Gå til innhold

trenger så sårt hjelp!!!

*nøtteliten*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du vore inne på lånekassa sine heimesider? Der står det alt du treng og vite om stipend og slikt. http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Dersom du har vore fulltidsstudent dei siste 6 mnd før du føder har du rett på fullt fødselsstipend (det blir rekna ut etter kor mykje mannen/sambuaren din tener) og du får i tillegg eingangstønad på litt over 30000kr.

Dersom du ikkje har vore student med rett til lån/stipend frå lånekassa får du berre eingongsstønad.

Når det gjeld å ta med seg babyen på skulen har eg ikkje erfaring sidan det er min første, men eg kjem ikkje til å ta med chiquitin anna enn viss det er HEILT nødvendig - trur det blir vanskelegare for både meg og andre å konsentrere seg. I tillegg har ein kanskje ein baby som grin mykje eller som ofte må ha mat/skift etc. Du må uansett høyre med skulen din om du kan ta med babyen på skulen, ikkje alle forelesarar som set pris på det kan eg tenkje meg...

Vil tru at det kanskje kan vere vanskeleg å kombinere baby med prakis og slikt på sjukepleia, men det må nokon med erfaring fortelje deg om...

Tror jeg hadde utsatt studiene et år hvis jeg var deg... Spørs selvfølgelig hvilken skole du begynner på, men det blir tøft for deg og baby`n å kombinere forelesninger (på opptil 5 timer) og oppgaveskriving i grupper. Sånn som det er på skolen min har de lagt opp til 1 praksisperiode 1.året og 2 2. + 3.året. Her kan det bli vanskelig med en nyfødt. Du får heller ikke betalt for praksisen og hvis du planlegger å jobbe ved siden av er dette også vanskelig. Men hvis du evt har studert minst 6 mndr før termin får du fødselsstipend, mens du har permisjon(tror hvertfall det fungerer sånn).

Går på sykepleien selv nå, og jeg har planer om å ta permisjon til neste år. Jeg tror heller ikke barnehager tar imot så små baby`r, og dette gjør det ekstra vanskelig for meg å studere videre til neste år.

Lykke til=)

Hei.

Gikk på blindern sist jeg var gravid, og fødte i midten av semesteret. Jeg har en fantastisk snill mann som faktisk ble med til Blindern og passet nurket mens jeg var på forelesning. Jeg ammet i pausen. Hadde med nurket på noen seminarer, og det gikk greit. Satt som regel å ammet med en bok i den ene hånden, og våkennetter ble utnyttet til det fulle med nurket på skulderen for å få opp rapen som hang seg fast.

Fant fort ut at jeg måtte ha en pumpe for å melke meg. Benyttet morsmelkerstattning i krisetilfeller.

Når det gjelder penger fikk jeg vanlig fødselspenger i og med at jeg jobbet til jeg gikk ut i permisjon. Tror at det er letter å leve litt på sparebluss når barna er små. Jeg har to store barn, og det er vanskeligere å være fulltidsstudent. Store barn har helt andre krav, så som sportsutstyr, kule klær osv. Gikk tilbake i jobb da alle sparekontoene var tømt og jeg bare fikk stipend. Men så er jeg også etablert med huslån, bil hund og katt og alt det der... Har siden tatt ett og ett fag. Det går trått, men begynner å se en ende på det. Skal ta ett fag mens jeg går gravid, og ett fag når den nye babyen kommer. Deretter har jeg bare ett semester igjen. Da kommer jeg til å be om redusert stillingsprosent, slik at jeg blir ferdig.

Alt går, dersom man er innstilt på det. Jeg har faktisk pløyet igjennom en god del av pensum som jeg skal ha det semestert babyen kommer. Så har jeg mer tid til babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...