Gå til innhold

Vente med å fortelle om spiren til en 8. åring til etter UL? Trenger litt innspill her jenter :)


zzzzz-frøken

Anbefalte innlegg

Hei går i min 12. uke og mannen min vil gjerne fortelle sønnen sin at vi venter barn. Det vil jo jeg også så klart, gleder meg masse til det spesielt siden han veldig gjenre ønkser seg småsøsken. Men jeg er litt mer engstelig enn mannen min mtp at ting kan gå galt og at det kanskje vil oppleves som veldig trist/skummelt for sønnen hans.

 

Det passer egentlig veldig bra å fortelle gutten om hva som er på vei nå i jula siden vi skal samles sammen med mye familie hvor ca halvparten vet og halvparten ikke. Blir jo et naturlig samtaleemne og litt stress og passe på at sønnen ikke får høre det.

 

Men så var det dette med å være enda mer sikker ved å ha vært på ul først.......

 

Har en god følelse selv (bortsett fra den vanlige bekymringen hehe), har ikke hatt noe form for bløsning eller smerter heller.

 

Hva synes dere jenter - fortelle i jula eller vente til januar når vi har vært på ul? Og dere som har barn fra før, når forteller dere det til søsken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har en gutt på fem år og jeg er gravid i 8 uke. Jeg kaster opp veldig mye og han synes at dette er leit og rart, derfor vill pappaen fortelle. Vi har sett nurket på UL, vet at hjertet slår, men tror vi skal prøve å vente til uke 12. Marerittet er hvis noen andre skulle si det til gutten av et uhell...

 

Hvis jeg var dere ville jeg fortalt det! Gutten er 8 år og du er i 12 uke. Forklar ham at ting kan gå galt. Han vil kunne forstå det. Barn skjønner egentlig så mye mer enn hva man tror :-) Tenk om noen andre sier det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å fortelle min 9-åring allerede i uke 7. Og selv da lurte han på hvorfor vi ikke hadde fortalt det til han før. Jeg tror barna har lettere for å føle at det er noe de deltar i hvis de får vite det tidlig og kanskje får være med og holde på hemmeligheten litt sammen med mamma og pappa.

Det er bra for dem når babyen kommer også at den tilhører familien og ikke bare mamma og pappa.

 

Du er jo dessuten kommet ganske langt så faren for at noe skal skje er jo relativt liten. Og hvis det mot all formodning skulle skje noe, er det bra for en 8-åring å få delta i det som skjer følelsesmessig i familien så lenge de merker at de voksne har kontroll og kommer seg gjennom den vanskelige perioden. Det ligger mye god læring i triste ting også.

 

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen andre vet det bør du i hvertfall si det syns jeg. Barna er jo på en måte nest etter foreldrene, den nærmeste til avkommet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jenter for gode innspill! Postet innleget på skravlesiden også, og alle har til nå ment at vi bør fortelle det nå i jula. Og vi gjør nok det ja :)

Hadde vel egentlig tenkt å gjøre dette uansett, men alltid greit med innspill fra andre!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi er i samme situasjon vi:0) Har også en sønn på 8 år, jeg er riktig nok bare kommet til uke 10 ( går inn i uke 11 julaften) og vi kommer til å fortelle det da. Tror nok ikke jeg kommer til å fortelle om risikoen for at noe skal gå galt for da kommer gullet mitt til å gå rundt å bekymre seg. Jeg håper på det beste og skulle noe oppstå for vi forklare nøye da.

 

Lykke til:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig barna er de første som skal få vite nyheten. Det skal så lite til før et rykte når de og da blir det så dårlig gjort ovenfor de at foreldrene ikke har fortalt det selv. Jeg kommer til å fortelle det til de når jeg er 12 uker på vei, og mine er 3 og 7 år. Fram til da er det bare mamma som veit. Kommer ikke til å fortelle de at det kan gå galt. Det synes jeg er en bekymring som er forbeholdt de voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Jeg har to barn på 7 år og 9 år og jeg har allerede fortalt dem at det ligger ett lite babyfrø i magen til mamma.....men at det er ikke bestandig at frøet vil bli til en baby så vi må vente til det blir vår før vi vet det sikkert!!!=)

Barna er kjempe glade og håper at frøet vil bli en baby, men hvis det ikke gjør det er det ikke så farlig, for vi har jo fått ha en liten frømage iallefall!!!!=)

Barna er så kjempe god å ha, de er så lite komplisert og jeg er så glad for at jeg fortalte dem det med en gang....(er foresten bare 5+3)

 

Lykke til og kjempe god jul!!!!=D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg fortalte det til en oppvakt snart 6 åring da jeg var 8 uker på vei. Men jeg sa at jeg _kanskje_ har en baby i magen. 6-åringen ble veldig fasinert. Og spurte meg litt senere, og da kunne jeg jo bekrefte at joda. Det er en baby i magen. Og 6-åringen gleder seg til å bli stor superhelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne problemstillingen har vi også. Vi har en sønn på sju år som vi veldig gjerne skal få fortelle nyheten på nyttårsaften. Er da i uke 10.

 

Har derfor bestilt UL-time til neste fredag, bare for å se om utviklingen går bra. Var på UL i uke 7+3, da banket et hjerte. Håper det fortsatt banker. Hvis alt er bra, forteller vi det til sønnen vår nyttårsaften.

 

 

Synes dere skal fortelle deres sønn at dere venter barn. Du er jo 12 uker på vei!! Det er meget stor sjanse for at alt går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...