Gå til innhold

Hvor fort og hvordan kan man finne ut at alt er i ordent med barnet?

Gjest

Anbefalte innlegg

Var på første kontroll i går og spurte om dette, men fikk veldig difuse svar av legen. Han sa at man ikke kunne se noe avvik før på ultralyd i uke 17.

Kjæresten min å meg har blitt enige om å avslutte svangerskapet hvis noe viser seg å være galt (kromosonfeil, missdannelser).

Men da er det jo litt seint i uke 17.

Er det ingen måte å finne ut dette på tidligere?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er noe galt med barnet som blir oppdaget på ordinær ul i uke 17, får de fleste som søker om det innvilget sen abort.

Vet dessverre ikke om det er noen måte å oppdage dette tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 38 år eller mer blir man i Norge tilbudt noe som jeg tror heter en Duo test. Dvs i uke 11 kan man på ultralyd se indikasjoner på kromosomfeil, dette kombinerer de med en blodprøve. Dersom noe ikke er som det skal på disse to testene får man tilbud om forstervannsprøve. Dette er risikablet for forsteret og graviditeten.

Du kan søke spesielt om å få tatt Duotest dersom du er yngre, dersom det er historikk i familien din eller mannen din som tilsier at du har forhøyet risiko for kromosomfeil.

Jeg søkte men fikk avslag og det er jeg egentlig ganske glad for, sannsynligheten for at noe er galt når det har gått bra de første 12 ukene er tross alt ganske liten. De fleste fostere med skader eller missdannelser blir til de SAene og MAene vi leser om her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du over 38 år når barnet blir født har du krav på oppfølging rundt uke 12 for å sjekke om barnet er friskt eller ikke. Er du under 38 må det søkes spesielt om dette, og de fleste får avslag fordi Norsge ikke skal være et sorteringssamfunn hvor syke barn aborteres bort.

Tar du fostervannsprøve øker faren for SA. Noen kan de downs syndrom med UL i uke 12, men da må du søke om å få tatt sen abort, og den risikere du avslag på (igjen dette med at vi ikke ønsker sorteringssamfunn i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...