Phobia Skrevet 22. desember 2006 #1 Skrevet 22. desember 2006 Fikk vite igår på UL at morkaken ligger foran og at det derfor kan gå noe tid før jeg kjenner liv i magen. Jeg kjenner litt på sidene nå ( uke 17) men det er lite i forhold til forrige gang. Er det vanskelig kjenne spark og liv hele svangerskapet med foranliggende morkake eller er det bare i begynnelsen ?  Sikkert individuelle erfaringer her - men jeg spør likevel
2englebarn Skrevet 22. desember 2006 #2 Skrevet 22. desember 2006 Jeg hadde det i forrige svangerskap og jeg mÃ¥tte stort sett konsentrere meg om Ã¥ kjenne liv - dvs. at nÃ¥r jeg la meg ned pÃ¥ sofaen og slappet av og evt. nÃ¥r jeg drakk saft.  Er gravid nÃ¥ og har ikke foranliggende morkake denne gangen og det er stor forskjell. Har kjent liv mye mer enn sist - og jeg tror ikke det er fordi jeg er 2.gangs.  PÃ¥ slutten av forrige svangerskap ble det veldig tydelig med liv i magen i motsetning til andre som sier at det blir mindre liv pga. dÃ¥rlig plass. Tror dette var fordi morkaken flyttet pÃ¥ seg, men jeg vet ikke.  Â
SpongeBob Skrevet 22. desember 2006 #3 Skrevet 22. desember 2006 Er 35+noe nÃ¥, men merket ikke skikkelig liv før rundt uke 20 selv om jeg er andregangs, jeg ogsÃ¥. Morkaken dekker ikke hele mageveggen mot slutten sÃ¥nn som den gjør i begynnelsen, men er vel pÃ¥ str med en stor tallerken eller sÃ¥. Merker veldig godt liv "rundt den", hvis du skjønner hva jeg mener, men ingen ting midt foran. Til gjengjeld stikker det gjerne ut en fot pÃ¥ toppen av kulen og en albu pÃ¥ siden osv - ser direkte morsomt ut til tider... Â
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 22. desember 2006 #4 Skrevet 22. desember 2006 Jeg har morkaken foran, og jeg kjente ikke ordentlige spark før...tror det var uke 25. Kjente den berømte boblingen fra uke 19, men var ikke helt sikkert på hva det var. Bare visste at det kilte noe inni hampen ;-)  Nå er jeg i uke 30 og kjenner henne mer eller mindre hele dagen, ikke så sterkt som andre men det er kanskje bare en fordel. Jeg har ingen problemer med å sove pga spark eller bevegelser, på kvelden er hun ekstra aktiv. Strekker meg ut så lang jeg er i god-stolen, og ser på magen som danser samba :-)  Det skal sies at jeg nok har en rolig liten jente der inne, hun virker som om hun følger min døgnrytme og gjør rett og slett ikke ofte noe vesen av seg. Ulik sin mor allerede ;-)
Phobia Skrevet 22. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. desember 2006 Tusen takk for gode svar alle tre ! Er bare litt bekymret for om det blir et svangerskap uten de koselige sparkene.....Men det høres veldig bra ut dette da  Lykke til med slutten alle tre !
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 22. desember 2006 #6 Skrevet 22. desember 2006 Jeg husker ikke hvordan morkaken lå med nr1,, men nå med nr2 ligger den foran i alle fall. Og jeg kjente første svake sparket i uke 13... Og kjente daglig liv fra uke 16-17... Så dette kan vel være forskjellig..  Nå er jeg i uke30 og babyen er veldig flink til å gi spark fra seg. Jeg kjenner det over hele magen, ikke bare på sidene..  Siden du er annengangs er det vel gode sjanser for at du kjenner spark tidlig, selvom du har morkaken på forsiden... Kos deg masse i julen!!  Klem, 29+3
selfangerkjerringa Skrevet 22. desember 2006 #7 Skrevet 22. desember 2006 Med første jenta mi lå morkaka på baksida. Jeg kjente veldig tidlig liv, og det var synlig ganske raskt også. Hun kunne holde pappa'n våken om natta hvis jeg lå bak ham, fordi han kjente sparkene gjennom magehuden min og beint i ryggen sin, hehe... men det var ikke særlig vondt for min del, siden morkaka lå og "skjerma" for inni der.  Denne gangen ligger morkaka foran. Jeg kjente tidlig liv, men det tok ganske lang tid før jeg kjente skikkelige spark. Jeg har tydeligvis ei veldig aktiv jente der inne, for jeg kjenner masse liv! Vondt er det også... steike som hun sparker innimellom! Det er bare litt vanskeligere for andre å kjenne, siden hun ligger innenfor morkaka.. men nå (uke 38) er hun jo selvsagt såpass stor at det er lett å kjenne beina og føttene stikke ut på ene sida og rumpestumpen på den andre Morkaka blir jo ikke større enn ca 20cm i diameter, og livmora er nok større enn det på slutten. Og så har hun sånne "store" bevegelser, hun stikker rumpa rett ut så det virkelig buler (har du sett alien-filmene så ser du litt hvordan det kan være), og det kan andre både se og kjenne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå