Gå til innhold

drikker masse brus og spiser masse godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor farlig er det for fostert at jeg drikker masse cola og spiser godteri? Jeg er så kvalm og klarer ikke få i meg vann, så det går i juice og brus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikker alt for mye brus jeg også: har kutta ned så godt jeg kan, men er vel det man kan kalle cola avhengig. Har forstått det sann att det kan føre til att babyen blir en liten tjukkis, og att det øker faren for svangerskaps diabetes.. utenom dette vet jeg ikke.

Skrevet

Husker legen min sa sist gang at jeg skulle holde meg unna alle colaprodukter for det innholdt et eller annet som ikke var bra.(ikke noen andre som har hørt det av de jeg har snakka med..)

Denne gangen klarer jeg nesten ikke annet enn pepsi max, melk som jeg egentlig er veldig glad i til frokost drikker jeg nesten ikke i det hele tatt.... Skjerpe meg nå som kvalmen har gitt seg ..........

Skrevet

Jeg ville iallefall holdt meg unna Pepsi Max og andre Aspartam/søtningsstoff-produkter! -Aspartam er bevist kreftfremkallende i store mengder, og det som går helt fint for deg kan fort bli for mye for barnet! Er opprinnelig Pepsi Max avhengig, men sluttet på dagen da jeg fant ut av svangerskapet. Aspartam hadde aldri vært tillatt hvis ikke gamle Bush hadde vært familie-venner av produsenten..

Ellers er det store overvektige barn, noe som i ekstreme tilfeller kan gi barna hjerte problemer senere, svangerskapsdiabetes og disponering for diabetes 2 for moren, pluss at man legger på seg unødvendig mye, noe som kan gi økt risiko under fødsel og kjedelige kilo å drasse rundt med i lang tid etter fødsel også..

Skrevet

Det er også bevist at barn som blir født tjukke pga. mors sukkerinntak ofte forblir tjukke utover i oppveksten og de har økt sjanse for å få diabetes, dette helt opp til voksen alder.

I tillegg inneholder cola, pepsi max etc. koffein, og dette er ikke bra for barnet i store mengder. Ifølge matportalen.no (som har en liste over hva gravide bør holde seg unna) anbefales ikke mer enn maks 1 liter koffein holdig brus pr. dag, eller 1-2 kopper kaffe eller 3-4 kopper te. Og drikker man f.eks. 1 kopp kaffe pr. dag bør brusmengden reduseres tilsvarende.

Så det er ikke helt ufarlig å spise masse godteri og drikke masse brus når man er gravid, det er ikke bare mor som kan bli feit og få svangerskapsdiabetes. Og husk at sukker er vanedannende, så hvis dere klarer å kutte ut godteri og brus f.eks. på ukedagene blir også sukkertrangen redusert. Men litt godteri og brus må man jo unne seg, og spesielt nå i jula:) Lykke til!

Skrevet

Å drikke mye cola er ikke så bra både pga sukker og koffein. Cola light inneholder et "snillere" søtningsstoff enn Pepsi max og Tab x-tra.

Høyt sukkerinntak kan øke risiko for svangerskapsforgiftning. Og det er også sammenheng mellom fødselsvekt og høyt sukkerinntak.

Forsøk å bytt ut noe av godteriet med frukt. Juice er bedre enn brus, fordi juice inneholder vitaminer, mens brus kun er tomme kalorier.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er gravid med nr to nå og drikker en del cola, men med nr en drakk jeg mer!! Det jeg merket var at datteren min hikket mye... Men hun var ihvertfall ikke kraftig når hun kom ut, og hun er tynn som en strek nå 4 år etter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...