Gå til innhold

hvordan fungerer det egentlig med alkohol og nikotin før egget er festet?

Anbefalte innlegg

det er en uke siden EL, dvs at egget festet i disse dager hvis det har blitt befruktet....

men hvordan er det hvis jeg har hatt en xkikkelig fyllekule i dag, kan det ha noen innvirk ning?

jeg har lest her på BIM at et eventuelt embyro ikke deler blodbane med mor før i uke 6, før det har det adskilt blodbane (et slags forsvarsverk fra naturens side??)

noen som vet noe om dette?

de siste 10 mnd har jeg avstått fra alkohol mellom ikm og el pga eventuell befruktning, og det har vært like "nyttesløst" hver gnag. KAn jo ikke ta hensyn til det hver PP, eller hva synes dere?

lurer litt på reell konsekvesn hvis graviditet.... er jo maaaaange som ikke mreker graviditet før etter maaaange turer på by'n?

Fortsetter under...

huff, ser nå at det høres ut som om det er viktig for meg å drikke.... men det er det jo ikke i det hele tatt, jeg lurer mest på de reelle konsekvese om det finnes noen.... pls ikke misforstå meg ;)

Det er riktig som du sier, mor og embryo deler ikke blodbane før i uke 6. Så du kan drikke litt :o) med måte. Synes du skal kose deg når du kan! Les dette som jeg har klippet ut fra www.babyverden.no

For kvinnen:

# Slutt å røyke: Gjelder både mor og far. Å kutte røyken kan føre til at eggceller og sædceller blir av bedre kvalitet, slik at prøveperioden kan ta kortere tid. Det finnes en rekke gunstige effekter for dere selv (bedre luktesans, smakssans osv). Og ikke minst, barnet har bedre forutsetninger for å vokse seg stor og sterk inni mor. (Barn av røykere er mindre og svakere, og fødes oftere før termin).

# Ikke drikk alkohol: Vi vet ikke i dag hvor mye alkohol som skal til før barnet blir skadet. De tydelige skadene ses først og fremst i tilfeller hvor mor har nytt alkohol daglig, men de fleste steder anbefaler man likevel å unngå alkohol i svangerskapet. Den samme regelen gjelder før svangerskapet – vi vet ikke nøyaktig hvor mye alkohol som skal til for å redusere sjansene for et vellykket svangerskap, og derfor er det ingen grunn til å friste skjebnen.

# Unngå store mengder koffein: Er du av typen som ikke klarer å åpne øynene uten kaffekoppen på senga, skal vi ikke skremme vannet av deg her. Men store mengder koffein er skadelig for barnet, og ikke særlig gunstig for fruktbarheten. Kutt derfor ned på antallet kaffekopper, unngå andre drikker med mye koffein, og ikke spis sjokolade (inneholder koffein!) i tide og utide.

For mannen:

Kan man forbedre sædkvaliteten?

Sædkvaliteten er ikke konstant, men svinger. Det tar normalt 74 dager å produsere hver enkelt sædcelle, og opp til 20 dagers modning i testiklene før de ejakuleres. Sæden er altså fornybar, og produksjonen skjer kontinuerlig. Dermed kan man påvirke kvaliteten på spermiene.

Men dette gjelder ikke i alle tilfeller. Dersom det for eksempel har skjedd en skade på spermienes DNA, kan det være vanskelig for kroppen å reparere skadene. Faktisk er denne evnen særlig dårlig i mannens kjønnsceller.

Her er noen punkter som kan bidra til å forbedre sædkvaliteten:

* Stump røyken

* Sørg for et sunt kosthold

* Unngå bruk av narkotika

* Unngå alkohol i store mengder

* Ta forholdsregler overfor miljøgifter

* Beskytt deg mot seksuelt overførbare sykdommer

* Vær kritisk til bruk av legemidler, hør om eventuelle bivirkninger

* Sjekk helsetilstanden din

* Unngå overvekt

* Vær i fysisk aktivitet, men ikke overdriv

* Unngå sterk varme (varme bad, badstu mm)

* Unngå stress

* Unngå enkelte typer glidemiddel (noen kan svekke sædkvaliteten)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...