Gå til innhold

Hvordan smitter sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spørsmål dette her, men jeg undres... :-)

Når jeg er syk vet jeg at babyen min får antistoffer gjennom morsmelka. Nå er jeg ganske forkjøla, og det er snuppa og. Det brøt først ut hos meg, så jeg er vel smittekilden. Men hva er det som har smittet babyen min? Har jeg smittet henne gjennom hoste etc eller gjennom morsmelka? Og vil hun da få lettere symptomer enn det jeg har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forkjølelse smitter gjennom dråper, altså hosten din:) Morsmelka er som du sier full av antistoffer, så hun er nok ikke smitta der nei!

Du kan også bruke morsmelka som nesedråper til henne hvis hun er tett i nesa:)

God bedring til dere begge:)

Skrevet

Hun blir ikke smittet av melka - vanlig smittevei -

At hun ammes gjør at hun antagelig blir mindre sjuk og fortere frisk- mm er ikke noen garanti for ikke å bli syk- men det er forebyggende

Det går nok over - du kan sprute mm i nesa på henne om hun er tett - mm er fin medisin

Skrevet

Den største smitteårsaken ved forkjølelse er faktisk kontaktsmite, altså fra hendene dine! God håndhygiene er det viktigste tiltaket for hindring av forkjølelsessmitte. Morsmelka beskytter, den smitter ikke. Men det er jo sånn at du må ha antistoffer mot den sykdommen det skal beskytte barnet mot, og før du har hat akkurat DEN forkjølelsen har du heller ikke antistofer mot den...

Skrevet

Det var vel egentlig det jeg trodde ja.

Jeg har prøvd med mm i nesa hennes da hun var litt tett i nesa for et par mnd siden, men jeg har liksom ikke fått det til. Prøvde å sprute direkte(det gikk IKKE bra!) og gjennom flasketuten, men får det rett og slett ikke til. Så hun får saltvannsdråper av meg.

Hvis noen leser denne tråden fortsatt og har noen andre tips, tar jeg i mot de med takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...