Gå til innhold

Bestilling av åpen donor

Anbefalte innlegg

Hei og god jul til dere alle her inne!

Jeg skal i gang hos Stork på nyåret med åpen donor. Til dere som har benyttet dere av dette tilbudet, hvor mange porsjoner bestilte dere før dere startet insemineringen? Det koster jo utrolig masse penger, som garantert er verdt det endelige resulatatet:O), dersom man skal ha et lager med samme donor stående klar på klinikken.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7540313-bestilling-av-%C3%A5pen-donor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og god jul til deg også! Da har du noe spennende og hyggelig å se fram til!

Vi har også bestilt åpen donor, og hadde de samme tankene som deg ang antall. Det blir jo en vurderingssak, og det kommer f.eks an på om du har tenkt å få et barn eller flere, om du er i den aldersgruppen som statistisk sett trenger flere forsøk etc.

Vi tenkte som så at hvis vi bestiller 3 porsjoner, så får vi håpe at det holder. Hvis vi derimot skulle trenge mer, så går det an å bestille flere ganger. Selve frakten koster cirka 800 kr (for skandinavisk åpen donor, fra USA er myyye dyrere!). Hvis man derimot bestiller flere porsjoner enn man trenger, så kan Stork kjøpe dem tilbake for 80% av summen. Derfor syntes vi at 3 av gangen var passelig, for vi "taper" jo litt penger om det må sendes flere ganger, men samtidig så taper vi penger hvis vi hadde bestilt 8 porsjoner og bare trengt 2 også. Dessuten hadde vi ikke penger nok den måneden til både bestille så mange posjoner, reise og inseminasjon samme måned.

Ønsker deg lykke til og håper jo at du bare trenger 1 porsjon, det er jo det aller beste!

Takk for svar! Spennende blir det uten tvil. Har passert de 35 og regner med at det blir en del turer nedover. Jeg vurderer det slik at 3 er et passende antall porsjoner, men da er jeg kanskje fryktelig optimistisk og vil stresse for hver gang det ikke lykkes. Har jeg et større lager, så er det ikke så hast. Jeg vet ikke ennå om jeg vil flere barn ettersom jeg regner med å bli alenemor. Men det hadde jo vært flott å få det til på første forsøk og ha et restlager med tanke på eventuelle søsken seinere.

Lykke til til deg også. Ser du sliter litt planlegger og krysser fingrene for at det lykkes for dere snart! :o)

Når det gjelder åpen Skandinavisk donor, hvilke valgmuligheter får man da? Hvilke personlige opplysninger får man om de tilgjengelige donorene før man velger hvem man ønsker å bruke?

Hvor mye koster det å bruke åpen donor, kontra anonym?

Vi har skandinavisk donor denne gangen (hadde amerikansk de første 3 gangene, men det ble ikke barn av det).

Mener at vi betalte cirka 8000 danske kroner for 3 porsjoner + frakt (for skandinavisk altså, fra usa var betydelig dyrere!).

Det vi fikk vite var ikke så mye, tror det bare var høyde, hårfarge og øyefarge. Jeg tror man kan få vite litt mer om utdanning og interesser hvis man blir gravid, men er ikke sikker på dette.

Da vi bestilte fra USA fikk vi vite alt mulig, interesser, vekt, fregner, krøller, familiens sykehistorie, utdannelse, se håndskriften, høre stemmen med mer....

For oss er slike ekstra opplysninger helt uvesentlige, vi ville bare ha åpen donor i tilfelle barnet skulle ønske å møte vedkommende når han/hun blir voksen.

Vi har valgt en donor med samme hår og øyefarge som oss for å øke sjansene for at barnet ligner oss, men får vi en som ikke ligner oss så gjør det ingenting, det er jo vårt barn like mye for det, og mange barn ligner ikke foreldrene sine.

Når det gjelder arv og miljø så tror jeg de to tingene bestemmer like mye, så vi får bare se hva slags menneske det lille barnet vårt blir, oppdra det så godt vi kan og la det utvikle sine egne interesser og meninger. Det som betyr noe er at vi har valgt en donor som er nøye testet så vi vet at det er friske gener og at vi gjør vår jobb som foreldre og oppdragere så godt vi kan.

Annonse

Jeg leser av papirene jeg fikk fra Stork at når barnet er født, vil man få adressen til det kontoret hvor donors ID formidles. Når barnet er 18+ kan det hendvende seg her og få opplyst donors identitet.

Uheldigvis så vil ikke disse opplysningene frigis dersom donoren dør innen barnet er 18 år....av hensyn til donors familie. Uansett vil barnet få utlevert opplysningene som ligger om på "arkivkortet", bla litt om personlighet.

Man kan få utlevert en liste over aktueller donorer, hvor hår- og øyenfarge er opplyst, pluss høyde. I enkelte tilfeller står det også hvilken "retning" vedkommende donor utdanner seg innen.

Da får man håpe at donoren ikke dør i mellomtiden!

Det kan jo selvfølgelig skje at donoren dør, men vi velger å tro at det er liten sjanse for det. Det er jo unge og friske mennesker, så det er all grunn til å tro at de skal leve i minst 18 år til. Hvis han dør så er det ingenting å få gjort med det, men det er jo likevel noen opplysninger barnet kan få. Tror ikke det vil bli så vesentlig for barnet egentlig, men jeg vil bare vite at jeg har gjort mitt for at barnet skal kunne få noen opplysninger hvis det ønsker det. Mest av alt håper jeg at barnet vårt føler seg så trygg på seg selv og oss som foreldre og hele situasjonen at det ikke bryr seg så mye om hvem den donoren er.

Vi bestilte 6 posjoner med åpen, og ja... det ble dyrt. Men siden vi ønsker å få barn nr 2 med samme donor synes vi det var en grei løsning å bestille litt fler. Har brukt to og er gravid nå. Krysser fingrene for at denne spiren holder.

Jeg har også tenkt å bruke åpen donor,men har ingen planer om å reservere sperm til evt en nr 2 og 3. Når jeg har valgt å bruke donor,synes ikke jeg det er viktig at evt andre barn blir til med samme donor. Ja, jeg vet at det kan gjøre at barnet føler mer tilhørighet til hverandre,og jeg som mor ville synes det var en god følelse å ha samme giver til alle sammen. Men det er ikke det det dreier seg om når alt kommer til alt, synes jeg, da er det heller hva man gir barnet av kjærlighet,slik at det føler seg unikt uansett. Søsken vil de være,og alltid forbli,mine vil de være om det er donor 1,2 eller 10! :-)

For noen vil det være viktig å reservere, for andre ikke, vi er jo ulike og vil ikke ha samme tanker om fremtiden til våre barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...