Gå til innhold

Hvordan få en 5-mnd gammel baby til å bli vant til senga si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille gutt har frem til nå sovet i baggen sin, som vi har pleid å sette oppi sprinkelsenga om natta. Den eneste måten å få han til å sovne på har til nå vært å vugge han i baggen, men nå ser vi at det ikke er så altfor lenge til han vokser ut av baggen, og vi ønsker derfor å begynne å legge han i sprinkelsenga i stedet. Problemet er bare det at med en gang vi legger han ned, enten det er i baggen eller i senga, så begynner han å hylskrike, og roer seg ikke i det hele tatt føre vi entet vugger han eller tar han opp. Vi har prøvd det meste som å synge til ham, snakke rolig, stryke han og lignende ting. Noen som har noen gode råd til oss?? Ble litt rotete skrevet dette, men håper dere skjønner hva jeg mener ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Når vi gikk fra at han sov i baggen til sprinkelsenga, gjorde vi det litt trangt i senga. La en dyne som vi rullet sammen på den ene siden slik at han lå litt trangt. Sengen føles kanskje litt stor for han iom at han har ligget i baggen frem til nå ?

Gutten vår kunne også gråte en del når vi la han. Satt hele tiden ved siden av senga hans, strøyk på han. Beste tipset jeg har fått er å stryke mellom øynene, det er ganske beroliggende. Ellers kan det være beroliggende å klappe de forsiktig på rumpa i en takt, men det kommer jo litt an på hvordan han liker å ligge i senga da. Litt vanskelig å klappe han på rumpa når han ligger på ryggen. Ellers har jeg hysjet med en rolig stemme. Ikke sånn hysj hysj, men mer hysssssssssssssssssssssssssssj, det har også virket beroliggende.

Har han blitt hysterisk har jeg tatt han opp, gitt han litt nærkontakt og lagt han ned igjen.

Men vi gikk fra bagg til sprinkelseng når han var 2 mnd. så det er kanskje litt forskjell på hva som virker.

Siden han var 3 mnd. har han ikke hatt noe problem med å legge seg. Legger han bare i sengen også sovner han i løpet av 10 min. Ligger å skravler med seg selv eller sovner med en gang. Han er snart 8 mnd.

Skrevet

Vi har tatt det litt gradvis. Prøvd å legge han der når han er våken, lagt han ned etter han har sovna osv. I førsten våknet han nesten med en gang vi la han ned. Da prøvde vi også å gjøre det litt trangere i sengen. La store bamser ved siden av han og sånn. Han gråt endel i førsten, men vi fant ut at det hjalp å daske han litt forsiktig på rompa. Han liker også veldig godt å holde oss i hendene til han sovner. Før gjorde vi det helt til han sovnet, men nå gjør vi det til han har funnet roen, også går vi ut, og han sovner selv.

Skrevet

Hei,

Har du forsøkt med Paracetamol stikkpiller?

Det fungerte bra for vår del, vi starta med 3 og trappa gradvis nedover....

Skrevet

Det var en stygg spøk fra en pappa som er like rådvill som undertegnede:)

Skrevet

Begynte å lure på om du var riktig vel bevart nå ja! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...