Gå til innhold

Dere som fullammet til 5-6 mnd. Hvor fort økte dere antall porsjoner med fast føde?? trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nå oppe i 2 grøtmåltider (frokost og kveld), og i tillegg får mini så mye pupp han vil ha. Vi begynte å introdusere fast føde da han var 5,5 mnd, nå er han 7 mnd om en uke. Er det for tidlig å begynne med et tredje måltid midt på dagen? Han har nemlig begynt å våkne 2 ganger på natta igjen - spiser godt av puppen når han våkner, så er jo tydelig sulten (men det er jo ikke sikkert det er derfor han i utgangspunktet våkner). Han har i en lengre periode sovet rundt (bortsett fra like før vi starta med grøt, men sov rundt igjen så snart grøt ble introdusert). Kan det være at han fortsatt trenger mere mat, selv om vi er oppe i 2 porsjoner??

Skrevet

Lillegutt her startet med grøt da han var 5 mnd pga dårlig vektoppgang. Han var tydelig sulten så han var fort oppe i full porsjon grøt to ganger om dagen. Nå er han snart 7 mnd og får følgende i løpet av døgnet:

- Mellom 04-06 våkner han og får pupp

- Mellom 08-09 får han pupp og full porsjon grøt, og evt. litt fruktmos hvis han er mer sulten

- I 12-tiden får han pupp og enten tynn brødskive med leverpostei el litt fra et middagsglass, pluss litt fruktmos, banan e.l.

- I 15-tiden får han pupp og enten tynn brødskive med leverpostei el litt fra et middagsglass, pluss litt fruktmos, banan e.l.

- I 18-tiden får han pupp og full porsjon grøt, og evt. litt fruktmos hvis han er mer sulten. Så er det stell og natta...

Han får kokt vann i tutekopp til hvert måltid, pluss om natten hvis han våkner og er tørst.

Jeg er litt satt ut av den store, sultne gutten min, he he, det har gått så fort fra kun pupp til alt mulig mat. Storesøster ble fullammet til hun var 6 mnd, men også hun spiste mye når hun først fikk introdusert fast føde.

Skrevet

Hei

Her begynnte vi å innføre grøt når snuppa var fylt 5 mnd. Vi gikk veldig fort opp i en porsjon da hun ikke viste tegn til noen reaksjon slik at vi startet allerede med grøtmåltid nr. 2, 2 uker etter første grøtskje.

Hun fortsatte å våkne flere agnger selv om hun fikk fast føde så 1 mnd. etter første grøt skje begynnte vi med middag. Da hadde hun fylt 6 mnd.

Ammet da fortsatt rundt 8 ganger i døgnet.

Vi økte såpass fort for det var tydelig at hun trengte masse mat, da hun ble veldig aktiv når hun fylte 5 mnd. Hadde da våknet kun en gang om natten siden ca.2,5 mnd. gammel(før det sov hun hele natten) til å våkne 2-3 ganger der 3 ganger var vanligst.

Jeg tror vel at ettersom han har fått grøt allerede i 1,5 mnd. og han blir jo bare mer og mer aktiv at han trenger mer mat, så jeg ville ha innført ett måltid til.

Skrevet

Takker for svar jenter :) Syntes selv det hadde gådd så fort opp til 2 porsjoner - men ser jo nå at det kanskje ikke er så fort likevel.. Så da blir det nok til at vi prøver med mere mat. Men til deg "Mamma'n": Gikk det greit å introdusere brødskive såpass tidlig?? Har nemlig prøvd med smaksporsjoner med middag og det var IKKE en suksess - voldsomme grimaser og lukket munn....

Skrevet

Vi begynte med smaksprøver fra 6 måneder og nå ( uker senere) gir vi fast føde opp til 3 ganger for dagen, men det er snakk om ganske små mengder: innmaten av en halv brødskive, en kvart banan blandet med en teskje grøtpulver og vann (hun liker ikke grøt) eller 6-7 teskjeer med middag/moste grønnsaker.

Jeg tror du trygt kan øke til tre porsjoner nå.

Skrevet

Det gikk overraskende bra med brødskive, han har nå fått det i ei lita uke. Han liker tydeligvis smaken. Skjærer brødskiven så tynn jeg klarer, og smører på et tynt lag med Stabburets leverpostei (den gule runde boksen vet du, den er uten melk, så da kan disse små spise den). Deler brødskiva uten skorper i bitte små biter, mindre enn min lillefingernegl, og lillegutt smatter så fornøyd på disse små bitene. Han kan fort spise en halv skive :o) Må si at han sitter i trip-trap-stol, har sluttet å gi mat i vippestolen, for da setter han lettere ting i halsen.

Han vil ikke har stor han heller av vår middag (most banan, grønnsaker etc.), og av middagsglass spiser han kanskje bare 2-3 små skjeer, for så å knipe munnen hardt igjen.

Men brød med leverpostei derimot, nammmm..... :o)

Skrevet

Ble litt feil over.... Riktig skal være:

"Han vil ikke har stor han heller av vår middag (most POTET, grønnsaker etc.), og av middagsglass spiser han kanskje bare 2-3 små skjeer, for så å knipe munnen hardt igjen."

Vet ikke hvorfor jeg skrev banan, sitter vel her og er litt småsulten, he he... Lillegutt er VELDIG glad i banan han og, og tidligere i dag spiste han noen skjeer med middagsmat fra glass, og så EI HALV most banan :o)

Skrevet

Begynte med grøt da han var 6 mnd. Ble fullammet fram til da.Gutten vår er nå 7 1/2 mnd og spiser 4 måltider om dagen.

om morgenen: pupp.

lunsj: banan el. fruktmos + pupp

middag: 1/2 middagsglass el. most potet/gulrot + pupp

kvelds: grøt + pupp.

Han har sovet natten over helt siden han ble født, men en periode rett før den første tannen kom, var han veldig urolig om natten. Våknet 4-5 ganger hver natt. (Fikk ikke pupp, bare trøst)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...