Gjest Skrevet 22. desember 2006 #1 Skrevet 22. desember 2006 Var på helsestajonen på tirsdag og babyen.seks uker-har bare så vidt tatt igjen fødselsvekten sin... ble enig med helsesøster om at vi skulle prøve å pumpe litt etter måltidet, eller på det ene mens hun fikk av det andre for å vite hva hun fikk i seg.. så i går var jeg å kjøpe åumpe og ut skuffende 20 ml, prøvde igjen i natt, 10ml etter å ha gått 5timer uten å amme... har ikke hvert sånn hele tiden, det har alltid rent melk og hun har virket fornæøyd, men så begynte dette natt til i går, hun gråt mens hun suttet, tok hodet bort og var mye lei seg... alle sa mat og pomp annen hver time, så du øker produksjonen, ja kan godt det, men hun blir jo ikke mett har jeg prøvd å si, uten at noen hører på meg...joda du har melk... hedigvis ringte jeg barselavd som er ersatter for ammepol klinikkenj og møtte en dame som sa at jeg skulle gi henne tillegg.. så nå har jeg kjøpt det.. og gitt 60ml og litt pupp.det lille som er der- og nå virker hun mer fornøyd enn på flere dager... men skal jeg enda mate annenhver time, og hvor lenge skal mat pumpe for å prøve å øke produksjopnen, et par min eller 20 min- det er jo ikke akkurat så deilig. noen med erfaring som vil fortelle meg litt... hvor mye skal jeg jobbe for å få det tilbake, får jeg det tilbake, er det sånn at krybbedød risikoen er lavere om de får morsmelk, synes dette er litt skummelt.... hihi
Gjest Skrevet 22. desember 2006 #2 Skrevet 22. desember 2006 Nei herlighet! Det er ikke større risiko for krybbedød :-) Eg skjønner du er lei deg... slik holdt jeg også på... fikk ikke melken helt... jeg ammet, gav erstatning og pumpet meg. pumpet meg igjen før hun skulle ha mat igjen og så videre. fy for et slit. orka bare ikke mer så gikk over til kun erstatning - superfornøyd baby... men det var rart melken gikk bort igjen :-S Gjør det du elv føler er best i forhold til h*n og deg selv, håper det går bra. lykke til :-)
Gjest Skrevet 22. desember 2006 #3 Skrevet 22. desember 2006 ok, men da tar jeg det litt rolig... var hos en klin gal barnelege, som sa det var større risiko for krybbedød, at de mistet iq poeng hvis man sluttet og amme, og at det fantes en nesespray å ta som gjorde at man fikk melken tilbake.... har ikke hørt noe mer om den, kanskje den finnes... men tenkte ikke noe mer over det siden jeg da hadde masse melk. men ble litt skremt da jeg kom på alt dette i sted...
Sjalabais Skrevet 22. desember 2006 #4 Skrevet 22. desember 2006 Høres ut som om stress og mas har påvirket produksjonen din... Det aller viktigste nå, utenom å amme ofte er å hvile. Sov og slapp av så mye du kan. Sørg også for å få i deg godt med mat. Dette er viktig for å få det ordentlig i gang igjen. Sikkert lettere sagt enn gjort å få litt ro og hvile nå, men hvis du forklarer det for de rundt deg og ber om litt hjelp til å få det til, så ordner det seg sikkert. Drikk godt med vann, spis gjerne havre (havregrøt, havresuppe e.l.) siden det er "morsmelks-produksjons-mat", hvis du liker vørterøl så kan det også hjelpe kroppen din, amme-te er også veldig bra :-) Etter du har ammet og gitt mme på flaske kan du pumpe i 5-10 minutter per pupp. Ti minutter er nok best, men føler du at du blir sår/øm så holder det med fem minutter. Gir du flaske etter alle måltidene? Det er ikke sikkert at du trenger det om morgenen/formiddagen, for det er da du har mest melk. La jenta di ligge og suge så lenge hun vil på begge puppene (det har du sikkert fått beskjed om allerede). Lykke til! Håper du klarer å få opp produksjonen :-)
guita Skrevet 22. desember 2006 #5 Skrevet 22. desember 2006 slutter meg til det Sjalabais skriver, prøv å få deg litt hvile, drikk og spis godt og amme mest mulig en stund. Og amme gjerne ganske lenge, som en halvtime på en pupp før du gir mme, la henne ligge og suge, det stimulerer produksjonen! Da min var så liten ammet jeg nesten hele tiden (1/2 times amming, 1 time uten så en ny halvtime) - slitsomt, men det gikk over! Prøv evt også å kontakt Ammehjelpen http://www.ammehjelpen.no/, de har folk med masse erfaring!
Gjest Skrevet 22. desember 2006 #6 Skrevet 22. desember 2006 tusen takk.. skla ut å ta den siste handlingen nå så i morgen er det full hvile for meg hvertfall... spiser veldig dårlig så det skla jeg skjerpe meg på.... amme te har jeg så det kan jeg starte å drikke det igjen... da håper jeg på bedre tider snart da:)
firemerkersmør Skrevet 22. desember 2006 #7 Skrevet 22. desember 2006 Prøv den nesesprayen for utdrivinga når du skal pumpe. Det hjalp meg veldig
2nj♥ Skrevet 22. desember 2006 #8 Skrevet 22. desember 2006 Du kan ha mer melk enn du får pumpet ut..... Prøv syntocinon-spray, det måtte jeg bruke sist for i det hele tatt å få ut noe. Ellers, for å øke produksjonen så bør du legge til babyn eller pumpe hver 3 time hele døgnet, spesielt viktig på natt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå