Gå til innhold

Fenalår igjen..


Lille Kamille

Anbefalte innlegg

Ser at det er mange her inne som har fått anbefalt å ikke spise fenalår. Jeg fannt en artikkel som sier at dette er helt trygt.

Det er en jordmor som skriver "Når det gjelder tørket eller røkt kjøtt, så er det i tillegg til å smake godt, helt ufarlig for gravide."

 

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA;QAEntryId=1868289

 

Nå vet jeg sannelig ikke riktig hva jeg skal tro?? Skal til familie på spekemat aften i kveld, og jeg har utrolig lyst på fenalår!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff.......jeg elsker fenalår og fikk også høre at det ikke var farlig!!

Så jeg har spist ett par biter i kveld, men jeg er litt usikker på hva som kan skje nå da??!!

Men jeg får satse på at alt går bra!!!=)

Håper du har kose deg sammen med familien i kveld....med eller uten spekemat!!!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk www.matportalen.no. Der står det klart at all kjøtt som ikke er gjennomkokt/ -stekt, skal unngås. Dette på grunn av bakterien Listeria og parasitten Toxoplasmose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER spekemat, og kommer til å fortsette å spise det. Ble født flere barn for 100 år siden enn i dag, og folk da spiste masse spekemat. Men trenger kasnkje ikke spise mase hver dag, Kommer nok ann på mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det ble født flere barn for hundre år siden. Men levealderen var langt kortere og mange flere døde før fødselen. Er det virkelig noe du vil gamble på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men må huske at norge har noen av verdens strengeste kontroller på mat... jeg tror faktisk ikke at en-to skiver med spekekjøtt er farlig...

 

dette er jo helt opp til hvem man velger å høre på... så lenge ingen er enig er det jo heller ikke BESTEMT og BEVIST at det er farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommentar til anonym: teorien om at barnedødlighet i forrige århundre skyldtes overforbruk av spekemat må man ganske langt ut på landet med,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at vi ikke blir rådet til fenalår og speke kjøtt er jo fordi det KAN vere bakterier i kjøttet som vi kan bli syke av, og det er ikke bra for barnet, men det skjer jo ikke så ofte det da......så da spørs det om enn vil gamble på at det går bra denne gangen også eller om man vil vere på den sikre siden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...