Gjest Skrevet 21. desember 2006 #1 Skrevet 21. desember 2006 Jeg lurer på mye jeg :-) Fikk en ammebok av jordmor.. Ble litt redd for at jeg ikke skal få helt til.. Hvordan gikk det med dere?
Gjest Skrevet 21. desember 2006 #2 Skrevet 21. desember 2006 Hadde ikke noen problemer med nr 2 eller 3.... Håpe rheller ikke det nå med nr 4 ;o))
selfangerkjerringa Skrevet 21. desember 2006 #3 Skrevet 21. desember 2006 FIkk kommentar fra jm om at hvis man først har fått til amminga en gang så er det større sjanser for at man greier det neste gang også Syns det var litt betryggende jeg. En ting mindre å bekymre seg for liksom Så får jeg heller ta bekymringa om den dukker opp der og da.
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 21. desember 2006 #4 Skrevet 21. desember 2006 (Er spørsmålet om det var vanskelig å amme med førstemann el om det er noe forskjell med andremann..?) Synes ikke det skal stikkes under en stol at amming ikke er HELT uproblematisk....det er lurt å lese boka om amming fra JM, mange gode tips. Noen ting kan kanskje tas med en klype salt...f.eks. så tror jeg ikke alltid at en benytter FEIL ammeteknikk dersom en får vondt når en ammer i begynnelsen. Det er jo rimelig traumatisk for den tynne huden på brystvorta å bli sugd på SÅ ofte og SÅ lenge. Dersom du strever; prøv og prøv igjen, men husk at det ikke er noe nederlag dersom du ikke får det til - en er ikke noe dårligere mor dersom en gir flaske!! Og: bruk tiden på sykehuset til å be om hjelp dersom du synes det er vanskelig!!
oops! Skrevet 22. desember 2006 #5 Skrevet 22. desember 2006 ALLE jeg snakket med da jeg gikk gravid første gang, hadde hatt et eller annet ammeproblem. Jeg skjønte ikke helt hva de snakket om, dette med amming er litt vanskelig å forestille seg. Jeg var innstilt på mye jobb, uten at jeg helt visste hva jobben skulle bestå i. Men så viste det seg at den svære ungen var skrubbsulten fra første stund, og visste hva hun skulle gjøre. Alt jeg trengte å bidra med, var å være tilgjengelig. Etter noen måneder fikk jeg en sår pupp, som helsesøster tilfeldigvis oppdaget da vi var innom på en veiing.Heldigvis. For det hadde vært helt unødvendig å lide i stillhet. Hun viste meg en annen måte å holde henne på (jeg hadde aldri lært en eneste teknikk), og etter noen dager med jevnere belastning på brystvorten var jeg fin igjen. Poenget mitt: tror ikke dette er noe å stresse med i forkant, amming er ikke noe du kan øve inn på forhånd. Stol på instiktene, både dine og babyens, og søk hjelp. Helsestasjonen skal ha en ammeekspert, og de er flinke!
cec26 Skrevet 22. desember 2006 #6 Skrevet 22. desember 2006 Det gikk veldig greit.. litt feil sugeteknikk/ ammestilling de første dagene, så jeg fikk veldig såre brystvorter... blødde mye men det gikk over etter ca en uke... og da gikk alt greit...
Fregnefjes*to barns mor* Skrevet 24. desember 2006 #7 Skrevet 24. desember 2006 Jeg plagdes veldig. Det ble aldri koselig. Jeg gav opp da ungen var 4 mnd. Blødde hver eneste gang. Fikk hjelp av ammehjelp og helsesøster. Noen ganger går det ikke. Gidder ikke å holde på så lenge om jeg blir plaget igjen. Jeg vil prøve men ofrer ikke mitt forhold til ungen for at amming er så bra. Ungen min er en av de ungene som er minst syk i barnehagen. Blir du plaget så spørr om hjelp! Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2006 #8 Skrevet 25. desember 2006 Det gikk fint - bortsett fra at poden nesten beit av meg brystvorta under et kolikkanfall.. Jævlig vondt en uke etterpå. Og så var jeg ikke forsiktig nok når det gjaldt trekk. Fikk 4 brystbetennelser det året. Jævlig vondt det også, men det gikk greit tross alt. Gikk ikke på penicillin, men prøvde i over ett døgn å få melka ut. Det gikk til slutt. men husk, kle deg godt, spesielt over puppene. Trekk og melkesprengte pupper er ikke en god kombinasjon... Lykke til. Det er koselig og lettvint å amme )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå