Anonym bruker Skrevet 21. desember 2006 #1 Skrevet 21. desember 2006 Jeg er i uke 28. Kan jeg spise gravlaks på julaften? Vi bruker å ha det til forrett..
rosemor72 - endelig mamma :) Skrevet 21. desember 2006 #2 Skrevet 21. desember 2006 Da må du være sikker på at den er helt fersk. Ta en titt på matportalen.no - der går de litt grundigere inn på det......
silly08 Skrevet 22. desember 2006 #3 Skrevet 22. desember 2006 Jeg har fått vite av jordmor og lege at jeg ikke skal spise gravlaks eller røkelaks.
Gjest Skrevet 22. desember 2006 #4 Skrevet 22. desember 2006 Hvis du leser på VG-nett, står d en artikkel om nettopp dette i dag. Headingen er "gravide skal ikke spise gravet laks" el noe slikt, så der finner du nok info...
Maia2007 Skrevet 22. desember 2006 #5 Skrevet 22. desember 2006 Det er ikke helt riktig. Rakfisk skal man ikke spise, men gravlaks er ikke farlig,dersom den er helt fersk. Dvs. du kan spise gravlaks som tas ut av vakumpakning samme dag, eller, enda bedre: Lag gravlaks av FROSSEN laks-/ørretfilet (ligger kaldt i press m. salt, sukker, pepper og dill 2-3 dager), og FRYS fisken etterpå. Da dør ev. listeriabakterier. Du kan spise gravlaksen den dagen den tas opp og tines, men ikke spis rester neste dag. Og selvfølgelig er det uansett viktig å behandle all mat med rene redskaper, nyvaskede hender + å oppbevare den riktig. God jul!
Lilletrollogmamma Skrevet 22. desember 2006 #6 Skrevet 22. desember 2006 "Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig." -Fra www.mattilsynet.no
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2006 #7 Skrevet 22. desember 2006 Hva om jeg kjøper vakumpakket gravlaks i dag 22 des og fryser den til julaften før jeg spiser den da? Blir det sikrere mot listeria da? Eller hjelper det ikke å fryse? Hovedinnlegger
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 22. desember 2006 #8 Skrevet 22. desember 2006 Hvis du skal spise gravet fisk ville jeg gått i en fiske forretning og fått garantert at den er HELT fersk. Listeria overlever frysing dessverre, så det hjelper ikke... Ref matportalen.no: Gravide bør ikke spise raket fisk - for eksempel rakørret - fordi spesielle forhold ved produksjonsmetoden gir økt risiko for Listeria. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Listeria kan også finnes i små mengder i gravet eller røkt fisk. Hvis bakterien får anledning til å vokse, for eksempel i vakumpakket vare med lang holdbarhetstid, så kan bakterienivået bli for høyt. Spis derfor ferskest mulig gravet og røkt fisk. For å være på den sikre siden bør du altså unngå gravet og røkt fisk der holdbarhetsdatoen nærmer seg slutten.
MAMMA1 Skrevet 22. desember 2006 #9 Skrevet 22. desember 2006 Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en smak, det er jo så kjedlig å gå glipp av noe så godt. Jeg hadde lest at man skulle holde seg unna både røkt og gravet laks, og fikk det bekreftet av jordmoren før julebordet. Jeg holdt meg unna, men i ettertid kan jeg se at det er ikke noe problem så lenge den er fersk.Spis og kos deg i jula!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå