Gå til innhold

Er sparking utelukkende et trivselstegn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier hele tiden til mannen at babyen sparker jo, og da må hun være fornøyd. Men så kommer han og sier at det kan jo hende hun sparker fordi hun er misfornøyd også vel...?

Så vi lurer på om sparking utelukkende er et trivselstegn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet jeg ikke så mye om. Men har ihvertfall heletiden hatt intrykk av att spark ikke er tegn på det ene eller andre. Babyen sparker jo ofte mer når mor har vært sinna, irritert ol. Så den sparker vel i alle tildelle. Men dette vet jeg ikke sikkert altså.

Skrevet

Hei! Jeg har fått utdelt et "sparkeskjema", hvor man skal telle sparkene, og ut fra det forstod jeg at spark er et tegn på trivsel (og at det er liv i magen).

Jeg har lurt litt på det samme, for hver gang jeg har spist en pepperkake eller noe godteri, kjenner jeg noe ekstra liv i magen, og da sier jeg til mannen min at jeg tror Lille M i magen blir en like stor kakemons som sin mor. Men, mannen min sier at kanskje det heller er spark i protest mot alle kakene og godteriet jeg spiser :-)

Skrevet

Det er jo noen som sier at det kan være et tegn på at babyen er stresset... Men jeg vet ikke jeg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja det er nettopp det min mann sier. "Kanskje hun ikke liker musikken og sparker for å prøve å få det til å holde opp..."

Nei, jeg aner ikke... Det er jo i alle fall godt å vite at det er liv i magen! ;)

Skrevet

er ganske sikker på at sparkene tyder på trifsel.... masse bevegelser og spark er bra.

Skrevet

Fikk vite hos jordmor i dag at sparking i utgangspunktet er et godt tegn.

Men enkelte mødre kan oppleve at intens sparking og hektisk aktivitet kan være tegn på at noe er galt, at babyen har det vondt - og da bør man jo ta kontakt for å få en sjekk.

Ikke for å stresse noen, men det var altså det jordmor sa, og det kan jo være greit å vite? Er visst veldig viktig å kjenne etter hva som "føles normalt" (hvordan man nå kan være sikker på det).

Skrevet

I går hadde jeg en skikkelig møkkadag, dårlig form, sur og trøtt. Og det har vel skjelden vært så mye sirkus i magen som da jeg endelig kom hjem fra jobb og fikk lagt meg i køya. Jeg tenkte faktisk på det, at nå er hun stresset fordi jeg er stresset og sur. Idag har det vært mye roligere, både for henne og meg, så kanskje det er noe i det? Uasnett skal man jo være glad for å kjenne at det er liv da...

Skrevet

Når vi mødre er i det ene eller det andre humøret, skiller vi jo ut horomoner som også vil påvirke babyen...

Men tror nok d med at man skal telle spark/bevegelser er basert på at babyer som har d godt beveger seg normalt... Hvis noe er galt blir dem gjerne roligere og roligere, og det er ikke bra.

Men, igjen blir de jo roligere når d blir mindre plass etter som de vokser, så man må bare kjenne på seg selv om man føler at alt er bra tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...