Gå til innhold

Fadderbarn og julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Jeg har alltid gitt julegave til mine faddere, og fått igjen, tror vi gjorde det til jeg var ca 20 år.

Mine 2 barn gir julegaver til sine faddere ( vi som kjøper selvfølgelig siden de er små ), og får julegave tilbake av de.

Men så til det jeg lurer på :

- vi er faddere på flere barn selv, og de gir ikke gaver tilbake. Jeg synes det er litt merkelig, siden ikke jeg er vant med det fra den plassen jeg kommer fra, og kanskje det er skikken her på plassen vi bor nå, mulig jeg er rar som tenker sånn, men føler liksom at det er litt rart å bare gi fra seg gaver sånn og ikke få igjen.

Er det virkelig dette som er skikken nå for tida, eller er det bare her vi bor det er sånn?

Kjenner folk her inne, så anonym nå..

Skrevet

Hei! Jeg har aldri hørt om at man kjøper gaver til side faddere. Du mener altså at barna skal kjøpe til sine vosne faddere? Vi kjøper gaver til fadderbarn, men venter oss ikke noe tilbake fra dem nei...;o)

Skrevet

Jeg er gudmor til fetteren min og kjøper julegave til ham. Får alltid en liten symbolsk oppmerksomhet tilbake. Ett vennepar av oss er faddere til jenta vår, hun får gave av dem men jeg har faktisk aldri tenkt på å gi dem gave fra henne. Deres barn får fra våre barn og omvendt.

Skrevet

Enig med den over - det er barna som får gave - om det er slik at de voksne gir seg imellom, så har det ikke noe med fadderbarnet å gjøre, eller om det er barn på begge sider som gir gave seg imellom. Jeg ville ikke ha forventet noe tilbake. Og i din situasjon er det vel uansett ikke så mye å gjøre. Enten må du slutte å gi, eller forlange at de gir tilbake ;)

Skrevet

Den skikken har jeg aldri hørt om...

Syns det er riktig at faddere gir gaver til barna, men ikke omvendt...

Er ikke alle fadderene som gir min datter julegaver engang...;-)

Skrevet

julen er for ungene, så fadderen til lille-jenta vår kom opp med gave,, men vi ga ikke noe tilbake.... d er jo ikke d det handler om....

jeg gir gave til mine fadder-barn og kommer nok til å gjøre det til og med konfirmasjons-alderen ivertfall :o)

Skrevet

Alle fire fadderene til vesla får fotograf-bilde av henne til jul i år. Søsteren min og broren til sambo får jo alltid ganske dyr gave fra oss, mens de to andre (også slektninger) vanligvis bruker å få en litt billigere gave, men i år ble det ganske dyrt.

Kommer nok til å fortsette å kjøpe gaver til fadderene hennes ja. Selv er jeg fadder til to store og en liten, og fra hun ene får jeg alltid gave, enten noe hun har laget selv eller skolebilde o.l.

Skrevet

Jeg er vokst opp med å gi gave til mine faddere og det har vi videreført nå med jenta vår. Har lagd håndavtrykk i gips il dem, og tanker at de hvert år skal få en eller annen hjemmelaget gave fra henne, hun har 6 faddere så nå står det 6 rammer til tørk her i stua. Håper de blir fornøyde

Skrevet

Eg har alltid fått jule- og bursdagsgåve av fadrane mine (fram til eg var 18 i alle fall), men eg har aldri tenkt på at eg skulle gje gåve tilbake. Sendte brev/kort og takka.

Eg meiner det er fadderen som skal gje gåve/julehelsing til fadderbarnet, det er jo fadderen som har påtatt seg ansvaret. Synest det hadde vore rart om lillegut på 15 mnd skulle gje ei eiga gåve til fadrane sine. Dei får pakke frå heile familien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...