lilleappelsin Skrevet 23. desember 2006 #1 Skrevet 23. desember 2006 Heihei. Jeg er helt ny her inne, er i min 6 uke og synes det er kjempespennende. Det eneste minus akkurat nå er at jeg har verdens herligste unghest som jeg driver og rir opp. Har blitt anbefalt å ikke ri noe i svangerskapet, men vet ikke helt hvordan det skal gå til. Jeg skjønner at jeg ikke bør ri når jeg får stor mage, men hva er det som er skadelig nå? Stillingen for bekkenet? Er det noen her inne som vet? Hadde blitt kjempetakknemlig for svar. Rir forresten dressur, så det er ikke så mye hopp og sprett.
Gjest Skrevet 23. desember 2006 #2 Skrevet 23. desember 2006 Hei! Jeg har drevet med Mounted Games, mye futt å fart på banen. Er nå i uke 37, har ikke lenger ponni. Ble solgt for flere år siden. men jeg låner venninna mi sin når hun trenger det eller jeg har lyst. Savner det jo! Hatt bekkenløsning jeg, å det har hjulpet på ryggen å ri. Rir fortsatt en til 2 dager i uka. Både bane og tur, galopp og full fres. Det går helt fint, kroppen min er jo vant med det fra maange år tilbake. Så legen min sa det ikke kan skade, om jeg ikke faller av å lander på magen da. Men det skal jo litt til når man er en rutinert rytter å kjenner hesten godt! Så ri som du pleier du, det er bare sunt. Men du vil nok merke du blir fortere sliten etterhvert! hehe...
Gjest Skrevet 23. desember 2006 #3 Skrevet 23. desember 2006 jeg red til jeg var 7 mnd på vei sist, mistet da tragisk nok hesten min. MEn nå har jeg ei kaldblodshoppe og er vel bare 4 uker på vei. Jeg holdt bekkenet mitt i sjakk mens jeg red, da jeg sluttet ble det så gale at jeg klarrte ikke å gå. Nå har jeg en rolig hest som jeg kjenner , men med en gang jeg føler meg utrygg så slutter jeg. Legen min rir selv hest og fikk klarsignal til å ri hvis formen var der. Er fult klar over hva ett spark eller ett kraftig fall vil si , så når jeg begynner å få mage slutter jeg nok å ri på tur, og kjører henne heller på tur. Men kommer nok til å ri helt til jeg føde hehe:) dere vet , ridning rundt termin kan fremkalle fødsel:)
tjorven 1 Skrevet 23. desember 2006 #4 Skrevet 23. desember 2006 Jeg rir som før, med første jenta var jeg på tur ssiste gang 3 dager før fødselen, ikke noe problem og da jeg bgynte å få bekkenløsning var det å ri det beste som finnes... Det å sitte ned i trav og virkelig jobbe hesten frem er kanskje ikke så gunstig men kjenn på kroppen
lilleappelsin Skrevet 23. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 23. desember 2006 Tusen takk for svar, har snakket litt med rideinstruktøren min i dag, og han anbefalte meg å ri så lenge jeg orker, men å ta det rolig. Det eneste problemet jeg tror kan oppstå etterhvert er at jeg ikke kommer opp uten stige. Hesten er 176 cm, så jeg sliter faktisk nå også. Men takk skal dere ha, kommer nok til å ri mye de neste mnd, så blir det antakelig mye alternativ jobbing etterhvert. GOD JUL!!
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 26. desember 2006 #6 Skrevet 26. desember 2006 hei hei;) Jeg var på ul for ca en uke siden pga blødning (er 8+6), jeg fikk da beskjed om at det ikke var veldig lurt å ri, men det er vel kanskje pga blødning..Men blør ikke lengre nå.. noen av dere som har erfaring med det?? jeg rei til og med forrige uke...
SusyQ Skrevet 27. desember 2006 #7 Skrevet 27. desember 2006 Gikk inn på "Er det trygt-guiden" på GullSmokken for deg og sjekka. Dette er svaret fra jordmor Siri: ..... Det er ikke farlig så lenge du er en erfaren rytter. Men man anbefaler ikke folk å begynne å ri når de er gravide. Det er for risikabelt i forhold til å dette av hesten og skade seg eller barnet. Hilsen jordmor Siri von Krogh, GullSmokken
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 27. desember 2006 #8 Skrevet 27. desember 2006 Jeg har alltid drevet med hest og hatt egen hest, og ridd aktivt sprangridning. Jeg er nå 7+3, og har fått litt blødninger hver gang jeg har ridd (enten sprangridning eller hard dressur,ikke bare vanlig tur), og fikk derfor rideforbud av min gyn. Jeg får blødninger bare av å leie hesten de 10 minuttene fra ridehuset og opp i stallen, så jeg holder meg mest mulig i ro uten å stresse eller bruke kroppen min hardt. Har tenkt til å sette hesten min ut på helför til noen, for jeg regner med at jeg dessverre ikke kan fortsette å trene han lengre. Kjedelig at det blei sånn for meg, som elsker å trene hesten og ri aktivt:/
august2007 Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Jeg er også en gravid hesteeier.....går helt greit for meg å ri nå, merker ingenting på kroppen ennå....har termin i august og krysser fingrene for at jeg kan ri lengst mulig, men jeg har jo mange rare tanker i hodet, merker at jeg er mer forsiktig nå, rir ikke alene og holder meg kun til skritt & trav. Hesten min er ca 180 cm i mkh, og det er langt ned til bakken, har tenkt på at det kanskje blir værre å komme av hesten med en diger mage enn på. Noen som har erfaring med avstigning med en stor kul forran? Stiger dere av som vanlig? Ellers så regnet jeg med å få hesten stevneklar neste sesong, dette gir jeg nå opp, er glad bare jeg kan klare å mosjonere henne utover. Vurderer flere løsninger fremover, kanskje sette hesten ut på helfor fra våren, bedekke henne til våren og sende henne på beite, ikke bedekke og kun sende henne på beite....... hmmmm... eller rett og slett bare fortsette å ri så langt det går og ta en dag av gangen..... Jeg syntes dette å bli gravid nå igjen er kjedelige greier med tanke på hesten, hadde så mange planer fremover med å satse fullt & helt på ridninga, annså meg selv som ferdig med graviditeter og småbarn nå... også bare skjedde det:( Kom som et sjokk på meg dette.....
lilleappelsin Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 29. desember 2006 Hei igjen. Det er det samme med meg august2007, hadde også planer om å satse litt denne sesongen. Men skal prøve å få noen andre til å konkurrere med han, og få han ut i turne`livet. Jeg er også kjempeforsiktig, og gallopperer ikke lenger. Merker at jeg blir fortere sliten. Du sier noe med det å komme seg av blir verre enn opp... Det har du jammen rett i, hadde ikke tenkt på det!! Jeg har allerede sett flere ting som vi må øve på hvis jeg skal kunne fortsette å ri fremover. Han er jo bare ung, blir 5 nå, og frem til nå har jeg kommet meg opp ved at noen har hjulpet meg ved å ta meg i foten. Nå må jeg lære han å stå I RO ved siden av en krakk eller noe. Klarer i hvert fall ikke å gå opp via stigbøylen. ..
august2007 Skrevet 30. desember 2006 #11 Skrevet 30. desember 2006 Har brukt krakk for å komme opp lenge jeg hehe, mye mer behagelig både for hesten og meg selv, men det er viktig at hesten står i ro ja... Andiora, du kan få noen til å holde hesten for deg, mens du stiger opp ved hjelp av krakk, i hvertfall inntil han står i ro selv. :) Noen ganger er det litt upraktisk med slike store hester. Anngående krakk så kjøpte jeg for en tid tilbake en slags krakk på Biltema, den er i robust plast med håndtak på toppen(veldig hendig og lett i vekt) og det er på en måte trinn på den ene siden, den er veldig stødig også er den tryggere å bruke enn andre krakker/stoler med tanke på hesten(hvis den skulle komme borti den så skader den seg ikke på skarpe kanter o.l). De andre i stallen har også begynt å ta i bruk denne krakken:) Vi er alle kjempe fornøyde. Ja, det beste hadde vært å få tak i en rytter som kunne ri henne for meg samt starte stevner, men de er vriene å få tak i de, de må jo være litt erfarene også må de ha tid nok. Rir forresten dressur jeg også Det er kjempe artig:) Anngående det med å ri mens man er gravid så har jeg hørt at hvis man er i fin form så skader det ikke barnet på noe måte, og at det går fint hvis man lytter etter kroppen sin, hvis noe føles feil eller gjør vondt, så burde man straks holde opp. Den største risikoen er vell kanskje at ulykker kan skje, at man kan dette av f.eks. Har også blitt anbefalt å holde meg til skritt og trav(lettridning) Har også hørt noe om at vi som rir har/får sterkere bekkenmuskler enn andre og at de faktisk kan bli så sterke at de kan skape problemer under fødselen...... vet ikke helt hvor sant dette er, man hører jo så mye, jeg er gravid med barn nr. 3 nå og jeg red under graviditeten med den første (på lånt hest), fødselen gikk inmari fort, litt for fort, så jeg fikk noe for å dempe veene.... men alt gikk veldig fint til tross for at det gikk veldig fort. Hadde en pause i ridningen på noen år etter dette og red ikke med barn nr 2, denne fødselen gikk tregere og var etter min mening værre enn den første. Vet ikke om dette er tilfeldig, men ut fra mine erfaringer så tror jeg det hadde noe med bekkenmusklene å gjøre og at jeg var i bedre form/trim ved den første fødselen enn ved den andre. Virker logisk dette, eller? Har i hvertfall bestemt meg for å ri så lenge jeg kan denne gangen, bare være litt forsiktig og lytte til kroppens signaler.
rytter76 Skrevet 30. desember 2006 #12 Skrevet 30. desember 2006 Hei du Jeg er selv dressurrytter på St. G nivå. Jeg er nå 15 uker på vei og red siste gang i går. Nå er jo knotten på vei opp fra bekkenet og er litt mindre beskyttet. Går jo veldig fint så lenge man ikke faller av, men for meg blir det som å ri uten hjelm. Det går jo også bra så lenge man ikke faller av. En på stallen mistet vist når hun var 4 1/2 mnd på vei på grunn av fall. Jeg tørr ikke ta sjansen jeg. Men så skal det sies at jeg er sykepleierutdannet og har jobbet med barn, så jeg er nok litt ekstra forsiktig. Synes folk skal gjøre det de selv føler for jeg, for meg så føles det helt feil. Jeg har en juniorrytter som rir han for meg, og vi håper de klarer å konmme til NM. Det er nesten like morsomt som å ri selv, men bare nesten Så er det jo bare 7 mnd eller noe, og jeg tror jeg skal klare meg uten. Forresten Anky red jo WC her for litt 5mnd på vei, så føler du for å ri er det jo bare å ri i vei Hvor høyt rir du, hva har du ridd før? Gøy å høre fra andre dressurryttere.
august2007 Skrevet 30. desember 2006 #13 Skrevet 30. desember 2006 Helt enig med deg rytter76 at det føles litt som å ri uten hjelm, veldig godt sagt:) Er ikke helt trygg selv om hesten er rolig og jeg kjenner den godt, ulykker kan skje selv med den mest rolige hest:) Føler ikke noe for å ri alene lengre, rir ikke hvis det blåser og rir ikke på tur lengre:/ Kommer til å prøve å få tak i en rytter som kan ri hesten for meg, det hadde vært best:) Men enn så lenge rir jeg forsiktig og tar mine forhåndsregler så godt det går og krysser fingrene. Hesten jeg nå har går pr dato kun LC. Har tidligere startet LA. Hadde håpet å i hvertfall få hesten opp en klasse neste sesong.... men det ser mørkt ut hvis jeg ikke klarer å finne en rytter.... hmmmm...skal prøve hardt, og klarer jeg det ikke så blir det beite og ferie på henne til sommeren:) Da blir i hvertfall hesten glad og tykk hehe Hun er et skikkelig matvrak og kommer til å spise, spise og spise så lenge det er grass og jeg komer til å få den utfordringen til høsten hehe
lilleappelsin Skrevet 31. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 31. desember 2006 Har ridd et par ganger siste uka, var kjempeengstelig, og store gampen var selvfølgelig veldig oppmerksom på det. Tulla og protesterte litt, og det gjorde det ikke så mye lettere. Tror ikke jeg tør å ri han mer. Han er 176 cm og veeeldig kraftig. Har ikke sjans hvis han finner ut at han ikke vil være med på notene... Har en venninne som skal ri han litt fremover, men må nok finne noen som vil konkurrere med han. Han blir som sagt 5 år, hadde tenkt å prøve å kvalifisere oss til Breeders til høsten...Sukk.
Gjest Skrevet 31. desember 2006 #15 Skrevet 31. desember 2006 Jeg har ridd gjennom mine to første svangerskap, uten problemer. Kun på min egen kjente rolige hest da! På slutten med nr to var ridning den eneste formen for fysisk aktivitet jeg kunne gjøre, pga bekkenløsning. Så snart jeg var oppe på hesteryggen var jeg helt "vanlig" og følte meg så utrolig bra. Fik khjelp til å møkke og sale på og slikt da, for d greide jeg ikke. Brukte rampe for å komme opp etterhvert, hadde heldigvis tilgang til en slik der hesten stod. At man får blødninger er vel mer pga bevegelsene og svake slimhinner, enn at man holder på å abortere... Et foster som SKAL sitte, sitter vel stort sett uansett hva man gjør. Jeg fikk også blødninger etter step-trening denne gangen, så da var d bare å roe ned ja... Og apropos risiko for uhell el l, så er d vel statistisk MYE farligere å kjøre bil feks... Har desverre ikke hest nå, ellers hadde jeg ridd denne gangen også, kanskje jeg låner den gamel hesten min innimellom så jeg får meg noen rusleturer. Godt for både kropp og sjel.
august2007 Skrevet 6. januar 2007 #16 Skrevet 6. januar 2007 Sist onsdag var jeg på min første kontroll, fikk også innvendig UL, og fikk termin 3 august:) Han er gynekolog og spesialist på kvinnesykdommer/fødselshjelp. Spurte han om dette med ridning og han anbefalte meg å fortsette, helt til det stoppet av seg selv(pga magen) Men jeg behøvde jo ikke akuratt legge ut på noen harde terrengritt hehe (for å bruke hans ord). Det eneste han IKKE ville anbefale var dykking og fallskjermhopping(pga trykkforandringer) ellers så var det bare positivt å fortsette med den idretten man er vant til selv under graviditet ( under normale graviditeter uten tegn til komplikasjoner) Selv ble jeg litt letta av hans svar og nå føler jeg meg litt tryggere når jeg rir. Denne uka har jeg ridd hver dag, gallopert også Men det må også nevnes at selv om hesten min er stor så oppfører den seg eksemplarisk når jeg rir (ikke noe tull), men siden jeg vet at den kan skvette litt når vi er på tur, så holder jeg meg nå bare på ridebanen og i den trygge treningsløypa rundt på stallområdet. Lykke til alle dere gravide hesteeiere:)
troja77 Skrevet 6. januar 2007 #17 Skrevet 6. januar 2007 Hei! Jeg er også ny her inne, er gravid i 5 uke og rir flere ganger i uka. Jeg har også en unghest jeg skulle trene opp i år, men det skjærer seg vel litt nå. Jeg ble veldig lettet av å lese innleggene her, for jeg hadde slett ikke lyst til å oppgi ridningen før det blir tvingende nødvendig. Jeg har ridd i 20 år, og ville hatt vanskelig for å gi det helt opp. Tenkte også på dette med å falle av, men jeg har ikke ramla av på flere år, og jeg kommer jo etterhvert til å ta det mer med ro så det er jeg egentlig ikke så redd for. Dessuten har jeg vel egentlig aldri landet på magen heller, det er jo helst ryggen det går utover. Kommer nok til å slutte å trene sprang etterhvert, men ser virkelig fram til å ri tur i skogen når våren kommer. I går hadde jeg en fantastisk tur i skogen, med både galopp og masse trav. Det er iallefall terapi for meg å komme meg ut i skogen og kjenne hesten jobbe under meg, merke vinden i ansiktet og bare kose meg! Hesten min er også ganske stor, ca 166 cm, så jeg må nok også bruke krakk etterhvert, men det går nok. Når magen blir alt for stor kommer jeg nok til å spenne han for vogn.
♥ McQueen♥ Skrevet 6. januar 2007 #18 Skrevet 6. januar 2007 Er også hesteeier. Eier en travhest. Rir ikke han så mye, har aldri gjort det. Så det blir mest kjøring nå som før. Men har montèlisens (travritt) og red sist da jeg var 12 uker på vei. Snakket med legen min og han sa at så lenge jeg følte for å ri, kunne jeg fortsette. Det stoppet seg selv tilslutt. Etter at jeg red løp sist bestemte jeg meg for at dette var siste gang før beibisen kommer til verden. Kan jo aldri vite hva som kan skje uti banen. Ville aldri tilgitt meg selv om jeg hadde falt av hesten og mistet barnet. Men skritte turer utenfor løpsbanen kunne jeg gjerne fortsatt med om min hest hadde vært litt mer normal oppi hodet:) Han syns ikke det er så gøy å bli ridd. Driver å snur hele tiden. Og da blir jeg såååååååå sint!!! Så derfor kjører jeg mest med han.
sept07+okt12 Skrevet 6. januar 2007 #19 Skrevet 6. januar 2007 Jeg skjønner hva du mener har to hester jeg også, en unghest som skal tilris.. var gravid for fire månder siden og da sa legen at jeg ikke burde ri, men jeg hørte ikke på fordi alle andre gravide hadde jo ridd!!! Men, i uke tolv så mistet jeg! Så i dette svangerskapt skal ikke jeg ri, tar ingen sjangs nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå