Dinasmor Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Hei! I fjor sommer kjøpte vi oss en Saab 67 og ønsker å ta med vårt kommende nurk på sightseeing når den tid kommer. Har lest mye om sikkerhet på barneseter etc. Er det noen som har noen erfaring tips eller råd hvilke seter som kan monteres i gammel bil? Bilen som forøvrig slik den er nå hverken har airbag eller seler bak. Hilsen (snart) Dinsasmor
snartmammapåny Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 har den ikke airbag så kan den monteres i framsetet. Så sant det er setebelte. Viktigeste er jo at bilstolen er ikke står løst. Setebelter kan jo ettermonteres da, så kan dere jo feste babyen bake i bilen og.
Dinasmor Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2006 Takk for svar! Tror nok det er mest solid i framsetet uansett og så er det jo sele fra før der.. Dog i en slik gammel bil man må helt ned i gulvet for å feste selen hvis du skjønner... Håper også det er noen der ute som kan anbefale de seter som egner seg til slikt selefeste. Har nemlig lest at noen seter ikke kan monteres i alle biler... Dinasmor
Gjest Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Har kommet nye regler på sikring av barn i bil, tror det var noe der med at barn under 3år ikke kan være med i gamle biler uten belter, men bør jo ikke være noe problem så lenge du kan feste sete forran. Når det gjelder hvilket sete, så må du tenke på at sete kan festes med den type seler som finnes forran i bilen.(Noen seter trenger 3punkts seler, ander bare 2pukts)
Dinasmor Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2007 Hei igjen, Fant ut at vi har 3punkt sele foran, gikk derfor til innkjøp av en Maxicosi Cabriofix. Virket snerten og har dessuten skåret høyt på seriøse tester. Det blir nok til av vi tyvlåner bilen til de kommenede besteforeldre, når vi skal kjøre langt for å forbedre kollisjonssikkerheten. Men de fleste biler tar faktisk veldig hensyn til oss når vi kjører veteranskuta, mer enn når vi kjører mine foreldres bil (en "helt vanlig" grå 2005 Ford Fokus). Maxicosien virket også veldig praktisk. Gleder oss veldig til å se vår lille prinsesse sitte i den.. DM
*Mustang Sally* Skrevet 14. januar 2007 #6 Skrevet 14. januar 2007 Ny lov nå om at barn under 4 år ikke har lov å sitte i veteranbil. Og barn under 150 cm må sitte på pute eller i et annet barnesete.
2 barnsmor 81 Skrevet 14. januar 2007 #7 Skrevet 14. januar 2007 kan bli et problem med at selen ikke er lang nok til å feste stolen. Vi har samme sete, og selen bak i vår toyota carina-86 modell var ikke lang nok til å feste setet.
Dinasmor Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2007 Takker for alle innspill Akk ja og sukk kan jeg bare si. Hadde det vært opp til meg i denne verden hadde alle tatt hensyn til hverandre og veiføre i stedet i trafikken hadde vi sluppet alle disse reglene og det hadde samtidig vært sikrere å ferdes på veien for alle. Men slik er det nå engang ikke -dessverre. Det er jo helt sykt i Norge da, man møter biler i 90km i motgående kjørefelt. Og så må vi ha fartskontoller for å passe på at ingen kjører for fort. Absurd. Det er på tide folk begynner å tenke litt på andre enn seg selv. Det er nå mine ord. DM
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #9 Skrevet 14. januar 2007 Ærleg talt - kjøp deg nyare bil! Barn høyrer ikkje heime i bilar uten seler altså! Foran er jo ikke sikkert nok det heller. Ikkje er det lov å ha barn i baksete uten seler heller. Barnet kjæm først så kjøp deg ny bil er mitt råd (altså ikke flunkanes ny men iallefall en av nyare type!)
Dinasmor Skrevet 14. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2007 Til Anonym. Som sagt luftet jeg bare noen tanker her omkring hvordan jeg til tider opplever andre menneskers manglende intellekt og respekt når man ferdes på veien i dag, uansett om man har ny eller gammel bil. Selvfølgelig skal Dina sikres best mulig, og det beste da er vel å holde seg unna veien. Får kjøre eskorte (altså en minst en bil foran en bil bak) den dagen vi skal hjem fra sykehuset Det er ikke noe problem vi får låne bilen (en 2005 modell) til mine foreldre når vi ønsker det, men når sommeren kommer kunne vi jo tenkt oss å ta oss en luftetur alle tre med vår Saab67. Vi får se... DM
Xenaen Skrevet 14. januar 2007 #11 Skrevet 14. januar 2007 Hei Dinasmor! Blir overgitt når jeg ser hvor folk elsker å provosere! Og for noe tull! Har hatt gammel bil sjøl, fikk ettermontert seler bak. Flinke bilmekanikere! Faktisk er det jo flere unger som blir skada fordi foreldrene ikke skjønner hvor farlige airbager er enn av at foreldra kjører gammel bil! Og hvor mye hjelper en ny bil når man får noen mot seg i 90 km/h? Særs lite. Forresten, fin-fint valg - en sånn saab er fantastisk fin!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #12 Skrevet 14. januar 2007 Kjære deg da. Var ikkje meininga å virka frekk, syntes bare det er dumt å kjøre eldre bil uten seler med et lite barn. Og slik du luftar din meining - luftar eg min. Ka du gjer er sjølvsagt opp til deg Sjølv ville eg aldri ha kjørt ein gammal bil uten seler med et barn og når t.o.m en lov forbyr det burde det ringe ei bjelle! Beklager men eg vil bare få si ka eg meine.
Xenaen Skrevet 14. januar 2007 #13 Skrevet 14. januar 2007 Sa jeg at de skulle sette ungene i baksetet uten seler? Nei, men det går an å ettermontere slikt. Ikke dyrt i det hele tatt. Man gjør ikke ting som er forbudt, som å la ungene sitte løse i bilen, men det var da ikke det hovedinnlegget eller mitt handla om, sant?
☆Pacific sunset☆ Skrevet 14. januar 2007 #14 Skrevet 14. januar 2007 Hei Mulig du kan få montert inn seler bak? Sjekk med et verksted Ville nok vurdert det fremfor å ha henne foran. Er det snakk om å bruke denne veteranbilen til daglig eller har dere annen bil til det? For tror det er noen regler som forbyr barn under en viss alder å sitte i så gammel bil?? Vet ikke dette for sikkert da men mener å ha lest det i et gravid blad en gang? Er greit å sjekke opp iallefall!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2007 #15 Skrevet 14. januar 2007 Veteranbiler og andre biler uten sikkerhetsbelte Det er heretter forbudt å transportere barn under 3 år i bil i sete som mangler sikkerhetsbelte. Forbudet gjelder alle seterader. Barn over 3 år men under 150 centimeter kan transporteres i andre (eventuelt også tredje) seterad i biler med seter som mangler sikkerhetsbelte. Barn i denne alders- og høydegruppen skal imidlertid ikke plasseres i fremre seterad hvis dette mangler sikkerhetsbelte. Vi anbefaler ikke å transportere usikrede barn uansett seterad. - Fra statens vegvesen. MAO ikke forbudt så lenge det er belte - dvs at man ettermonterer dette.
Dinasmor Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 15. januar 2007 Takk igjen for alle engasjerte innlegg i tråden. Til deg anonym: for å holde oss til saken her så har det aldri vært snakk om å kjøre rundt med nurket i en bil uten seler :les hele tråden. Den tolkningen, anonym, har du selv kommet opp med. Synes bare det var på plass og lufte tema bilkjøring og sunn fornuft. Man blir fort opphengt i type seter, setets plassering osv osv, men når alt kommer til alt er det hver og en av oss som setter oss bak rattet som bestemmer hvor sikkert det er og ferdes på veien. Til xenaen: Takk for sympati og ros til bilen (den står nå på vinterlagring og venter på å bli våryr og kjørelysten). Takk også til anonym som sjekket fakta i saken. Vi kommer som sagt ikke til å bruke veteranbilen som hovedbil og har tilgang til nyere utgaver på automobil fronten hvis vi ønsker det/eller blir tvunget til det. Ønsker alle en trivelig graviditet videre DM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå