Glad i barn :) Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 sent i går kveld - og celleprøven som ble tatt på første legekontrollen viste en celleforandring. Nå sitter jeg her og er ganske urolig. Har endelig blitt kvitt den verste kvalmen og begynt å glede meg over graviditeten. Er 14 uker på vei. Men nå er jeg bekymret og lurer på hva som skal skje? Venter på time hos gynekolog for å ta en "biopsi" - som jeg heller ikke vet helt hva er. Hva om det er kreft det er snakk om? Hva med barnet? Noen som har erfaringer på området og kan dele disse med meg? Takknemlig for svar!
onam * mai 07 + september 08 Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 jeg har ingen erfaring med det men jeg vil sende deg en stor klem og et smil. håper det hjelper litt å vite at jeg er med deg i tankene. stor klem
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 eg hadde det samma..blei operert i mars.skulle egentlig på sjekk nå i desember,men er 25 veke på vei.om det er noke alvorligt med deg,noke som det sjelden er vil det ikkje gå utover barnet,kun deg..grunnen til dette er at du må utsette behandling til etter barnet er født.ønsker deg alt godt... nisseklem.
Glad i barn :) Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. desember 2006 Takk for svar først og fremst! Bare lurer litt mer jeg.... Fikk du påvist celleforandring først? Hva skjedde så? Operasjon med en gang? Og hva besto operasjonen i? Den sjekken du skulle på nå - er det en slags etterkontroll? Godt å høre at en eventuell behandling i såfall blir etter at barna er født - men er det trygt å vente så lenge (6 mnd) før man foretar seg noe da??? Mange spørsmål dette- men jeg klarer ikke tenke på no annet i dag. Er veldig nervøs....
frøy@ Skrevet 20. desember 2006 #5 Skrevet 20. desember 2006 Hei, Er på besøk fra 3 tri jeg, men tenkte jeg skulle prøve å berolige deg litt. Jeg har selv opplevd å få påvist en celleforandring og det ble tatt en biposi, som er en vevsprøve. Biopsien viste at dette bare var lavgradige forandringer som det ikke trengtes å gjøre noe med. Celleforandringer deles inn i mange stadier og det er ikke alltid så ille som det høres ut som. Har også en venninne som fikk påvist celleforandringer, men de var også bare lavgradige og trengte ingen behandling. Så ikke tro det verste allerede!! Masse lykke til, krysser fingrene for deg!! klem
varg veum Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 heihei.. ville bare si at det er mange som har celleforandringer uten at det er noe spesiselt å bekymre seg for... Men de må selvfølgelig ta biopsi (vevsprøve) for å utelukke det.
http://sylysten.blogspot.com/ Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Hei på du:o)) Enda litt mer beroligende.. For det første er det ofte litt celleforandring nettopp fordi man er gravid, da betyr det ingen som helst ting. Hvis man i etterkant av graviditet påviser celleforandring, blir man gjerne kalt inn til gyn for å ta en biopsi(vevsprøve). Dette er ikke noe vondere enn å ta celleprøva, kun litt ubehagelig. (det er det jo å ligge i den stolen i utgangspungtet:o))) Denne vevsprøva vil bli klasifisert i 3??? kategorier (lav medium og høy, tror jeg) hvorav lav ikke blir gjort noe mere med, medium blir sjekket med en ny biopsi noen måneder senere, og høy blir det operasjon av:o) Denne operasjonen har jeg tatt, kaller det forøvrig "skalpering". Da snitter de av en halv til 1cm av livmorhalstappen. Blir gjort under full narkose, og er overhode ikke vondt, blør litt, og så ferdig med det. Ble råda til å ikke bli gravid de første 3 måndene. Celleforandring kan hvis man er påvist "høy", i ca 25% av tilfellene, utvikle seg til kreft i løpet av 10 år , hvis man ikke behandler (opererer). Dette er altså en veldig saktegående prosess, så man har god tid til å føde et barn i mellomtiden. Det eneste negative med dette her, er at livmorhalstappen blir litt kortere, slik at den trenger litt mindre tid på å flate ut ved fødsel. Resultat, du kan føde før tiden, og det kan skje litt kjappere. Hvis du er særlig utsatt, snurper de litt igjen med en tråd:o)) Huff dette ble langt:o) Men jeg husker jeg satt også som et stort spørsmålstegn da jeg fikk påvist celleforandring. Lykke til.
