tinemor82 Skrevet 21. desember 2006 #1 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg er ferdig med utdannelsen min til sommeren (allmennlærer). Nå vurderer jeg å bli gravid. Det jeg da lurer på er om det for meg lønner seg å ta et studieår til eller prøve å få jobb fra høsten av? Tar jeg et studieår får jeg vel en del penger fra lånekassa. Men hva hvis jeg stryker på eksamner og velger ikke å ta dem opp igjen? Må jeg tilbakebetale noe da? Og hva hvis jeg jobber litt ved siden av (skal ikke tjene over 100000, sånn at jeg mister lånmuligheter fra lånekassa)? Og hva hvis jeg blir gravid nå, men bestemmer meg for ikke å studere et år til. Da kan det jo hende jeg ikke har jobbet de siste 6 av 10 mnd før fødsel. Blir det noe særlig pengestøtte på meg da? (er litt vikar på en skole, men det utgjør ikke store summer i måneden..) Noen som har stått ovenfor samme dilemma, eller som kan si noe om hva som lønner seg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7530897-hva-l%C3%B8nner-seg-studere-videre-eller-g%C3%A5-ut-i-jobb/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
janus-guttemamma Skrevet 23. desember 2006 #2 Del Skrevet 23. desember 2006 Tror ikke det er et krav om å tilbakebetale stipend det/de semesterene man får fødselstipend dersom man ikke består eksamen. Dersom jeg var deg ville jeg ha sendt inn en søknad på et studie nå når fristen nærmer seg og tatt den endelig avgjørelsen når det næremer seg sommeren. Det er jo en god sjanse for at du blir gravid om ikke så lenge og da er det jo greit å ha fødselstipendet iallefall. Dersom du ikke skulle være gravid til sommeren sier du bare fra deg studieplassen og begynner å jobbe, dersom du ikke ØNSKER å studere mer da selvfølgelig. Det er vel gså en mulighet fr at du kanskje ikke får jobb sånn med en gang, og du har vel kanksje heller ikke jobbet deg opp rettigheter til dagpenger, så da kan et nytt semester på skolebenken gi deg muligheten til å få fødselstipendet iallefall. du kan få fødselspenger av bijobben og fødselstipend samtidig. Da er det samme inntektsgrensene som ved vanlig stipend og lønn... over en viss sum med lønn/fødselspenger og stipend blir omgjort til lån. Det er også en viss minstegrense for hvor mye du må ha tjent og hvor mye du må ha jobbet for at denne deltidsjobben skal gi fødselspenger. Dersom du ikke jobber, eller ikke jobber nok for å få fødselpenger får du engangstønaden i tillegg til fødselstipendet uansett. Hold mulighetene åpne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7530897-hva-l%C3%B8nner-seg-studere-videre-eller-g%C3%A5-ut-i-jobb/#findComment-7543636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinemor82 Skrevet 23. desember 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 23. desember 2006 Ja, det er nok ikke så dumt det der. Kommer til å søke skole, se hvordan det går, og så ta det derfra:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7530897-hva-l%C3%B8nner-seg-studere-videre-eller-g%C3%A5-ut-i-jobb/#findComment-7544025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå