Gå til innhold

Ny twilight 21/12-06

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer Gullemors oppdatering (som vanlig: Laaangt...!):

Var hos jordmor (helsestasjonen) i formiddag. Alt var ok og vi hadde en fin prat, som vanlig. Rundt uke 15 hadde jeg en del fødselsangst og har hatt et par samtaler på sykehuset vedrørende dette, samt hos jordmor på helsestasjonen. Har følt lenge nå at jeg "har det under kontroll" og ikke gruer meg fullt så mye som jeg gjorde en stund.

Men, så skjedde følgende: Jeg var også til vekstkontroll (estimering) på sykehuset i dag. Det var jeg også 5/12, og da sa de at de regnet med at babyen ville komme til å være et sted mellom 3500 og 4000gr ved termin, noe jeg syntes hørtes greit ut; litt i overkant, men ikke spesielt skremmende. I dag, derimot, fikk jeg beskjed om at Gullebaby "har gode kår, ja" og vil nok være ca 4100-4200 ved termin (25% avvik, ble jeg fortalt)! Jeg selv var 2700 da jeg ble født og Gullefar rett i overkant av 4000, så avkommet slekter nok mest på pappa sånn... Uansett... Jeg fikk litt tårer i øynene der og da, fikk med meg et ark og beskjed om å levere det i skranken for å få ny time til nok en vekstkontroll; denne ca i midten av januar (jeg har termin 10. januar...). Jeg var litt "satt ut". Gikk og leverte arket, fikk i skranken noen spørsmål som jeg ikke helt klarte å svare på der og da, og *fooooosssssssss*, så kom tårene! Jeg hulket og hikstet og dama i skranken ble helt skrekkslagen og spurte om "alt var i orden"... "Hulk, hikst, buhu... Eh... Nei, alt er ikke i orden! Jeg ble helt satt ut av den ultralyden der, jeg! Hikst..." :o( Da skakket dama på hodet, så "pent" på meg og spurte meg med snill stemme: "Vil du snakke litt med en jordmor, kanskje?" -"JAAA, hulk, grin, snufs, det vil jeg gjerne..." *forsøke å smile*

Så, jeg fikk altså snakke med en jordmor. Hun var kjempesøt og snill; jeg fikk grått mine tårer og tømt meg for litt angst og annen gørr! ”Hikst... Jeg har slitt litt med fødselsangst, men har lenge trodd at jeg hadde det under kontroll, men DET har jeg nok ikke, nei! Buhu! Jeg skjønner jo at jeg er totalt irrasjonell her jeg sitter; det er vel helt på jordet å grine over en beskjed om at babyen blir stor??!! Herregud... Dette er jo bare helt teit...”, hikstet Gullemor videre, og jordmor trøstet: ”Dette er ikke irrasjonelt i det hele tatt, det ER LOV å være redd og det er GREIT å være redd, også. Jeg ser på helsekortet ditt at du sliter en del med angst og depresjoner også, og du ER førstegangsfødende og skal jo inn i noe du ikke har gjort før...” Søøøte dama! :o) Det gjorde godt... Hun ble med meg bort til skranken og fikk ordnet ny time; IKKE i midten av januar, men den 4.; hun mente jeg trengte det... –Jeg gikk derfra med litt lettere hjerte, men nå kom akkurat Gullefar hjem og jeg skal fortelle han det også... Så da gråter jeg vel en skvett igjen, da!

Det var dagen min, så langt.... ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare kommentere til Gullemor at det er så godt å høre at du blir tatt vare på :) Jeg har også fått estimert jenta mi til å bli 4.2 til termin, men ut kommer de nok begge knøttene våre skal du se :) Så lenge vi får ut de j... hodene så spiller det ingen rolle om de er litt trinne rundt buken, hehehe :D

Skrevet

Nå måtte jeg jammen inn og lese twilight-tråden, for å se hva gullemor hadde skrevet for noe idag....

Som ka-ping skriver, er det godt du blir tatt vare på! Noe så latterlig å sette deg opp til ny time i midten av januar, når du har termin 10. Godt du fikk tidligere time i stedet, og at de passa godt på deg! :)

Klem

Skrevet

Er det noen her i dag, da? -Hører rykter pr sms om at det er uvær i ka-ping-land. *sender varme klemmer*

Nå har jeg vært oppe i to timer, har kjørt bilen til EU-kontroll (endelig!), spist frokost og fyrt opp i ovnen. Nå er det bare å bimme og kose seg en stund før jeg kubber på sofaen, kjenner jeg... Har hatt en heller dårlig natt pga gårsdagens hendelser og inntrykk. Sent i går kveld fant "lure meg" på at jeg skulle "kontroll-regne-ut" det han dumme ultralydlegen sa om vekstavviket. Han sa nemlig i går at babyen hadde et "vekstavvik på 25 %, skal vi se... Gjennomsnittsvekt er 3500g... Eh... *regne regne* Da blir den vel på rundt 4100-4200g ved termin, da", sa legen. Etter en kjapp tur på kalkisen i går kveld kom jeg da vitterlig frem til 4375g, og DET er jo enda verre! *iiiiiik* Får bare håpe Gullebaby har et relativt normalt stort (lite!!) hode... ;o)

Var hos svigers i går kveld og da fortalte vi om dette med vekten. Svigermor har født fire barn og de var visstnok alt fra 4000g (Gullefar) til 4600g, og da vi sa estimert vekt på Gullebaby bare måpte hun... (!) *tar ikke DET som noe godt tegn fra ei som har erfaring i å føde stooore unger* -Jaja, det er vel ikke stort jeg får gjort, verken fra eller til, så det er vel bare å la det ligge.

Vi fikk forresten tre forskjellige antrekk til babyen av svigers i går. Svigermor har strikket helt siden vi fortalte i mai at vi skulle ha baby! Det er tre helt utrolig søte antrekk med bukse, jakke, sokker og lue og Gullemor gleder seg til å ikle Gullebaby disse søte plaggene... Svigerinnen min (Gullefars søster) strikker visstnok "for harde livet" for tiden også. Saken er at Gullefars bror (som er gift og bor i utlandet) også skal ha baby, så de strikker naturlig nok til dem også. De har forresten termin to uker etter oss... ;o)

ka-ping og rødhette*: Jo, det er godt å bli tatt vare på. Er i grunnen ikke vant med det i helsevesenet fra før, som dere jo vet...

rødhette*: Jeg ser du har vært fremme med lærerpennen din igjen, inne på en ”viss annen tråd her på 3. tri”... Fy skam! Den_korrekte_rettelsen er jo allerede utført av ”yours truly” og lyder som følger: ka-ping 28/12, rødhette* 4/1 og Gullemor 7/1. –Vær nå i alle fall LITT takknemlig for at jeg lar_deg_snike! ;o)

Skrevet

Neineinei! Ka-ping 27/12. Hvorfor får dere ikke med dere dette????

Gullemor: Jeg fikk en gutt på 4200 sist, han var 39 rundt hodet. På siste sjekken før fødsel sa JM plutselig (etter å ha kjent på magen, ikke noen UL) at "jeg tror kanskje ikke ungen er så liten", men siden jeg var 3400 og Gubben noe tilsvarende tok jeg ikke det så tungt. Og det å få ham ut _ver_ ikke noe problem. Ja, stort hode, og han brukte laaaang tid på å somle seg i riktig posisjon i bekkenåpningen, men da han kom ut hadde han en apgar-score på 9-10! Etter en lang og hard fødsel! De er tøffe små saker, og de som har litt ekstra polstring klarer seg gjerne meget bra.

Høres ut som at JM og fødevesen (eller hva det nå heter) i alle fall er klare til å ta godt vare på deg, og det er kjempebra.

Fikk forresten også sms fra ka-ping i morges om uvær og strømbrudd, og måtte flire der jeg satt i lyset fra fire telys og prøvde å forklare LT hvorfor ikke brødristeren og tv'en virket... Jepp, strømmen hadde gått i Svampeland også - dette er IKKE den jula jeg ønsker meg så langt!

Skrevet

Heisann jenter :o) 14 dager til termin i dag...wow...tiden flyr! Også er det jo bare noen dager til jul, det blir koselig det, til tross for at værgudene forsøker å ødelegge all julestemning! Her har det ikke vært strømbrudd, men fy for en vind som pisker på rutene!

Sponge: håper du fikk mannen din trygt hjem i dette uværet i går, og at det nå bare blir julekos! Er det ikke siste dag på jobben for din del? Tjohoo!

Gullemor: Godt å høre snille jordmoren tok godt vare på deg, du virker som en tøff jente som tar det med fatning nå :o) Vekstestimering kan dessuten stemme ganske dårlig, selvfølgelig begge veiene, men jeg kjenner flere som har fått beskjed om store babyer, og ut har helt normale - til og med litt små - babyer kommet. Dette går nok kjempebra uansett!

Ka-ping: får du tatt det litt med ro nå nærmere jul, eller er det full fart fremdeles? Håper kjøkkenet deres kommer vel på plass før jul! Ta vare på kroppen og bekkenet nå!

Jenta i magen min var så fryktelig stille i hele går ettermiddag og kveld, er jo ikke vant til det...og er dessuten litt nervevrak etter onsdagens hendelser! Heldigvis klarer min kjære å høre hjertelyden bare ved å legge øret på, og jeg klarer såvidt å høre den med å bruke stetoskop, og det gjør en stakkars kommende mamma litt roligere. Nå kan jeg ihvertfall ta stikkprøver på at ikke pulsen hennes galloperer avgårde igjen :o) Dessuten våknet hun da jeg la meg, full fest i flere timer i magen...sukk, håper ikke hun følger samme søvnmønster når hun kommer ut :o)

Skrevet

God morgen, Stinemor, så du logget på, ja. Gubben utsatte hjemreisen til i dag, så jeg tror han skulle kjøre litt seint for å unngå den verste førjulstrafikken. Det skal vel bli kaldere utover dagen, mener jeg å ha sett, så jeg har ikke helt gitt opp håpet om at regn og vind skal gå over til stille snøfall, men helst ikke _før_ jeg har min kjære trygt i hus, takk.

Har også fundert en del over Knottens sovemønster, han er _veldig_ mye våken synes jeg? Det er jo stort sett aktivitet der inne så lenge jeg ikke er ute og går eller noe slikt, og han reagerer veldig på lyd... Kan jo selvfølgelig ikke huske hvaslags "mønster" LT hadde der inne, men han har jo blitt veldig lett å ha med å gjøre etterhvert...

Fikk forresten kose med ei nydelig lita snuppe på 6 uker i går, gjett om jeg ble babysjuk, da:)

Skrevet

Skal det bli litt kaldere altså? 7-8 grader, som det er nå, er jammen sjelden for denne årstiden...er jo som en litt dårlig sommer nå :o) Sist jul feiret vi på hytta, med helt perfekt julesnø, vindstille og stjerneklart...sukk, får nok bare drømme tilbake til det!

Snuppa mi var også utrolig mye våken før, jeg ble nesten bekymret for at hun aldri tok seg en hvil! Men for noen uker siden snudde plutselig det, og nå har hun lange soveperioder. En venninne av meg som fikk for noen måneder siden sier hun kjente igjen mønsteret til sønnen, i magen og utenfor magen. Spennende å se om det blir sånn!

Mye å ordne opp i på jobb før du kan ta permisjon med god samvittighet?

Skrevet

Vet sannelig ikke om det med sovemønster i og utenfor magen er noe jeg tror har mye for seg... inni magen er det jo logisk at knøttet livner til på kveldene når mamma roer ned. Det er våre bevegelser og prating som roer barnet, og da er det jo naturlig at h*n sover en del på dagtid når vi vagger rundt og de kan høre stemmen vår. Jenta mi på 2 1/2 hadde akkurat sånn mønster - hun var rolig hele dagen, og speeda noe enormt opp på kvelden rundt kl 22 og holdt det gående til kl 04. Det siste året derimot, har hun sovnet 1930-20 hver kveld, og våkner utrolig sjelden før kl 08 neste dag.

Skrevet

Det var betryggende :o) Har ikke lyst til å få noen natterangler i hus her...hehe!

Hvordan er formen i dag da ka-ping? Håper ikke du har for mye igjen før jul nå! Nå må freden senke seg snart :o)

Skrevet

Formen er bedriten, jeg har ikke hatt så vondt i ryggen i hele mitt liv, MEN nå er mesteparten klart her faktisk :) Jeg får en runde md hjelp i ettermiddag også til å vaske golvet i gangen oppe og nede, og til å ta fram eskene med julepynt. Selve pyntinga skal jeg og lilletrollet kose oss med ikveld og imorra mens pinnekjøttet (som min mann skal lage, slapp av) putrer på gassblussene.

Idag skal jeg rydde litt i noen papirer (som thænk gådd kan gjøres sittende), pakke inn to julegaver og overbevise meg selv om at det er helt greit at det som mangler, mangler, så ta en laaang deilig regndusj, og innta horisontalen på sofaen til lilletrollet kommer hjem fra juletrehogst!

Fra og med imorra og pinnekjøttselskapet skal jeg være prinsesse på haugen og bli oppvartet resten av jula fram til knøttemor melder sin ankomst, og helst ei lita stund etter det også. Så dere kan ta det helt med ro - det BLIR jul i ka-ping-heimen også, og ro i både ka-ping-kroppen og -hodet :)

Skrevet

Å, fy pokker. Her ramlet himmelen i hodet på oss gitt! _Det_ lynnedslaget rett i nabolaget, med påfølgende strøm- og databrudd og haglskur. Jeg fikk kjempekramper i magen med en gang, hvis det er dette du har levd med den siste tiden er det ikke rart du har hatt kynnere, ka-ping! Det tok en god time før Knotten begynte å hilse på verden igjen, stakkar, han skvatt vel han også...

Stinemor: Har en del som skal ordnes opp i her før jeg tar kvelden i dag, ja - men mest småpusling. Rydde opp i postrot og slikt, "roteskuffen" skal tømmes osv. Tar med meg en søknad til å kose meg med i jula (yeah, right at jeg kommer til å sitte med laptop i jula!) og de stille ukene jeg har planlagt i januar - kan jo ikke få noe barn pga barnepassituasjon osv før 18. januar likevel, så kan liksågjerne innstille meg på det... Og i kveld kommer min kjøre hjem og det blir jul i havgapet! Det skal bli så godt med bare kos og oss tre og bikkja. Og så magen, da! :)

Skrevet

Sponge: jepp, mye sånn jeg har hatt det ja :) hehe.. men inatt hadde jeg heldigvis en stor, sterk, hårete mann å legge meg i armkroken på - det hjelper betraktelig oran å være hjemme alene!!!

Jeg må inn til legekontoret nå og avgi urinprøve... Fikk brev fra St.Olavs nettopp om at prøven jeg tok da jeg var inne til akutt-sjekk 18 des (!!!!) viser noen "usikre funn" og at jeg snarest bør levere urinprøve til min fastlege som skal sendes til dyrkning... det står ikkeno i brevet om hva det dreier seg om, men jeg antar det er GBS-prøven jeg tok for en mnd siden de prater om. For en gøøøy beskjed å få 2 1/2 uke før termin!!! Spesielt siden beskjeden fra alle leger hittil har vært at om det blir påvist GBS i urin så må jeg på antibiotika under fødsel... hjelper lite det hvis fødselen starter neste uke? I og med at det er jul også tar det kanskje lenger tid enn to dager å få dyrka fram den jævla prøven?!?!? Skal det virkelig være nødvnedig å bruke EN MÅNED på å få sendt meg et brev om at det er noe muffens i tissemusa mi?!?!?!?!?!?! De ser da de og når jeg har termin for pokker!!!!

ÅÅÅÅ NÅ ER JEG FORBANNA!!!

Går og tar en avslappende regn-dusj med tihørende sitron-salt-skrubb av de delene av kroppen jeg kommer til før pappa kjører meg til legekontoret...

Skrevet

Og så et dementi jeg ikke fikk skrevet fordi himmelen som sagt falt ned i hodet på meg: (Fra Gullemors sytetråd)

"Har fått beskjed fra ka-ping om at 27/12 er eneste dag uten JM-vakt der hun bor, så Knøttemor har streng beskjed om å _ikke_ gjøre sin ankomst da. Jeg bøyer meg i støvet, og erklærer med dette at ka-pingbabyen kan komme akkurat når hun vil så lenge det er JM til stede!"

Skrevet

Fredag 22/12, 2 dager til julaften og 4 dager til termin.....

Ingen antydning til at lillejenta vil ut idag heller, så vi må nok bare finne oss i og vente til hun har bestemt seg for å komme ut..... Sønnen er født på 25-årsdagen til et søskenbarn av meg, og så har jeg et annet som blir 25 nå den 25.... Spørs da om sjebnen vil det skal treffe denne gangen også;-)

Ellers er formen fin, men jeg er stup-trøtt på formiddagen. Takk gud, for Disney-kanalen! Med forkjøla sønn hjemme og meg som bare vil sove på dagtid kombinerte vi Tarzan 2 med en liten "dupp" til mor- hehe!

Skrevet

Disney kan være en mammas beste venn, de - spesielt når man vil sove en liten halvtime uten å risikere totalt kaos...

Skrevet

Huff, det er fælt å si det, men jeg blir så glad når andre også innrømmer slikt:) Det er tungt å være høygravid og ha full jobb (siste dag i dag) og en aktiv toåring i huset! Han tar vel ikke varig skade av at Disneyfiseringen starter litt tidligere enn anbefalt... Jeg er så full av gode hensikter når det gjelder permisjonstiden, det skal bli spennende å se hva som faktisk slår til av dem! Da skal jeg rusle tur med bikkja og lage skikkelige middager og kose masse og i alle fall sove de lurene jeg skal ha når guttungen likevel er i barnehagen:)

Men først er det JUUUUUL!

Skrevet

*gjeeesp*

Våknet akkurat etter en 2,5 timers dupp på sofaen. :o) Det gjorde underverker. Er nokså tett i nesa nå, for guuuud som jeg har fyrt i ovnen her på formiddagen, ja! Og vi har to juleoppsatser med svibler, og det lukter_så_absolutt_blomster her! ;o) *snyte seg*

Det virker som de fleste er klare for jula nå! Her er det helt bomba; rotete og fælt. I ettermiddag reiser vi opp til familien min (1,5 time herfra) for å gå på min brors og svigerinnes tradisjonelle gløggfest. Det vil si at dagen i dag er uaktuell til rydding. I morgen skal vi sørge for å få det ok her, samt at vi må ut og handle inn julematen; både det vi trenger til julaften og til et par dager ut i romjula, før "verden er normal igjen og butikkene åpne"... :o) Gullemor og -far skal jo være alene på julaften, så det er ikke det at vi føler vi må rydde "for noen", men det er jo koselig om vi kan få kontroll på hybelkaninene, i alle fall, da! Selv om det blir "bare oss" her. :o)

Stinemor: 14 dager til termin! Er du klar? ;o) –Ang. det med å ”ta ting med fatning”, som du påstår at det virker som om jeg nå gjør: Eh... Hæ?? :o) Uff, jeg føler meg virkelig liten nå, og føler meg både redd og ikke helt klar for det som skal skje. Misforstå meg rett; jeg ER klar for å møte Gullebaby, for å bli mor, for ansvaret, for kosen, for all jobben, for alt det der... Men, nå gruer jeg stort for fødselen igjen. Noe jeg syns er fryktelig synd, for jeg hadde_jo_kontroll??! Jeg skjønner jo at det nok er DER problemet ligger, at det er DER jeg sliter, for jeg er en absolutt kontrollfreak og må_snart_innse at dette har jeg rett og slett ikke kontrollen over! *driver egenterapi her nå* -Et spørsmål, Stinemor: Hva var det som skjedde på onsdagen? Har ikke fått med meg det, tror jeg...

ka-ping: Regner med at du har dratt til legen nå, men fy f...... så dårlig av dem å bruke så lang tid på å få sagt i fra til deg ang. den prøven! (Regner med at 18. des. var en skrivefeil og at du mente 18. nov.) Har jo skjønt det som om du har mer enn nok å tenke på nå, at du trenger å roe ned, ta deg av ka-pingmageknøttet, ka-pingkroppen, ka-pinghodet, ka-pinglilletrollet, ka-pingmannen og ka-pingmannen nå, så det blir en fredfyllt juletid i ka-ping-heimen... *trøste* Håper alt ordner seg med prøven og at du får et raskt svar.

Skrevet

Ooops, TO "ka-pingmannen"?? Hmmm, det ER da vel bare én der i heimen, er det ikke?

Skrevet

Vel, hvis det er to ka-pingmenn kan det kanskje forklare at hun har vært såpass mye sliten de siste ukene?

Gullemor: Jeg tror du fikser fødsel også, jeg. Det å grue seg kan faktisk være positivt - du gjør i alle fall ikke som jeg gjorde sist, kikket glatt forbi hele problemstillingen. Var uforberedt og tror nok det bidro til problemene. Ikke minst at du klarer å snakke om det til JM og blir hørt er jo kjempebra - da er de litt ekstra obs og vil sikkert gi deg enda bedre oppfølging når Gullebaby faktisk gjør sin ankomst.

Skrevet

SpongeBob: Enig i resonnementet angående evt. to ka-pingmenn...!

Ang. meg og fødselsangsten: Jo, det KAN være noe i det du sier; at dette kanskje er måten min å forberede meg på. Det kan i grunnen stemme bra, for jeg må alltid innom verst_tenkelige scenarier før noe skal skje, bare for å "ha hatt det opp i dagen", sånn at jeg heller blir positivt overrasket hvis/når ting går BRA i stedet! Det er i alle fall topp å bli hørt og sett av "fødevesenet"! <-------- Bra ny-ord, det der, Sponge!

Skrevet

Nyord uten bindestreker kan være bra de også - hva skal man ellers kalle det? Mitt nyttårsforsett er jo å engasjere meg i Aksjon Fødekaos, så jeg kan jo ha som delmål å få ordet inn i dagligtalen?

Skrevet

Aaargh!!! NYORD, da... Hehe! Ja, det høres ut som et godt nyttårsforsett; da blir du jo nesten en del av "fødevesenet", da...

Skrevet

Hei alle damer... Da er jeg hjemme fra føden.. Fikk ei jente tirsdag kl 14.32.

Tok litt under en time. Forteller senere.. Hun er 3300gr og 50 lang.

Sliter litt med spreng, da hun er altfor glad i å sove.... Jeg skriver mere senere.. Har tenkt på dere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...