Gå til innhold

Noen som vet hva denne testen heter?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste et sted for lenge siden, at i USA var det obligatorisk for alle par som planla å få barn sammen måtte avgi en blodprøve hver.

Dette visstnok fordi en liten prosent av verdens befolkning som har spesielle blodtyper som blir ført sammen kan føre til alvorlige hjerneskader hos barnet.

Noen som vet, og om det går ann å få dette i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om....

blodtypene blir jo ikke ført sammen, barnet arver jo den ene eller den andre blodtypen ...

Hva så med alle dem som ikke planlegger å få barn, men får det allikevel.

Vil tro det er vanskelig å gjøre en slik prøve obligatorisk, for når ungen er på vei er det jo bare å si at ungen ikke var planlagt.

Dersom det var noen reell fare ville jeg tro helsevesenet var mer bevisst på det, og hvertfall gav et tilbud til "par i rett alder"

Rare greier! Vi får trøste oss med at faren uansett er liten!

Barn med sykdommer/skader kan man jo få uansett så det er det jo egentlig umulig å ha kontroll på uansett!

Noen andre som har tanker?? (Ikke nødv. fasit, men jeg ble litt nysgjerrig på dette rare her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ja nå ligger jo Norge veldig langt etter når det gjelder helsevesen da, dessverrre

men det var jo bare snakk om en megetmegetmeget liten prosent andel. Men det er jo bare for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok ikke det stemmer, nei--for jeg er gift med en amerikaner og vi bor i USA og han har aldri maattet avlegge blodproeve. MEN legen sa riktignok at dersom jeg var rhesus negativ maatte de sjekke hans blod ogsaa. (Han var med paa kontroll--og jeg spoekte med at han sannelig burde maatte ta noen blodproever han ogsaa siden det var jeg som maatte gjennomgaa.) Da sa legen det om rhesus positiv og negativ. Men det gjoer de vel kanskje i Norge ogsaa.

Vi giftet oss i Norge, men jeg tror det er slik i mange delstater at naar man gifter seg maa man avlegge blodproeve for aa bevise at man ikke er i slekt. Kan det vaere den proeven du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...