Gå til innhold

Hvordan skifter dere bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Løfter dere opp bena til babyen når dere skifter bleie?

Var hos kiropraktor fordi vi tror lillegutt har litt kolikk. Han sa da at mange babyer fikk plager på et punkt i ryggen (ryggraden) på høyde med skulderbladene pga av at bena ble løftet opp ved bleieskift og klesskift. Babyene som er så små får en knekk på akkurat dette punktet hver gang (mens vi voksne får en fin bue pga muskulatur som støtter....noe babyene ikke har) og det vil hovne opp og kan gjøre at nerver kommer i klem og dette påvirker mage og øvre deler av tarmen.....

Vi måtte innrømme at vi løftet opp bena ved skifting, visste visst ikke bedre vi :(....men nå går det fra siden til side, så håper vi på bedring. Er dette noe man burde vite eller???

Skrevet

Oi... Dette visste ikke jeg. Takk for nyttig innlegg. Jeg har alltid løftet opp snuppen slik du beskriver. Så sliter han meg magen også da. Kanskje jeg skal endre på dette så blir det bedre... Verdt et forsøk da.

Skrevet

Dette var noe jeg absolutt ikke visste, men skal bli mer obs på dette ja :)

Skrevet

Hmm, nyttig å vite. På barselavd viste de oss bleieskift, da løftet de jo opp beina.

Skrevet

Ja, det var det vi sa til hverandre i bilen hjem også...... Rart de ikke informerer om dette visst det virkelig er slik at dette er årsaken til mange babyers kolikkproblemer.... Kiropraktoren sa at svært mange av babyene som ikke hadde kolikk fra dag 1, hadde hevelse og ømhet i dette området.

Skrevet

Har løftet bena på begge mine, og ingen har hatt problemer med magen. Alikevel er det ekkelt å vite at man kanskje har påført de unødig smerte... Enig, rart at ingen har opplyst om det på barsel!

Skrevet

Dette visste ikke jeg heller... Skifter alltid ved å løfte på bena hennes.. Har ikke sett noen skifte på noen annen måte før. På sykehuset gjorde vi alt selv fra første bleie... Dvs de viste oss hvordan vi skulle ta på tøybleien i begynnelsen, men det tok ikke lang tid før vi gikk over til engangs..

Kjekt å vite...

Takk for tipset:-)

Skrevet

Det var et nyttig tips for de som har barn som sliter med mageproblemer. For oss andre så er det greit å fortsette som før. Tror nok ikke at de aller fleste babyer får problemer av vanlig bleieskift metode.

Skrevet

Jeg tar ene hånden under rumpen og løfter opp... kiropraktor sitt råd etter en behandling pga luftsmerter. Skulle selvfølgelig ha skrevet om det her inne...Nå er det blitt en vane..

Skrevet

Oi, jeg løfter ham opp på samme måten og har faktisk aldri tenkt noe over det. *flau* Nå gjør vi ikke det mer....

Skrevet

men jalt dette for di aller minste, med tanke på kolikk, eller bør jeg me en på 5mnd forandre stilling også montro!!???

Skrevet

Jeg løfter babyen opp etter baken, ikke etter bena. Ikke pga dette med kolikk (aldri hørt før), men pga hoftene. Nyfødte kan bli påført hoftefeil ved løft etter bena, eller umodne hofter kan bli forverret av det. Pga det sistnevnte løfter jeg alltid babyen min med en hånd under baken ved skift.

Skrevet

De blir jo sterkere i ryggen etterhvert, så vil tro han kun mente de minste. Min er 3 uker.....

Skrevet

Nei, løftet ikke opp bena i begynnelsen.Løftet babyen såvidt opp med rumpen, eller snudde ham rundt de første 2 månedene. Pga. fare for plager med hofter og rygg.

Det stemmer hva du sier, jeg har lært om dette. Men det er nok ikke så overhengende fare for at noe skal gå galt med de babyene der dette ikke gjøres, isåfall hadde man nok vært mer obs. på å informere om dette på sykehus, helsestasjon osv...

Skrevet

Bullshit.....-Kanskje, jeg vet ikke. Hadde ikke hørt dette før kiropraktoren sa det. Men jeg synes det hørtes litt logisk ut da han viste og forklarte.....

Skrevet

En fysioterapeut sa akkurat det samme: At å løfte opp beina kan gi låsninger og kolikk. Hun anbefalte meg å rulle babyen fra side til side.

Skrevet

Tror ikke det er mange som vet det nei, tak for du sa ifra!

Lillegutt står når jeg skifter nå, men greit å vite til neste gang ;)

Skrevet

Men jeg lurer på, når jeg skal feks tørke bæsj så bøyer jeg henne bakover slik at baken tipper opp. Dette ved å dytte bena bakover, da er jo bena naturlig bøyde. Jeg løfter henne IKKE opp med strake ben. Nå begynte jeg lure på om også dette kan påføre skade, hva tror/gjør dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...