Gå til innhold

Noen med barn med cp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte prematurt tidligere i år, og har lest at det er en større risiko for at premature får cp. Har hørt at cp-barn er veldig stive i musklaturen. Synes sønnen min ofte virker veldig spent i musklene. Bekymra jeg. Hvordan fant du ut at bare ditt hadde cp?

Skrevet

Hvis jeg ikke har misforstått, så mener jeg det er slik at premature som får cp, har fått det pga hjerneblødning. Da kan trykket på hjernen bli for stort og barnet kan få hjerneskade av større eller mindre grad. Feks Cerebral Parese.

Jeg vil tro at dersom det visste seg på sykehuset at barnet ditt har hatt hjerneblødning, så ville legene ha pratet om muligheten for cp, og fulgt dere opp for å finne ut av det.

Kan jo nevne at hjerneblødninger oppdages ved ultralydene de tar av hodet til barna de første ukene på sykehuset.

Men ellers vet jeg ingenting om dette, så jeg håper du får flere svar :o)

Skrevet

Hei, jeg har en gutt som er født uker for tidlig. Han er 6 mnd nå alt går kjempefint, hs sier han er som andre 6 mndinger , men han spenner seg veldig i ryggen og dette har ført til at han ikke har noe magemuskler. Jeg tok det opp med hs/legen og fikk rekvisisjon til fysioterapaut. Åsså gjør vi "situps" med han selv, hjelper han opp og ned med overkroppen liksom holder litt igjen der han spenner musklene. Dette er vist veldig vanlig m premature tror jeg, har ihvertfall lest en artikkel her inne tidligere at alle barn som var under 2 kg ved fødsel skulle ha fysio senere. Min gutt var 1794. Puh, dette ble langt, men håper det kan hjelpe deg litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...