie inn hjelp, dvs helst en "RESERVE- HUSMOR".... :-) hva med au pair?? hm...

erfaringer eller noen som vet....eller tips?!!

takknemmelig for svar.

GOD JUL.

Skrevet

Hva med en praktikant? Vet ikke hva de skal ha i lønn pr mnd, men verd å undersøke kanskje...

Skrevet

Har tenkt på det...... men er det noen wom har erfaringer med dette?

H.I.

Skrevet

Hvis du hadde bodd i nærheten her så kunne jeg kommet med jenta mi så kunne de lekt sammen mens jeg gjorde husarbeid hos deg :-)

Hvis du henger opp lapper på butikker i nærheten og i avisa så vil du nok få respons.

Au pair er egentlig genialt hvis du treffer riktig jente, men du kan også være veldig uheldig. Det er mange krav som må fylles hvis du skal ha au pair. B.l.a:Au pair skal ha eget rom i vertsfamiliens bolig, fri kost og losji, og minst 3000 kr per måned i lønn.

Normal arbeidstid må ikke overstige 5 timer per dag, og maks 30 timer per uke. Au pairen skal kunne delta i norskopplæring og fritidsaktiviteter

Skrevet

TUSEN takk for koselig svar!!! HVOR bor du da? hvor gammel er jenta di?

Ok - men hva er da 3gentlig forksjellen ml au pair og praktikant? samme ting, bare at praktikanten er norsk ? :-D

H.I.

Skrevet

H.I igjen her -. - tilføyer: har snakket med min mann om dette og han er villig til å betale meget godt, dersom vi hadde fått hjelp!!

Det jeg tenker er jo at 5 timer om dagen ikke vil være nok. Så - hvor man kan få tak i noen som kan være fleksible - samtidig som de får GODT betalt for det.......... DA hadde jeg vært happy.....

vil vil snart ha mulighet for å tilby en fin og koselig hybelleilighet som er fullt møblert, eget lite kjøkken og bad med hvitevarer og kabel, ADSL og sånn (egen inngang) - OM vi jhadde funnet noen som kunne bo hos oss for en stund - jobbet fleksibelt og fått tjent seg gode penger.....

(min Drøm).

jaja.....det er lov å lufte drømmene sine - ikke sant?

Skrevet

Siden dere har egen hybelleilighet ville nok jeg gått for dagmamma/praktikant ja. En praktikant kan også være fra utlandet så jeg vet ikke helt forskjellen.

Jeg vet at det finnes minstelønn på praktikant (hvit) på 7500kr (uten kost og losji) og 4000 (med kost og losji).

På en del sider på nettet som www.zett.no, www.finn.no, www.nav.no

vil du finne personer som søker stilliger som praktikant.

hvis du setter inn annonse på noen internasjonale jobbsider vil du nok få en del henvendelser. Det er mangge som ønsker å jobbe i Norge et år.

Skrevet

Glemte å skrive et par ting:

Au pair skal ha fri kost og losji, og minst 3000 kr per måned i lønn.

Normal arbeidstid må ikke overstige 5 timer per dag, og maks 30 timer per uke. Au pairen kan ikke arbeide utover de 30 timene, selv ikke mot ekstra betaling.

Au pairen har rett til minimum 48 timer fri hver uke (friperiode). Friperioden skal så vidt mulig være sammenhengende, og aldri mindre enn 24 timer.

Håper dette har hjulpet deg litt :-)

Skrevet

5 timer om dagen ikke nok? Det er utrolig hvor mye som kan bli gjort på 5 timer...kan jo vaske hele huset på den tiden + lage mat og vaske klær.

Hvis du vil ha noen som jobber mer enn 5 timer dagen må du nok ha svart arbeid. Du kan søke etter praktikant som ønsker å jobbe mye. Husk at hvis det er hvitt arbeid så gjelder arbeidsmiljøloven.

Du får sette inn annonser rundt omkring å håpe du får svar.

Utrolig hva som går når en har nok penger ;-) Det tar nok bare en stund før alt kommer i orden.

Skrevet

Tusen takk for svar - dete var mange gode ideer.

Hilsen sliiiiten mamma.

H.I.

Skrevet

Hei,

ser det er noen her som sier en au pair kun kan jobbe 5 timer hver dag???

Jeg var selv au pair for en familie i usa fra sommern 2000 til høsten 2001. dette var gjennom et byrå som heter Asse og ting var veldig ordentlig ordnet. jeg jobbet 9 timer hver dag, det var 10 timer som var maks hver dag, og maks 40 timer i uka. krav om eget rom og fri kost og losji. i uka hadde jeg 139 dollar i såkalte lommepenger, dette var penger jeg ikke skattet av altså.

men en au pairs hovedoppgave er barnepass. begge foreldrene jobbet fulltid og var borte 9 timer hver dag. lettere husarbeid kan kreves, dvs støvsuge, rydde ut av oppvaskmaskina, sette på klesvask osv.

Familien var VELDIG fornøyd med meg og den første au pairen de hadde hatt. men hun som hadde bodd hos den i mellom oss var de IKKE fornøyde med. men uansett hvor galt det enn var ble de ikke kvitt henne, fordi hun selv nektet å dra hjem. Så det går an å være uheldig.

aner ikke hvordan det fungerer i norge mht timer per dag, lønning, arbeidstype osv men det bør være enkelt å sjekke opp.

er ihvertfall selv svært fornøyd, det er jo greit med en som BOR hjemme hos deg spesielt hvis han/hun er villig til å være fleksibel og innstille seg etter dine behov.

ønsker deg lykke til og håper det ordner seg for dere:)

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...