fjell og fjord Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Hvis ja - hvilken? Jeg har prøvd med hirse med mm første gang i går - jenta spiste litt og åpnet munnen for skjei ;.) Har plan å lage av sammat hvete mel Mannen selv har diabetes så jeg er veldig opptat av mat på hans vegne Menhan synes at vi skal kjøpe ferdig Nestle grøt... Hva med dere?
fjell og fjord Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 20. desember 2006 Glemte å sei jenta mi er 5 mnd
fjell og fjord Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2006 Ser sann ut at alle kjøper...
Gjest_1001 Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Hei, jeg kjøper HiPP sine økologiske grøter og middager, har prøvd hjemmelaget, men han var ikke helt fornøyd med det. Industrifremstilt grøt har mer jern i seg, og i og med at gutten min er 8 mnd og ikke er så glad i fast føde ennå føler jeg at det lille han får i seg bør i det minste være jernrikt. Hirse er fint for det er naturlig rikt på jern, men de andre kornsortne man kan lage hjemmelaget av er ikke fullt så bra. Ihvertfall ville jeg styrt unna hvetegrøter en stund fremover, de inneholder masse gluten, og når man gir gluten før 6 mnd øker man faren for glutenallergi. De grøtene som ikke inneholder gulten som er industrifremstilt er : maisgrøt, risgrøt og hirsegrøt. Vi bruker havregrøt til var gutt, den inneolder gluten, men ikke like mye som hvetemel. Ihvertfall ta en tur innpå www.shdir.no og trykk på ernæring, og så spedbarnsernæring, masse nyttig informasjon
fjell og fjord Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2006 takk for svaret .-) Har fått fra helsestasjon Mat for spedbarn, der står det samme som på denne side http://www.shdir.no/ Hvor kan jeg kjøpe HiPP sine økologiske grøter og middager? på coop mega feks? har ikke sett ennå på det jeg hadde planer å begynne med grøt når jenta blir 6 mnd- om en mnd men hun begynne å våkne om natta... er veldig interessert i sunn mat- men kansjke disse Nestle grøt ikke så verst- dei har ikke sukker os salt8til barn før ett år) ser sann ut at de fleste gidder ikke å lage selv...
palia Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 jeg lager avogtil hjemmelaget grøt. Har laget av hirseflak og havre. Laget av både havregryn og mel. Jenten min spiser masse skive med leverpostei på så er sikker på at hun får jern i seg, men gir som regel nestle grøt i et av måltidene, hun får 2 grøt måltider om dagen. Har vært å kjøpt spelt grøt i dag som jeg skal teste ut i morgen å se hvordan den faller i smak, men den er fra 8 mnd, men blir jo ikke akkurat hjemmelaget men nesten... hehe
Muffinsmamma Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Jeg lager grøt selv. Kjøper helios´sine som man koker. Hirse og Quinoa har jeg prøvd. Hirse elsker han. Har også malt havregryn i mikser og kokt av det. Er veldig enkelt å gjøre egne grøter. Hadde ikke kunnet tenke meg å bruke nestlé osv. Hipp er jo økologiske, men basert på mme. Gutten min reagerte iallefall på det. Barna trenger 8 mg jern per dag etter 6 mnd. I en posjon hirsegrøt av 100 ml er det litt over 4 mg. Så om du kommer opp to posjoner grøt per dag straks etter 6 mnd så får hun det hun trenger. pluss at det er jern i annen mat også, brokkoli f.eks. Lykke til med å lage hjemmelaget barnemat! det er enkelt - og billigere.
Gjest_1001 Skrevet 20. desember 2006 #8 Skrevet 20. desember 2006 Heisann igjen, det har ikke noe med å ikke gidde selv. Min likte ikke hjemmelaget grøt så da måtte det bli industrifremstilt, noe som han tåler og liker. HiPP sine grøter inneholder verken salt eller sukker. Middager derimot er best hjemmelaget. Definitivt! Vi gir ikke middag til ham nå for vi holder akkurat på med 3. innføringsforsøk på fast føde. Men skal begynne med det om noen uker. I morgen skal vi gjeninnføre skive med leverpostei, det falt i smak forrige gang. Da lager vi hjemmelaget brød uten salt (siden ferdigkjøpt er salt i, samt leverposteien) som vi fryser ned i skiver Jeg og elsker det brødet (liker ikke salt selv ). Mesteparten av middagen vi spiser hjemme lages uten salt, men steikes så da kan vi ikke gi det
stressless Skrevet 20. desember 2006 #9 Skrevet 20. desember 2006 Hei, Jeg lager grøt selv. Helt i starten lagde jeg på rismel og mm. Etter en periode med sykdom ville mini ikke ha noen ting så da prøvde vi med hipp's eple og pære grøt - den falt i smak. Men etter å ha lest en undersøkelse over alle ferdiggrøter og over hvor sinnsykt mye sukker de faktisk inneholder (også de som det står er uten sukker!!) - har vi gått tilbake til å lage selv. Lager på hirse og rismel. Det er litt mere styr, men da vet jeg hvertfall hva han får i seg!
fjell og fjord Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2006 takk for svar!!! Så er jeg ikke aleine vil lage selv likevel Det er sukker er jeg redd for Har lest på http://www.nestlebarnemat.no/no/products/assortment/porridge at grøt før 1 år barn har ikke sukker og salt, men likevel når du lager selv, så er det bare en ingrediens mødrene våre klarte seg uten ferdige mat... I dag hadde jeg hirse igjen laget av hel hirse + tilsett jordbær som var presset i hvitløkpress (fra frizeren) den likte jenta min veldig godt!!! men skla nok kjøpe hirseflak, det var litt klumpete med helkorn, dei bare datt tilbake Ogsa har planer å kjøpe bokhvete mel Helios- på sunkost Den har mye jern såg på http://matportalen.no/matvaretabellen/index_html?char:ustring:utf8=M#searchresults
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå