LillaGumman 07.02.07. Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Hvor kjapt må en være ute? Har termin første uken i februar og har ikke søkt enda. Hva er det egentlig som skjer mens man venter andremann...? Første gangen hadde jeg da alt i boks rimelig tidlig....
rødhette* Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 Man bør vel søke en måned i forveien. Hva som skjer mens man venter andremann? Hva mener du?
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2006 "Hva er det som skjer når man venter andremann..." Det var bare ment som en selvironisk kommentar - ikke at det har noe å si for selve søknaden for fødselspengene.... Som førstegangsfødende er jo alt nytt, en er kjempeflink til å sette seg inn i alt, stiller masse fornuftige (og kanskje ufornuftige?) spørsmål for å bli best mulig forberedt. Nå med andremann blir det lett til "been there, done that", også plutselig er er det veldig kort tid igjen og en har i grunn ikke forberedt så mye....som det å søke om fødselspenger......
rødhette* Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 aaah.. hehe Som spent førstegangsfødende, tenker jeg kanskje på ting litt for tidlig? Mens du tenker alt er i boks, og stresser ikke noe
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2006 vasket faktisk dyna til førstemann i dag (stolt). Vet at jeg har en stor boks med klær "stående ett eller annet sted". Håper at vogna ikke har FOR dårlige støtdempere til at jeg kan bruke den igjen (ikke ta med vogna på Norwegian - de tar ikke noe ansvar for det de ødelegger....!) Fikk den lille boka om fødsler far Sandvik i posten i dag, har faktisk lest igjennom (liten repetisjon av hva som kan forventes...) Tror det er BRA å forberede seg tidlig som førstegangsfødende, jeg, så føler man i hvertfall at at en har kontroll over NOE. Hele greia rundt fødselen er jo veldig fremmed og tildels ukontrollert, så... Men jeg synes jo det er litt festlig at folk er opptatt om de er 12 + 0 eller 12 + 1 uker på vei, sånne ting er liksom ikke fullt SÅ viktig andre gangen;)
Lystpåentiljeg Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 Senest tre måneder etter at permisjonen har begynt, kan man søke uten å miste penger. Jeg søkte en uke eller to etter at permisjonen begynte.
rødhette* Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Ja, greit å sette seg inn i ting litt tidlig, og bruke månedene på å forberede seg så godt man kan... selv om vi garantert ikke er forberedt på det som venter oss uansett hehe Men det om man er 12+0 eller 12+1, det må jeg si at var veldig viktig i begynnelsen.. men nå har jeg nesten mista litt kontroll her. Må alltid sjekke hvilken uke jeg er i, og telle på fingrene hvor mange dager det er etter +, når jeg skal si hvor langt på vei jeg er nå. Blir mindre og mindre viktig, hvor lengre på vei man kommer... Nå flyr jo ukene fra meg! Har jo ikke skiftet uke, før jeg gjør det igjen! hehe
Gjest Skrevet 21. desember 2006 #8 Skrevet 21. desember 2006 denne beskjeden fikk jeg fra Skedsmo trygdekontor som jeg sogner til, når jeg spurte når jeg måtte søke. Skrev at jeg har ul termin 18. febr bla. "Det er ikke noe bestemt tidspunkt som skjemaene skal sendes oss. Men det er greit om "krav om fødselspenger" og inntektsskjema kan sendes oss innen 200207. Fødselspenger sendes innen utgangen av hver måned."
Maisie Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 Det er vel greiest å søke så fort som mulig, så man slipper papirstresset på slutten. Og så kan det jo være greit for arbeidsgiver å vite når du skal ut i permisjon så de rekker å ordne med vikar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå