Gå til innhold

Når skal man begynne med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter som er nå 10 uker gammel. Hun får kun mme og vi har fått beskjed fra lege at babyer som kun får mme kan begynne med grøt når de er 3 mnd. :-). Vi teller ned uker og dager, blir spennende og se hvordan det vil gå, begynner liksom å bli stor jente når de spiser noe annet enn melk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også tenkt å gi min mme-forede sønn grøt fra 3 mndr siden han er sulten nesten konstant. Mora mi mener at så tidlig bør man bare gi velling en stund først. Skal på 3 mndr kontroll i januar og tenkte å snakke med de først, men gleder meg litt til at han skal være mett i mer enn et par timer:)

Skrevet

man bør ikke gi grøt før 4 mnd hvis ikke lege har gitt tillatelse av forskjellige årsker (fordelen oppveier risiko....)

Se anbefalinger for spedbarnsernæring- link til sosial og helsedir på ammehjelpen.no amming fra a-å anbefalinger.....disse anbefalingene gjleder både for dem dom får mm og mme.

Tarmen er ikke moden før 4 mnd så man bør være forsiktig med å gi noe før det ja...

Indikasjon for å gi grøt ved 4 mnd er: går ikke tilstrekkelig opp i vekt,

ikke fornøyd med bare mme/drikker godt over en liter mme pr døgn, er SPESIELT interessert i familiens mat. Man starter ikke med grøt bare fordi man har lyst.

Går babyen fint opp i vekt og er fornøyd trenger man ikke introdusere fast føde før 6 mnd. De blir da fort nok store.......

Skrevet

våres får bare mme å han e 4.5 mnd nu.. men virke nu fornøyd enda.

Skrevet

Dattern min er snart 4mnd. Da vi var på 3 mnd kontrollen på helsestasjon så sa hs at når de er blitt 4 mnd så skal det startes forsiktig med grøt og middag.. Så dette blir spennende.. Mina sover hele natta og det har hun gjort veldig lenge, så hun er fornøyd med melk hun. Men vi starter for det.. Hun er veldig glad i mat, så regner med at dette skal gå bra.. Gir også bare mme forresten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...