Gå til innhold

Hjelp, har et dilemma! Venninnes baby har ikke vektøkning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har en baby som ikke går noe særlig opp i vekt. vet jeg ikke bør blande meg, men er nesten litt bekymret! Hun er straks 3 mnd, og de siste 5 ukene har hun kun gått opp 300 g. Hun sover masse, og kan sove 8 timer i slengen på dagtid. Det har hun gjort helt siden hun ble født.

Skal man ikke amme små babyer hver 3-4. time da? Jeg vekket ihvertfall min gutt, så han fikk spist ofte. Både for å holde på produksjonen og sef gi han mat. Var veldig opptatt av vektøkning, og veide jevnlig fordi han gikk litt lite opp. Har prøvd å fortelle dette til min venninne, men hun relaterer ikke dette til seg selv og jenta si.

Stakar, lille babyen hennes er så tynn og blek og helt stiv i kroppen. Hvordan ser man at en baby er underernært? På meg virker hun slapp fordi hun ikke får mat... Har dere noen gode råd? Både hun og jeg er førstegangsmødre...

Hjelp meg damer, hva skal jeg gjøre? Føler jeg har hintet så mye jeg kan, uten å bli for direkte. Og jeg vil jo ikke kritisere hennes måte å være mor på heller!

Skrevet

Tror du ikkje de vil si noe på HS på 3mnd kontrollen da?

De vil jo se det at kurvene hennes ligger for lavt i forhold til normalen?

Skrevet

hun skal vel på tre mnd kontroll, og de spør vel hvordan de har det i huset? Om rutiner, hvordan hun spiser og lignende? Gir henne noen råd om hvordan hun skal få barnet til å legge mer på seg, kanskje begynne med erstatning ved siden av? Eller grøt. Det kan jo være at hun sliter med noe, men ikke vil spørre deg?

Jeg vet ikke hvordan du skal si ifra til henne. Lykke til uansett, og håper dere finner ut av det =)

Skrevet

Takk for svar! Ja, heldigvis skal de på kontroll rett over nyttår. Håper det kan hjelpe...

HI

Skrevet

Det gjør det nok, de er veldig opptatt av ernæring og sånn på HS; så går nok bra, men skjønner virkelig din bekymring, syns det er rart ho såver så lenge i strekk, kan jo faktisk komme av at ho får for lite mat, at ho dermed blir slapp og trett, vart bekymra på dine vegner!

Men helsesøster tar nok tak i det!!

Skrevet

hei dette minner veldig om min baby, han er bare 1 mnd og forige uke på kontroll reagerte jeg på at han hadde så liten vektøkning. bare litt over 100g på 2 uker. han virket også veldig stiv, og sovnet og sov både mye og lite.vi snakket lit om dette og fant ut at jeg har dårlig utdrivningsrefleks bl.a. og ble enige om at jeg skal tilby erstattning etter hvær amming, og minimum måltid hvær 3 time. skal vekkes men ikke på natten om han ikke våkner i løpet av 3 timer da skal han få sove. han er blitt en annen unge på en uke, og har gått opp bra.

i min situasjon var det jeg som reagerte ved vegingen ikke hs. men da jeg fortalte henne om hvorlite vektøkning dette var reagerte hun også.

jeg mener at enten får du slutte å hinte til veninen din og si det ret ut det du tenker betyr ikke at det er kritikk selv om du sier i fra tydelig. kansje blir hun lettet for hun har lurt selv.

ellers får du være såpass nyskjærrig at du får med deg om hs har reagert, og om de ikke har gjort det ville jeg faktisk tatt dette opp med hs slik at de ser på det til neste kontroll.

vet dette er litt krast, men det er ungen man skal tenke på. og det går ann og være direkte uten og være frekk og uhøfflig. man har lov å bekymre seg. og det er lov å bry seg og jeg syntes det er fint at du reagerer. men det kan hende det er en annen grunn for liten vektøkning og sliten stiv/ slapp baby. den kan jo faktisk slite med noe.

ta dette opp med veninen din kansje på en litt mer direkte måte uten å angripe henne. vis din bekymring. noen trenger litt tid på seg til å ta ting innover seg.

Skrevet

Hadde Lukas sovet så lenge hadde nok jeg blitt bekymra! Du kan vel si det til henne? Ville jeg gjort!

Skrevet

Tusen takk for flott svar!

HI

Skrevet

min baby legger også på seg lite periodvis. hun la på seg 350 gr fra seks ukers kontrollen til tre mnd kontrollen. nå har hun lagt på seg 900 gr på to og en halv uke. jenta mi har hele tiden også sovet mye. men jeg fikk beskjed om å ikke vekke henne. helsesøster har fulgt nøye med og det har gått helt fint. når flere venninner av meg påpekte hvor tynn hun var, ble jeg helt stressa av det. har jeg ikke nok melk osv osv. men det ordnet seg helt av seg selv. hun virker fornøyd, litt blek som spedbarn flest, men fornøyd. tror nok at dette er noe hs tar tak i eller legen. tror ikke hun kommer til å takke deg hvis du sier det, jeg hadde blitt irritert.

Skrevet

Flott, takk for innspill! :) Regner med at hun har kontroll, men så er hun superdistre, så det skulle ikke forundre meg om det har gått henne hus forbi at man skal amme ofte, ihvertfall i begynnelsen. Da min var liten sa HS til meg at jeg måtte vekke ihvertfall hver 4. time for å mate. Vi får forskjellig info også.

Har bestemt meg for å ikke si noe til henne. Spent på hva som skjer på kontroll ihvertfall. Og håper babyen ikke lider noe nød...

Takk for svar alle sammen, betyr masse å høres noen andres tanker! :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...