Gå til innhold

vondt i magen..(langt, men kanskje noen kan hjelpe?)(samme som prematurdeb..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er snart 7 mnd, men ble født 4,5 uker for tidlig. Fra seks ukers alder har ho vært veldig plaget med vondt i magen. Har hatt mye luft i magen og har reagert på masse av det eg har spist. Frem til ca 4 mnd alder gulpa ho masse og det lukta ofte. Fra 5 til ca 6 mnd alder prøvde eg minifom og det virket veldig bra. Ho var mye roligere og sov bedre om natten.Ho klarte til og med å sovne av seg selv uten å bli båret eller ammet i søvn.

Men på 6mnd kontrollen fikk eg beskjed av lege om at ho ikkje burde bruke minifom mer enn en måned og at det var bedre at ho fikk venne til fast føde uten minifomen..

Så nå er det på an igjen - på det verste kan ho ha dager der ho ikkje sover mer enn 1-2 timer på dagtid pga ubehag med magen. Om kvelden våkner ho rett etter at ho har blitt lagt dersom vi ikkje legger henne på magen først. Som regel våkner ho flere ganger i løpet av natten (egentlig så har hun sovet rundt siden 6 ukers alder) Ho er veldig småspist og for tiden er det eneste ho liker pærepurè og sviskesaft som ho drikker fra glass. Vi har en liten pause fra grøten, men problemene har vært de samme både med og uten gluten i grøten.

Da ho bare fikk mm gikk det som regel 14 dager mellom hver skittbleie, og nå som ho begynt med annen mat har ho veldig treig mage. Gir ho sviskesaft og lactulose (mlm 0.3 og 0.7 pr dag) men allikevel går det opptil 5,6 dager uten at ho har skittbleie (når det endelig kommer er det helt flytende..)

Er det noen andre som kjenner seg igjen i problemene til lille gullet vårt og har noen gode tips?? Må forresten føye til at ho egentig er ei fornøyd og blid jente, bortsett fra på nattestid er det sjelden ho gråter. Vektoppgangen er grei (hs synes det er helt fin) men eg syns det går veldig sakte oppover..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke jeg, men jeg ville kanskje bare ha brukt minifomen jeg. Uansett hva legen sier......Virker det så er det gull verdt spør du meg.

Skrevet

Minifom er ikke vanedannende, det gjør da ikke noe å gi det.

Jeg gir det enda, hun er 9 mnd nå!!!!

Skrevet

Ja, lurer litt på det, det frister veldig. Tror ho får masse luft av laktulosen, men tør ikkje slutte med den før eg har funnet noe annet å bruke.. Det er liksom måte på hvor mye sviskesaft eg klarer å lure i henne til dagen.. I dag er det skikkelig galt, har vel kanskje sovet 3 timer siden ho våknet kl sju og har ennå ikkje sovnet for kvelden(pleier å sove kl 8) men pappen går og bærer på henne så kanskje det blir kveld snart..

Skrevet

Ville oppsøkt lege, og fått undersøkt om hun kan ha noen type svak tarmsykdom eller liknende..

Skrevet

Fikk du noen god forklaring på hvorfor du ikke kunne bruke Minifom lenger? I felleskatalogen står det hvertfall ikke oppført noen bivirkininger, jenta mi hadde også god effekt av den når hun gikk på den.

Når det gjelder den trege magen, er avføringen som kommer kornete? Alt like tyntflytende?

Jeg bruker å lage en egen sviskepurè til snuppa vår, den blir jo da litt mer kosentrert en juicen og føler den virker godt. Her så er ikke sviskejuicen noen favoritt heller. Tar da en pakke med svisker uten steiner, tilsetter vann/sviskejuice og lar dette koke seg mørt og konsentrert (ca 20-30 min). Har i litt fruktose for at det skal bli litt søtere, hvis ikke vil hun ikke ha den. Deretter bruker jeg stavmixeren til alt er fint og jevnt. Kan gi bare den som annen purè, eller blande i grøten.

Kan hende du burde vurdere å gå til en barnelege, mange som bytter sin fastlege til barnelege når de får barn (hvis du har i nærheten, barnet får jo samme lege som mor), eller så kan din nåværende fastlege henvise deg.

Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...