Gå til innhold

ingen mat/drikke under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

til dere som har født før: Er det helt uaktuelt å spise/drikke under fødsel altså etter man har kommet inn på sykehuset?

Har hørt at man ikke får spise pga. evnt. keisersnitt...

Ser for meg at mat kan gi litt mer krefter på gitte tidspunkt om fødselen blir lang, men det er mulig at dette ikke er noe tema i det hele tatt....

Bare lurer.

Første gangs :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor satt pg snakket med meg om dette i dag. Store måltider er nok ikke særlig fristende eller lurt, men det er viktig å hele tiden fylle på med energi og drikke. Litt sjokolade, snop, energidrikk, et rundstykke osv. underveis. Ha m,edlitt snacks selv.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at det kan være lurt å ha med vannflaske evt. energidrikke.

Mat vet jeg ikke.

Skrevet

Nå er jeg førstegangs selv da, men på svangerskapskurset fikk vi beskjed om at det kunne være lurt å ha med noe næringsrikt å drikke og å spise; for å få krefter... Fikk ihvertfall ikke beskjed om å _ikke_ ta med noe :o)

Skrevet

Jeg fikk vann og saft underveis. Fikk også spise litt. Hvis fødselen blir lang (som min var) er det helt idiotisk å ikke spise, da har man jo ingen ressurser å ta av...

Skrevet

Min fødsel startet med vannavgang, og ingen rier. Jeg fikk middag på sykehuset, og brødskiver senere på kvelden. Etter at riene begynte fikk jeg ikkeno mer mat, men saft/vann og drikke + at vi hadde med energidrikk (som jeg ikke fikk i meg før på barsel hehe)

Lett mat er visst lurt. Loff, bananer etc. Det sa iallfall jordmor til meg.

Skrevet

Begge gangene når jeg har født har de komt med alt mulig de vil jeg skal spise! Første gang fikk jeg pasta, fordi det var lunsj tid, sa de;oP

Og skiver innimellom når jeg hadde lyst på, og så frukt da!

Men jeg var veldig sulten, og var på føden i 26 timer den gang.

Andre gangen var jeg dritsulten fordi jeg ikke hadde spist frokost, og de kom med masse frokostmat til meg, men fordi det ikke var pause mellom riene, var det klin umulig å spise!

Men jeg fikk masse frukt å spise når de vasket meg og veide babyen og sånn;o)) Så var det rett på middag to timer etterpå;o)))

Dette er på Haukeland iallefall;o)

Skrevet

Har også hørt at det kan være lurt å pakke med noe mat til far. Hvis man føder om natten, så er det meste stengt, og maten man får på sykehuset er beregnet til mor, så da kan det være greit å ta med noe så far får spise noe, han også.

Skrevet

Her står Imsdal, Solo og Cola-flasker klar + 2 typer kjeks i ba'n. I fryseren så ligger det noen deilige hjembakte boller som skal med + frukt i kjøla.Vet ikke hva en får lyst på, så greit å ha litt å velge i :)

Skrevet

For å være helt ærlig så håper jeg at jeg ikke får bruk for så mye mat jeg. Vann, energidrikk eller saft gir omtrent det en trenger i en "vanlig" 6-timersfødsel. Og da mener jeg 6 timer AKTIV fødsel.

Et godt tips er å sjekke om det er mulighet for pappa å skafe seg noe mat enten på sykehuset eller i nærheten. Hvis fødselen trekker i langdrag er det MOR som blir ivaretatt når det gjelder primærbehov som mat og drikke - far må greie seg litt mer på egen hånd. Naturlig nok :) Uansett - ta enten med noe til pappa, eller sjekk at han har mulighet for å stikke på en kiosk eller i ei kantine eller noe. Gubben min holdt på å besvime da ungen endelig var ute, han hadde ikke fått verken vått eller tørt (seriøst) på omtrent to døgn...

Skrevet

Jeg fødte på Ullevål og fikk både mat og drikke under fødselen. Jeg hadde en forholdsvis lang fødsel, ble oppfordret til å spise selv om ikke matlysten var helt på topp.

Til ka-ping over her: "Vanlig" 6-timersfødsel? Hva mener du med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...