Glad i barn :) Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 20. desember 2006 Her var det mange flotte svar . Tusen takk! Er faktisk litt beroliget! Har også pratet med jordmor og sier mye av det samme som dere. Så nå blir det jul i stua og så får jeg bare vente på innkallelse til å ta vevsprøven og håpe at den viser en lav celleforandring og at jeg kan nyte resten av svangerskapet også.
ღDidrikmamsenღ Skrevet 20. desember 2006 #9 Skrevet 20. desember 2006 Min lege sa til meg at celleprøver som blir tatt mens man er gravid, mest trolig alltid vil vise celleforandringer. Så han sa at han ikke brukte å ta slike prøver under svangerskap, nettopp på grunn av at de skaper bekymringer.
Wiik-28.05.07 Skrevet 20. desember 2006 #10 Skrevet 20. desember 2006 Hei! Jeg fikk påvist celleforandringer, tok vevsprøve, og endte opp på operasjonsbordet. Dette var for 4 år siden. Det var litt ekkelt å tenke på at det kunne vært kreft etterhver, men jeg ble beroliget etter et halvt år da de tok ny celleprøve som viste at alt var i orden, og det har det vært siden. De tar gjerne en sånn prøve hvert år når du har fått det påvist en gang... Jeg fikk en datter for snart 2 år siden, og det at de hadde fjernet hele livmortappen min hadde visst ingenting å si for fødselen eller for tidlig fødsel. Jeg fikk høre at den tappen var ubetydelig i forhold til det temaet. (gikk 6 dager over tida!) He he... Og nå med nummer to, er fortsatt celleprøvene mine bra, så det godt. Ikke la deg skremme! Mye bedre å oppdage det tidlig, selv om en blir litt tankefull! Ha en riktig god jul, og nyt graviditeten din! klem..
Gjest Skrevet 20. desember 2006 #11 Skrevet 20. desember 2006 Ser du har fått mange svar, men et til skader ikke. Jeg synes det er rart at man i det hele tatt tar celleprøve under graviditet, alle celler i kroppen din er i litt kaos, ihvertfall i starten. Og det virker helt naturlig på meg at man i denne fasen har celleforandringer, men så er det disse gradene da. Jeg har hatt celleforandringer for noen år siden, uten å være gravid, ble veldig nervøs inntil jeg kom til homeopaten min som sa at i perioder i livet er det normalt med celleforandring. Jeg er selv utdannet naturopat (naturmedisiner) og ernæringsterapeut og har derfor lest grunnfag anatomi, og generelt en del om sykdomslære, så jeg synes dette tema ofte vises bare fra den sykelige siden, håper jeg klarte å bidra med en del fra den andre siden, at det kanskje ikke er så unormalt med celleforandringer. Gode tanker
Gjest Skrevet 20. desember 2006 #12 Skrevet 20. desember 2006 Enig med hun over her. Og biopsien tas jo også for å finne ut hva slags celler det er forandring i. Håper alt går bra, sender deg gode tanker!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 20. desember 2006 #13 Skrevet 20. desember 2006 Dumme, dumme lege! De har gått bort fra celleprøve som rutine i svangerskapet nettopp fordi så mange har celleforandringer i svangerskapet - det er altså ganske så naturlig. Legen min sa til meg at de fleste prøvene faktisk kom tilbake og var positive... Så slapp av, og ta en ny på seksukerskontrollen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå