Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå 34 uker på vei, og har ikke sjekket noe nedentil siden første kontroll. Når begynner legen med det? Sjekke evt åpning ol? Hva sjekker de evt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de sjekker dette før en evt. overtidskontroll. Men er mulig at praksis varieer fra lege til lege.

Min lege har i alle fall ikke sjekket noe som helst der nede siden uke 11.

Skrevet

jeg ble sjekket hos jordmor i går, er 38 uker nå......

Så varierer sikker litt tenker jeg..............

Skrevet

Er det rutine å bli undersøkt der nede når du finner ut at du er gravid?! Lege`n min gjordt ikke dette når jeg var på min første kontroll.

Nå er jeg i uke 33 og har ikke hatt noen underlivsundersøkelse,men det er jo ikke sånt jeg "maser" på lege`n om å ta...Syns d var litt rart at det ikke ble tatt noen undersøkelse nedentil i begynnelsen av svangerskapet,det er så mange som sier at dette er en rutine!

Hvor mange har dere hatt til å i svangerskapet??

Skrevet

Jeg har heller ikke harr noen gynekologisk undersøkelse i svangerskapet ennå, er i uke 36. Jeg spurte legen første gangen og nå sist, og hun sa at de vil ikke pirker rundt i der uten at det er noe spesielt grunn.

Skrevet

Ja dette har jeg også lurt litt på...har ikke hatt noen undersøkelse jeg heller og er straks i uke 36...

Skrevet

Tror det er mest vanlig at det blir gjort en gu i starten av svangerskapet, men det er sikkert ikke alltid nødvendig. Jeg har ikke blitt sjekket senere i noen av mine svangerskap, har født litt før termin. Tror nok det ofte ikke er vanlig før man er på overtid.

Skrevet

Jeg ble kun sjekket første gangen. + en frivillig nå pga streptokokk prøven...

Skrevet

jeg blei kunn sjekket nedentil på første kontroll,av gynekolog,hun pressa bare fingeren oppi der også lyst hun med en lommelykt og no plast aparat.. men etter det har jeg ikke blitt sjekka,og gla for det..jeg haaaater og bli tittet på der nede det er det værste jeg vet..særlig når det er en fast lege eller fast jordmor som utfører det da tørr jeg ikke og gå tilbake til den personen mer..har totalt fobi for slikt..hufff

Skrevet

Jeg hadde en GU da vi bestemte oss for å begynne å prøve, og da jeg var inne på første kontroll sa legen at det ikke var nødvendig med en ny undersøkelse siden det var så kort tid siden den siste. Er i uke 38 nå og har ikke hørt noe mer ang GU fra hverken legen eller JM.

Skrevet

Har ikke hatt noen undersøkelser der nede under hele svangerskapet. Hadde tatt nødvendige prøver før jeg ble gravid. Men det kommer vel an på hvor lenge det er siden sist GU. Leger har vel kanskje ulik praksis også. MEn blir vel sjekket hvis jeg må inn på overtidskontroll. Håper jeg slipper.

Skrevet

Første kontroll hos lege skulle jeg egentlig ikke ha GU, siden det bare var et år siden sist jeg hadde hatt undersøkelse. Men jeg "måtte" en tur i stolen likevel, hadde ikke peiling på hvor langt jeg kunne være på vei, og legen sa han kunne få en viss ide ved å kjenne på livmor.

Rundt uke 30 var jeg på GU hos den nye fastlegen min, pga mistanke om sopp. Altså en rutine-gu med kjapp sekretprøve osv.

I uke 34 var jeg på kontroll på føden pga modningskynnere med nedpress. Tok innvendig ul for å sjekke modning/eventuell åpning.

Jeg var hos jm igår (uke 38), og spurte om hun skulle sjekke modning/åpning eller noe. Hun sa at hun kunne godt gjøre det hvis jeg ville, men om hun fant ut at det var 2cm åpning og modent kunne det likevel gå 2-3 uker til fødsel, og det følte jeg liksom var litt lite poeng i. Om 2-3 uker føder jeg vel uansett, hehe :)

Altså - i utgangspunktet trengs det ikke å bli fikla der nede i det hele tatt før selve fødselen. Hos meg er det rene tilfeldigheter som kan for at jeg har hatt litt besøk der :)

Skrevet

Legen sa til meg på første kontroll at det ikke lenger er rutine å ta GU på første svangerskapskontroll(det var det nemelig sist jeg fødte).

De ser vel heller på hvor lenge siden det er sist det ble tatt. Jeg gjorde det fordi jeg ikke hadde hatt noen siden etterkontrollen etter fødselen til storesøster for 3 1/2 år siden.

Jeg ble heller aldri sjekket senere i sv.sk. Ikke før på føden, når fødselen var i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...