Gå til innhold

Hun vil smake på all mat! 4 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi vil smake på alt! Når hun ser at vi sitter og spiser, setter hun gapet opp, ser på meg og sier "Ææh? Ææh?" ("Kan jeg få? Kan jeg få?")

Har i det siste begynt å la henne få smake på litt frukt og grønnsaker. Gir henne en passelig stor gulrotbit som hun kan holde i og gnage på (selvsagt så stor at hun ikke får hele inn i munnen), litt mosa banan på skje, osv. Bare så hun skal få kjenne smaken, siden hun er så interessert. Hun blir henrykt over å få smake, så det er helt tydelig at hun får mye ut av dette. Hun er veldig glad i pupp og jeg fullammer henne. Tror neppe hun blir noe mindre glad i puppen selv om hun får smake litt på nye ting. Så da er vel dette ok selv om det i følge boka er litt tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, du kommer sikkert ikke til å få noen problemer med å tvinge henne til å spise maten sin når hun blir større! :-)

Det er bare fint at du venner henne til forskjellige smaker, og helt supert at hun vil spise det. Så lenge du kan fullamme, og gir henne først og fremst pupp og det andre bare som "påfyll", er det ikke noe som kan ta fra puppen førsteplassen i matveien!

Skrevet

Hei Dodge! Det er faktisk helt i følge boka å starte med introduskjon av fast føde ved 4 mnd hvis barnet er spesielt intrresert i maten til familen ;-) Gi med god samvittighet (anbefalinger for spedbarnsrnæring)

God jul fra

Skrevet

Takk, Blomman! God jul til deg også.

Har du eller noen andre noen anbefalinger til hva som er greit å starte med, og hvor mye?

Hun har foreløpig fått:

Mosa banan

Mosa pære (myk)

Gulrotbit til å gnage på (har ikke tenner)

Melonbit (sukkermelon) til å gnage på

Hadde tenkt å gi henne litt mosa potet blandet i mm på julaften mens vi sitter rundt bordet. Går det greit?

Og er det noe jeg absolutt IKKE bør gi, bortsett fra honning, kumelk, kålplanter, belgplanter, spinat, sterkt krydret mat, salt, osv?

Skrevet

Ps: Hun har fått i størrelsesorden ca 1 cm tykk skive med banan en gang om dagen. Det vil kanskje si 3 ts. Og så blir hun lei seg når det er tomt. Hehe.

Skrevet

her har du link til sosial og helsedir. anbefalinger for spedbarnsernæring.

http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1019__1971a.pdf

link til ammehjelpen om introduksjon av fast føde

http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=170#fast%20føde

; det man skal vente med er (limt fra ammehjelpen.no)

Honning

Grønnsaker: spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold

Druer, nøtter, peanøtter, rå gulrotbiter/eplebiter (kan lett sette seg i vrangen)

Kumelk

kjøper du en sånn babysafefeeder på mor og barn kan du trygt gi rå eple og gulrotbiter ;-)

puh nå har jeg nesten pynta ferdig til jul jeg :-) Treet og pynten er på plass. Nå er det bare å skifte på sengene og vaske litt bad/do og å handle inn (Strandtorget er oppe til 10 i kveld er det ikke???) det siste så kan julen komme (ja må,sikkert ryddde og vaske gulv ørten ganger da før jula ringes inn da men....hehe- mye styr med tre unger - men moro og da...innimellom )

I 2007 må vi ta et dibtreff ! -hadde vært moro å møte deg på ordntlig og

;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...