Gå til innhold

Spm. ang.folat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia!

Lurte på kor lenge ein skal ta folat??

Er no 13+1:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørr ikke å si helt for sikkert, men det jeg fant ut er at det hvertfall bør tas de tre første månedene. Hør eventuelt med jordmor eller lege.

Skrevet

Jepp, får gjøra det. Skal på UL i mårra, så får høra då:)

Men takk for svar!

Skrevet

Hei!!

Eg tar noen tab. som heter gravid. De har 400 mg folat i seg. På apoteket fikk jeg beskjed om å ta de ut ammeperioden. Altså 18 mnd. igjen=)

Skrevet

Hei.

Legen sa til meg at jeg skulle ta hele svangerskapet. Jordmora sa jeg skulle ta i de tre første månedene. Men jeg blir å ta de hele svangerskapet. Folat er et B-vitamin som ikke lagres for mye av i kroppen,-hvis det blir for mye utskilles det fra kroppen.

Skrevet

Jordmora mi sa eg kunne berre halde fram med å ta folat så lenge eg hadde igjen i boksen. Kjøpte også slike gravid-vitaminar frå Vitaplex men kasta opp med EIN gong eg tok dei, så dei måtte eg berre droppe. No tek eg ein folattablett annankvar dag og tek omega3 og kalsium i tillegg :)

Skrevet

Jordmor sa de tre første månedene - da holder jeg meg til det.

Skrevet

Gjør ingenting om du tar hele svanger skapet. Ved enkelte typer medisin skal du ta mer folat enn det som er vanlig.

Skrevet

min lege mente at d var bra å ta hele svangerskapet og mens man ammet. Så da gjør jeg så;)

tok vanlig 400mg(?) til uke 22 og nå tar jeg et B-vitamin tilskudd for hud og hår med 200mg(?) folat i.

200mg(?) er det som er anbefalt daglig dose for alle gravide eller ikke.

Skrevet

Det er 400 mg som er anbefalt til gravide de tre første månedene + helst tre måneder før man blir gravid.

Ellers er det 200 mg i mange multivitamintabletter, og om man tar 200 mg eller 400 mg resten av svangerskapet er vel for å få i seg nok B-vitaminer først og fremst, for fosteret "stjeler" dine vitaminer. Før svangerskapet + de tre første månedene er det pga. reduksjon av faren for ryggmargsbrokk hos fosteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...