Gå til innhold

19 mnd og sover ikke uavbrutt hele natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Sikkert ingen som har tid til å være her inne i disse masete juledager, men må bare lufte hodet mitt litt..

Jenta vår er 19 mnd, og hun sover ikke gjennom hele natten. Hun kan gjøre det, men det tilhører sjeldenhetene. Unntaket har vært da vi var to uker på hytta i sommer, da sov hun uavbrutt fra 19 til 730 neste morning. Det var deilig!

Vi legger henne, har veldig faste rutiner på kveldsmat, pysj, puss, boklesing, synge natta sang.. Hun er ikke noe problem å legge, vinker og smiler og sier natta. Men hun våkner alltid! Eller skriker litt.. Jeg har trodd det har noe med at hun ikke finner sutten selv, så vi har begynt med en sånn klype om natten, men hun finner den ikke allikevel. Så finner hun ikke kosekluten.. Ellers har hun begge deler, men gråter allikevel. Synes det er så sårt, er redd noe plager henne som kommer opp i søvnen om natten.. På en annen side har hun vært slik siden hun ble født, men svært få unntak som sagt.

Nå har hun begynt i bhg også, så nå kan det jo fint henge sammen med det. Men som sagt, har alltid vært slik. Dessuten er det tilsynelatende liten sammenheng mellom hvordan hun sover ettersom hva som har skjedd tidligere på dagen. Har dagen vært stressende kan hun fint sove greit om kvelden. Har vi hatt en rolig kveld, kan hun sove urolig. Sover hun lite på dagen, kan det bli feil også. Jeg ser rett og slett ikke noen sammenheng. Bortsett fra EN: Da vi var på hytta var vi jo sammen som familie hele tiden, og hadde det svært så rolig og deilig. Men en slik hverdag er jo ikke så enkel å få til når man er student og i arbeid...

Eller er hun for liten til å forvente at hun skal sove uten en lyd natten igjennom?

Redd jeg virker hysterisk og rar, men det er nå bare slik jeg føler det... :)

Skrevet

Du er ikke alene! : )

Jeg har ei på 15 måneder. Hun har sovet fra 19.00-07.00 2 ganger i sitt liv!!! Og da fikk ikke jeg sove for da trodde jeg det var noe galt ; )

Vår er også en engel å legge. ALDRI noe problem. Bare sovner selv om hun er lys våken når vi legger henne. Når hun var rundt 10 måneder våknet hun gjerne en gang i timen natta igjennom. Og da skulle jeg begynne å jobbe så da tok vi en liten skrikekur. Leste litt i denne "Sleepsense" der forfatteren mente at de fint kunne skrike 5-10 minutter før en gikk inn til de. Kanskje hadde de bare en liten våkenperiode og klarte å finne søvnen selv. Etter to netter ble det merkbart bedre. Kunne høre henne hyle i ett minutt også sovnet hun igjen. Nå våkner hun som regel bare en eller to ganger i løpet av natta og som oftest sovner hun igjen selv. Det er himmelrike for meg : ) Vi ser på klokka nå også og lar det alltid går 5 minutter før vi går inn til henne.

Vi ser selvsagt ann hvordan formen er. Er hun litt tufs går vi inn med en gang. Hun har hatt en forferdelig periode nå men så spratt det plutselig ut to jeksler og da roet hun seg igjen. Så særlig dette med tenner har jeg hørt kan gjøre at de våkner ofte.

I tillegg har hun slitt litt med mareritt etter hun begynte i barnehagen. Da må vi rett og slett bare ta henne opp og vekke henne. Så er det bare å legge henne igjen.

Hun har også vært slik at hun bare sover en halvtime om dagen. Så må vi putte i smokk så sover hun en time til men dette har også blitt bedre så det går framover smått om senn ; )

Men hører jo mange sliter med dette til de er både to og tre så har bare innstilt meg på at det blir slik.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Gutten min er også sånn, han er 21 mnd.

En drøm å legge, men våkner ihvertfall 1 gang om natta. Da hjelper det ikke å bare gi sutten, da må jeg ta han opp og sette meg i stolen i stua, trenger ikke sitte der mer enn 30 sek.-2 min, da kan jeg legge han og han sovner. Skjønner ikke hvorfor han må våkne. Men jeg har også bare skjønt at sånn er det og at jeg må leve med det.

Nå den siste uken har han begynt å sove helt til 6 i strekk, deilig! Da gjør jeg akkurat det samme som jeg hadde gjort om kl. er 2 og går og legger meg igjen. Så sover han til 7.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...