Andie82*tobarnsmor* Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 jeg var hos legen i dag, fordi bla bla bla ( lang historie som ikke har så mye med graviditet og gjøre) og da nevnte jeg at jeg har blitt gravid. Hva gjør hun så? jo hun kikker på meg, spør hvor mye jeg veier, og hvor mye jeg har lagt på meg de siste to mnd( akkurat blitt gravid er 4 uker på vei, men har vært sykemeldt siden oktober, så det har blitt mye sitting, men uansett....), og sier at det var jo ikke helt bra med tanke på vekta mi........jeg måtte være veldig nøye med spising nå hvis ikke kom jeg til og komme opp i en helt avsindig høy vekt. Greit jeg er stor for høyden, men hun trenger vel ikke ødelegge den gleden jeg har nå etter og har strevd i 9 mnd for og bli gravid. Er så frustrert nå. Skal ikke litt større jenter få lov til og glede seg over at de endelig har fått sin største drøm oppfylt? Skal vi bare tenke på at vi er feite hele tiden? sorry altså....er bare så sinna og lei meg nå......
Linda-Kristin=) Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 ååå! sånn var det med meg og jo... første turen til jordmor og greier... måtte veie meg, og jeg turte nesten ikke å se på vekta mens jeg sto der fordi jeg har ikke veid meg på ca 3 år... jordmora ble helt stor i øya når hun så på vekta og sa oi!! (sto 90 kg der) ... jeg ble så trist for det... prøvde å forklare henne at jeg har en veldig kraftig benbygning samtidig, men hun bare svarte "det har ikke SÅ mye å si da...":( etterpå regnet hun ut BMIen min og snakket mye om det... hun var så frekk... sa at jeg måtte være klar over at overvektige kvinners barn hadde stor sjanse for å bli plaget senere i livet osv... hun sa også at det ikke var sikkert jeg fikk så gode ultralydbilder og mye mer... etterpå skulle vi høre på hjertelyden, men den fant hun ikke... hun sa jeg hadde for mye underhudsfett at det var derfor... synes ikke selv jeg er SÅ feit jo...:/ fikk skikkelig dårlig selvtillit etter det der...er min første graviditet, samtidig som jeg er ganske ung... jeg som hadde gledet meg sånn til føste kontrollen og alt...
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2006 Jeg veier det samme som deg, og jeg har rett og slett ikke lyst til og gå på den første svangerskaps kontrollen 18 jan engang....jeg vet akkurat hva legen min kommer til og si. Skjønner egentlig ikke hva som er poenget med og ødelegge folk på den måten.... de må jo skjønne at det sårer noe helt utrolig....
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Er så mange slike der ute, at jeg ikke blir sjokkert engang - SELVFØLGELIG skal du glede deg over graviditeten, og det er ikke verdens undergang at man har noen kilo for mye. Kanskje burde legen din gå på kurs for å lære hvordan man sier ting på en pen måte Jeg kan tåle å høre at jeg er altfår overvektig, og at kosthold og mosjon er viktig for at jeg ikke skal rase altfor langt opp i vekt i dette svangerskapet - MEN jeg tolererer _ikke_ å bli behandlet som dum. Jeg er fullstendig klar over hvor høy BMI jeg har, er klar over at det ikke er bra å være overvektig - og har i utgangspunktet nødvendig kunnskap om hva som skal til for å gå ned i vekt; at jeg ikke greier etterleve disse "reglene" for kosthold og mosjon, er jo en annen ting - det handler dessverre om manglende motivasjon og tildels viljestyrke. - Min jordmor gjorde en stor tabbe da hun ville "forklare" meg at jeg er overvektig - som om jeg ikke vet det; men jeg har ikke for vane å presentere meg som "hei, jeg er ** - 40 kilo overvektig!" Det går bra, dersom legen din blir utålelig, går du bare inn på minside.no og bytter henne bort! >
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #5 Skrevet 20. desember 2006 Jeg forstår ikke at legene deres får seg til å si sånt! Kan godt hende det finnes noen uvitende der ute som ikke vet at overvekt kan være farlig for en selv, men de fleste oppegående mennesker vet da det. Og 90 kilo - er det noe å mase om da? Jeg veide 108 kg ved første kontroll. Ikke en eneste kommentar kom det fra legen min! Jeg forventet det verste, og påpekte jo at jeg veier så mye at jeg ikke ønsker å gå for mye opp i svangerskapet, og derfor kommer til å passe på hva jeg gjør (og ikke gjør). Det eneste rådet hun kom med var mosjon, men det var igrunn på generell basis. Så jeg har klart å nyte graviditeten med stor kropp. Er 24 uker nå og har ikke lagt på meg med enn 1 kilo siden første kontroll, og det synes legen var bra. Dårlige ultralydbilder og vanskelig å finne hjertelyd pga kroppens størrelse er bare tull. Vi har hørt hjertelyden kjempefint med en gang, og ultralydbildene er kjempefine. Det er bare dårlig kunnskap hos lege/jordmor som gjør at de får seg til å si sånt. Ikke ta kommentarene innover dere og vær stolt av at dere bærer på et nytt liv. Man skal ikke ignorere alle råd, men det er lov å sette foten ned når man blir såret! Nei, hadde jeg fått en sånn lege som dere snakker om, så hadde jeg jammen bytta lege tvert!
lindynatt Skrevet 21. desember 2006 #6 Skrevet 21. desember 2006 Nå har jo legen rett i dette med senskader, men herregud.. Vi er ikke dumme.. Synes det er håpløst ved slik oppførsel. Ikke alle får senskader, noen år tom skader når de er blitt mer eller mindre normal i følge BMI (f.eks meg...) Leger og jordmødre er håpløse, de lirer avs e ting og tror det er kun manglende vilestyrke som gjør at vekten ikke er 60 men 90 kilo
Cam_gutt_4_6 Skrevet 21. desember 2006 #7 Skrevet 21. desember 2006 Først av alt; gratulerer Bromle! Så flott at det endelig klaffet for dere! -Så må jeg si at jeg stadig vekk blir sjokkert over hva leger og andre forstå-seg-påere presterer å si til overvektige, og kanskje spesielt til overvektige gravide. Jeg forstår at leger og jordmødre skal gi oss kostholdsråd og veiledning i denne fasen, men detvirker som om noen lar det gå over i kritikk og mobbing. Jeg har selv en BMI på 29,8, (har vært oppe i nesten 37) og er så heldig å ikke ha fått så mange slemme kommentarer.. -Men jeg lurer på om det ikke er bare har med flaks å gjøre. Jeg har en tendens til å ta opp det helt åpenbare problemet før legene/jordmødrene rekker å si noe. -Da vet de at jeg er klar over situasjonen og at jeg jobber med den, og dermed er det lite mer de har å tilføye. (Eneste grunnen til at jeg ikke er slank og lekker og veltrent er at jeg ikke alltid tar de rette valgene..) Jeg har forresten meldt meg på Grete Roede for gravide, og da formante til og med legen til forsiktighet.. Jeg mener vi må ta tak i samtalen på egenhånd, og sørge for at det ikke blir en trist vond opplevelse. Lykke til med spiren bromle!
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 21. desember 2006 #8 Skrevet 21. desember 2006 Bytt lege. Jeg har fått en eneste kommentar i dette svangerskapet fra lege angående overvekt, og det var:"ja,du ser på deg selv som overvektig?" "øh,jeg veier godt over 100 kilo,så klart jeg vet jeg ikke er tynn" Jeg har kun gått opp 4 kilo og er nå 36 uker på vei. Det eneste som har vært litt problematisk er å kjenne om ungen lå i hodeleie eller seteleie,på grunn av at jeg har såpass med mage akkurat der hun kjenner etter.... Og det er jo forsåvidt forståelig Men jeg tror ikke noe på det med senskader heller egentlig,det er mange som er overvektige men fortsatt trener mye og spiser riktig. (Jeg er ikke en av dem....) Alt kommer ann på kosthold når det gjelder ungen man har i magen,men det er jo en selvfølge,for den får jo det samme som vi spiser. Det finnes så mange andre ting å klage på i forhold til graviditeten,det er nesten så mange leger og jordmødre heller ville sett oss på fylla hver dag ,med en sneip i munnviken,enn å la oss ha noen kilo ekstra.... Og det er tragisk.
samboer87 Skrevet 22. desember 2006 #9 Skrevet 22. desember 2006 Selv er jeg 166cm og veide 87,1 ved starten av graviditeten veier nå 91.1 og er straks i uke 36 har altså ikke lagt på meg noe mye og legen sier det er på grunn av bra kosthold men synes nesten jeg har lagt på meg for lite og har fått beskjed om å spise mer...!. Jeg har alltid spist sunt men er litt flink til å glemme og spise og trent mye men er ikke noen sylfide for det og ser ikke på meg selv som overvektig alle kan vell ikke veie 60 kg??!! for å være normal..Det med BMI en synes jeg egentlig er litt tull noen ganger jeg.. når man trener og spiser sunt over mange år og ikke er under 80 tallet kan man jo umulig være usunn og overvektig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå