Gå til innhold

Hvorfor får "alle" ul tidlig?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lest noen innleg gher nå om ul i uke 6-12, hvor får man det??

Jeg skal ikke på første kontroll før i uke 9-10 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fikk ul nå, fordi jeg hadde en liten blødnin og hadde en abort i september.. Du kan ta ul på privat klinikk, men det koster en del penger.. borti 1000kr tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal heller ikke på kontroll før uke 10, og kommer nok ikke til å bestille ul på privat klinikk. Jeg har tenkt på det, siden jeg har hatt en spontanabort, men har kommet frem til at det ikke har noe å si hverken fra eller til. Selv om det hadde vært gøy å se en liten, sprellende rosin -hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det er jo bra at dere som har mistet eller hatt blødninger får ul!

Tror ikke vi har noen privat klinikk her jeg bor, men får bare vente til uke 18 med å se nurket som er 6 uker i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis man har opplevd det vi har, så er det ikke rart om man blir litt små hysterisk.. Det hadde nok du også vært anonym....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv mistet tidlig og vet at UL kan ikke berge en spire som hat gått tapt. Prøverør blir noe annet, men jenter som blir naturlig gravid kan godt vente til ordinær UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om blødninger har jeg fått beskjed fra legen min om å "være hysterisk" og ta kontakt med en gang! Og jeg skjønner godt at de som har mistet før trenger ekstra støtte og backup, så der er nok behovet for tidlig-ul tilstede både for pasient og lege (som skal drive oppfølging).

Nå har jeg vært heldig, og vært uten komplikasjoner så langt, og ble forsåvidt kjapt og lett gravid og, så for meg er det ikke noe behov for tildlig ul. Men at de som har prøvd i årevis er litt ekstra urolige når spiren endelig sitter, skjønner jeg godt!

Jeg mener at man skal få tidlig-ul etter behov, men at kanskje behovet bør vurderes av lege også. Slik at man ikke tar det selv om alt forløper normalt og man ikke har plager (mao sånne som meg, som bare er normalt urolig innimellom...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Det er normalt å være litt redd innimellom.. Og man skal ikke kreve ul bare fordi man er litt egstlig.. jeg for min del ville ha ul nå fordi jeg blødde igjen, og ville vite om det levde eller ikke.. Det er helt jævelig å gå rundt å lure.. I allefall når man blør og det ikke er mange mnd siden man sist opplevde det samme og da faktisk mistet.. Jeg vet man ikke kan redde et dødt foster.. Men det er veldig greit å vite med en gang om det lever eller er dødt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet ditt da "Anonym" Hvorfor tror du legen sendte oss til sykehuset da for ul?? For morro skyld.. eller fordi vi skal bli glade...

Det er faktisk viktig å fastslå at en ikke er gravid utenfor livmoren når en opplever blødning i et svangerskap.. Og om en trenger utskrapning..

Ikke fordi noen tror di kan redde noe som helst!

Syns innslaget ditt var utrolig frekt og upassendes..!!

Alle her inne vet risikoen for å miste og at mister man så mister man!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helt enig med deg leeah.. Vi gjør ikke dette for moro skyld.. Det er som du sier for å finne ut om alt er som det skal.. Og alle blødninger skal tas alvorlig. Heldigvis går det stort sett bra;) Og vi slipper å bekymre oss og stresse oss opp uten grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat "sånne som deg" jeg mener bør få!

Det må være pyton å komme på UL i uke 18 og finne ut at spiren har vært død lenge! Dessuten er det greit for legen å finne ut hva blødningene kommer av, slik at h*n ev. kan finne en måte å stoppe dem på.

(Ikke for det, det finnes dem som blir på grensa til hysteriske og. Har ei venninde som i sitt 2. sv.skap dro til UL i tide og utide, fordi hun hadde gitt seg selv diagnosen "bekymret mor". Det var aldri noe galt med henne, og ingenting som tydet på at det var behov verken for UL eller ekstra opfølging. For henne tror jeg det var oppmerksomheten rundt graviditeten som var utslagsgivende. Beit meg hardt i tunga og bestemte meg for ikke å si noe, men synes vel innerst inne at det var helt unødvendig. menmen ...)

Jeg gleder meg til å (forhåpentlig) høre hjerteslag i morra, og se spiren min på ordinær UL i begynnelsen av februar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke HI som er den krasse anonym her!

beklager at jeg ikke bruker nick, men vil ikke annonsere graviditenen min riktig enda!

Anonym en stund til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det settes inn flere egg og man må følge utviklingen på disse i tilfelle et dør og et lever. Ev. begge dør så man må inn til ny behandling.

Det er en ganske omstendig prosess, som tærer på kreftene til de som er involvert, så ja, de er nok forskjellige fra andre, ja.

Det er en grunn til at det heter assistert befruktning, kroppen klarer ikke alt selv, og trenger derfor litt ekstra hjelp. Og det har de da sannelig fortjent og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! men selve svangerskapet, etter ul der man har fastlått at det er ett foster som lever, er det ikke ganske likt et vanlig svangerskap? Har ass. befruktede større sjanse for å miste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått er det flere ting som sorterer under assistert befruktning. Ei jeg vet om fikk det fordi hun hadde hatt mange aborter og ikke klarte å "holde på" egget, men jeg kjenner henne ikke nok til å vite noe om detaljer.

Jeg har fortått det som at etter en viss tid så forløper det mye som normalt, men at det kontrolleres ekstra også for å finne ut når det ev. går galt og hva som fører til at det går galt. Det er ikke bare sykdom hos fosteret som fører til aborter, av og til kan det være problemer hos mor, og det kan rettes på dersom man vet hva som er galt.

Så, ja hos noen er sjansen for å miste større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har gått til privat gynekolog, også før jeg ble gravid. Han tok UL i dag, uten at jeg spurte om det. Det er noe han gjør, rett og slett. Men - det var så godt å se at hjertet slo, så jeg mener at alle som er redde eller bekymra, med eller uten grunn, bør gjøre det, faktisk. At noen syns dette er dumt, må de bare synes for min del. Blir helt svett av at folk absolutt skal mene noe om andres valg hele tiden. jeg er superglad i dag, snart 7 uker på vei med en spire som har et hjerte som slår. Verdens beste julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diabetes og skal til UL på fredag. Er i uke 10. Men jeg får UL og tettere oppfølging pga at jeg har et risikosvangerskap.

Tror det må være noe spesielt hvis man skal få det tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. samme det er det jo ingen som vet.. :) hehe neida.. men jeg driter i hvem anononym som skrev det "pillråtne" innlegget.. Blir bare så utrolig provosert når folk brasert ut med slike ting.. Usaklig av vi flyr til Ul i tide og utide.. Sikker en og annen som bestiller privat ul tidlig.. men de fleste er blitt henvist av lege til syhehuset, ikke pga av hysteri..

Frees..!! .) kjenner hormonene strømmer her i dag ja..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det skal gå igjennom det ordinære helsevesenet må en ha henvisning fra lege. Dvs. legen må se et eller annet behov.

Men man kan få tatt UL på private klinikker, og da trenger det ikke å være noe spesielt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok også privat ul hos min gynekolog i uke 11. dette var 'for moro skyld' og også for å sjekke at det var liv der. sts å se bevegelse og et bankende hjerte. kostet ca 600. det synes jeg det var verdt. nå gleder jeg meg veldig til 'hoved ultralyden' som jeg har i uke 19! idag er jeg 13 uker akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...