Gå til innhold

flere som har barn som våkner etter ca en times søvn om kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og jevnt natta gjennom? er så slitsomt. vi er inne i en periode der vi prøver hardt å lære henne å sovne selv igjen. hun har ikke vondt noe sted. og hun kan da virkelig ikke trenge mat hele natta gjennom???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp.. ho pleier ikkje å gjer da, men har gjort da i da sista, ho e 5,5 mnd.. eg legger ho i 10 tida så våkner ho i tolv halv eitt. ikkje akkurat ein halvtime då men da e slitsomt... mi får masse mat på kvelden, alikevel må ho opp masse og ete masse på natta. håper ho snart slutter me dette igjen

Skrevet

JA! - jenta vår har de siste månedene (hun er 6,5 mnd nå) våknet NØYAKTIG 45 minutter etter legging hver kveld. Våkner og skriker, og så roer hun seg med en gang jeg kommer og ser til henne, stryker litt over kinnet og sier at det er natt nå.

Har lurt på om hun drømmer? Mamma fortalte at en barnepsykolog på TV (i Sverige) fortalte at både babyer og småbarn drømmer fælt i perioder, og at de da trenger å bli roet når de våkner. Kan virke sånn her i hvert fall.

Hos oss var det til for 2 uker siden kun pupp som hjalp, det var det eneste som fikk henne til å sove. Merket godt at hun ikke var sulten, bare ville suge for å bli beroliget (tar ikke smokk, denne jenta).

Roer hun seg når dere stryker over henne, eller når dere tar henne opp og holder henne inntil dere da?

Skrevet

eg prøver først med tutt, av og til reoer ho seg, men våkner som oftast igjen ganske fort. så gir eg ho pupp og da eter ho ganske godt og så sovner ho igjen for så og våkne nåken timar seinare. e heilt utslitt eg. mi jente har ofte mareritt, da griner ho og roper mamma. så då e da berre eg som kan trøste ho, nytter ikkje me nåken andre då nei. ho seier faktisk mamma og pappa, det er gøy

Skrevet

det er egentlig bare pupp som får henne til å spvne straks, men jeg syns det er en uvane for henne-vil gjerne at hun skal lære seg at det gjør ingenting å våkne, at det er mulig å sovne videre. Hun våknet slik en to-tre ganger i går (la henne 19, våknet ca 20), men klarte å sovne av seg selv igjen. Så våknet hun og skrek skikkelig 22, da fikk hun pupp og roet seg. Videre våknet hun flere slike ganger natta gjennom, men fikk pupp 0300 og 0600, jeg syns det er for ofte da hun spiser om dagen+får grøt. Jeg mener hun våkner av gammel vane.

Skrevet

Jepp her også, sover i ca. 40 minutter, så vokner hun, så ligger jeg sammen med henne til hun sovner, så sover hun en time, så er det påen igjen, vært sånn en periode nå, hun gråter ikke særlig når hun vokner, ligger å turner i senga, og gliser når jeg kommer, hun er 5mnd og har akkurat oppdaget tærne sine, og ligger å kjenner på de når hun våkner. Har hørt at de kan bli litt urolige i perioder de oppdager nye ting....men det er slitsomt, sliter også med å amme henne andre plasser en hjemme, må som regel ligge i segnen eller sitte i et mørkt rom...hun har ikke tis til å spise.

Skrevet

Hei igjen,

jeg mistenkte også at jenta vår våknet av gammel vane! (Måtte amme henne hver time natten igjennom en periode, så "vognbysset" vi det ned til kl 03 + 06.) Vi tok en skriketokt light en kveld (hun skrek 20 minutt, og så bysset jeg henne i søvn i vogna si etter det, for jeg taklet ikke lenger) og etter det var det som om hun skjønte at det ikke ble puppservering når hun skrek, for helt siden da har hun finnet søvnen selv. MEN - dette vil jo ikke funke hvis hun våkner av sult, drømmer eller generell uro. Jenta vår er litt eldre enn din da, HI, og jeg tror babyer er forskjellige når det gjelder tiden de er modne for å finne søvnen selv.

Når det sto på som verst hos oss, sa min mamma noe som jeg fant trøsterikt:

- at det er jo en mammas oppgave å finnes der for barnet sitt når det er urolig om natten og trenger å bli beroliget.

Skrevet

jeg er enig - her har pappaen roet når hun har våknet de gangene utenom mat, det fungerer bedre enn at jeg gjør det. Det viktigste for meg er å skape en trygghet som gjør at hun kan lære seg at det er greit å legge seg og sove igjen. Jeg regner med at det tar tid, men syns kanskje jeg har merket bedring.

Skrevet

Har du lest "the no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley? Der står det mye om hvordan søvn funker, og tips til rutiner og trygghet. Fin bok, men hos oss tror jeg det som gjorde det var at jenta vår var "moden" for å greie å sovne selv.

Husker hvor misunnelig jeg pleide å være når jeg hørte om "alle" babyer som var så enkle å legge, og som sov hele natten. Jeg var syk av trøtthet, og så ingen lys i enden av tunnellen. Nå sovner Malene selv, og jeg ser lysere på livet, hadde til og med overskudd til å sitte oppe og surfe til 02 inatt med et glass vin og litt sjokolade ;-).

Så - det kan plutselig snu for dere også - og gjør det sannsynligvis!

Skrevet

nesten så jeg griner av sånne innlegg nå-er så sliten. Tusen takk! Ja, det går sikkert fremover, og hun er jo tross alt bare litt over fem mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...