Gå til innhold

Positiv test etter SA

Anbefalte innlegg

Hvor lenge etter SA fikk du positiv test?

Jeg har tenkt litt på om vi bør begynne å prøve før eller etter jeg har fått tilbake menstruasjonen. Hvis vi begynner å prøve før vil jeg gjerne vite når jeg kan være sikker på at jeg ikke tester positivt på grunn av SA 8.12.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7537274-positiv-test-etter-sa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spurt om akkurat det samme her inne, og fått forskjellige svar. Jeg har snakket med jordmor og hun sier at den kan være positiv i inntil tre måneder etter en SA/MA. Det har jo med hvor mye hcg det er i kroppen din. Jeg hadde en MA for en måned siden og jeg testet positivt for n oen dager siden. Vi begynte å prøve igjen med en gang, så jeg vet ikke om det er en falsk positiv eller en ekte en. Jeg tenkte jeg skulle bestille time hos legen etter nyttår, slik at de kan ta en blodprøve.

Da er du i den situasjonen jeg har tenkt at jeg kan komme i. At man ikke vet om man er gravid eller om det er hormoner fra sist svangerskap. I det daglige har det ikke så mye å si, men jeg synes det hadde vært fint å kunne ta en test før jeg drar på fest i januar sånn at jeg ikke drikker alkohol mens jeg er gravid. Jeg har en bunke med billigtester. Jeg får ta dem jevnlig og se om de blir svakere etterhvert.

Jeg testet ikke etter SA, men hCG finnes i blod og urin opptil 6-8 uker etter avsluttet svangerskap. Verdiene halveres omtrent daglig ved fosterdød. Du kan jo ta hCG i blodprøve før du begynner å teste igjen, så er du sikker. Urinprøvene fanger jo ikke opp de helt lave hCG verdiene. Ikke-gravide har hCG <5.

Hvis hCG fortsetter å være høy etter abort, bør man tenke på om det kan være blæremola. (godartet svulst i fosterhinner)

Det anbefales å vente minst 1 mens etter SA før man prøver igjen, for at slimhinnen skal ha hatt tid nok til å bygge seg opp og skape et optimalt miljø for et nytt befruktet egg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...