Gå til innhold

Et spørsmål om permisjon - de har tatt vekk 2 uker!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jenta mi kom 2 uker før termin og jeg "mistet" dermed 2 ukers permisjon før fødselen. Greit det - men så ringte jeg trygdekontoret i går angående fordeling av permisjon (mannen min skal ha mer enn fedrekvota) - og fikk da vite at permisjonen er kortere enn det vi fikk vite av brevet angående vedtaket fra trygdekontoret!! De har tatt vekk 2 uker på slutten av permisjonen pga at jenta kom 2 uker før tida!! Ikke har de sagt fra til oss heller.

Noen som har en forklaring på dette? Jeg trodde vi hadde 53 ukers permisjon - men nå er vi avspist med bare 49 uker - fordi jenta vår kom 2 uker før tida.

Håper noen kan svare meg - hva er det jeg har misforstått ift regelverket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter at "3 uker må tas før fødsel", så når man føder før tiden så får man ikke disse tre ukene før fødsel. Helt utrolig, men slik er det altså. Vi fkk også 11 dager før termin og da må man tidligere tilbake i jobb. Første gang fikk jeg 2 uker etter termin, og da fikk jeg jo 5 uker perm før fødsel og bare 47 hjemme med barnet mens de som får på termin får 3 uker før og 49 uker hjemme med barnet (var jo 52 uker den gangen).

Synes man alltid skulle hatt samme antall uker med barnet, uavhengig om man får før eller etter termin.

Men det er riktig det trygdekontoret har gjort med deg, utfra dagens regler.

Skrevet

3 av ukene er før termin, og hvis du føder før termin mister du de ukene. Men de andre 2 ukene vet jeg ikke hvor de har tatt, hørtes rart ut!

Jeg fødte 4 uker før termin, men i brevet jeg fikk stod det at jeg skulle begynne på jobb 30.sept (enda jeg fødte 8.sept), og da har jeg 5 uker ferie jeg kan ta i tillegg. Snodig.

Ring NAV å forlang en forklaring på dette før de tar juleferie du :))

Skrevet

Du har mistet 2uker permisjon fordi du fødte 2 uker for tidlig.

Da må du tilbake i jobb 2 uker før, men det er vel ikke 4 uker de har tatt vekk??

Skrevet

Aha, skjønner. Jeg har tenkt hele veien fra når jeg startet permisjonen, ikke når fødselen faktisk skjedde. Da blir tellinga litt annerledes ja.

Takk for svar!

Skrevet

De tre ukene før fødselen er nok ikke egentlig permisjon i den forstand, men er en forsikring om at ikke en arbeidsgiver kan utnytte den gravide kvinnen helt til fødselen er i gang! Ikke spesielt sunt det, i tilfelle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...