Gå til innhold

Kan man bruke navnet til barnet til sine venner?


Lirum

Anbefalte innlegg

Vi har grublet og grunnet på navn til vår kommende sønn, og finner ikke DET vi blir helt hjertens enige om. Nå er det avslappet ennå fordi vi har bestemt at ikke noe navn skal endelig bestemmes før tre uker etter at barnet er født. Men vi ønsker jo å ha noen alternativer som lyser imot oss med aktualitet og følelser og alt.... Vi har en sønn fra før og har en datter og...

 

Pøutselig re-finner vi et vidunderlig navn, og ops, det er jo navnet på sønnen til noen venner av oss. Deres sønn er ti år, og sånn sett har det ikke vært tenkelig å vurdere hans navn i forhold til de første barna våre, men nå står plutelig dette navnet og lyser for oss... sukk!

 

Jeg tenker kansje det er greiere og faktisk litt ukomplisert når barnet er eldre. Vi kan jo spørre dem hva de føler om det? Er det sannsynlig at de vi si hva de føler... er det for drøyt å be om fleksibilitet på dette området?

 

Vi har noen andre nanv også som vi styrer vekk fra fordi vet opplagt ikke går med to av dem, men her ante jeg brått en mulighet faktisk....

 

er det syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hvor sjeldent dette navnet er, og også om det er i samme sjanger som de andre navnenen dine. Hvis det ikke er veldig sjeldent, og "hører sammen med" de du har valgt fra før, tenker jeg at det er mindre sjans for at de føler dere hermer, men dersom dere ser endel til hverandre, ville jeg uansett spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har støtt på samme problem, de er slektninger av mannen min, og vi ser dem ikke grunn ikke så ofte....jeg tror jeg ville ha spurt dem først. Er helt enig med deg i at det (av en eller annen grunn) er mindre problematisk når aldersforskjellen er stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor ofte dere er med disse vennene deres, men om ti år er det jo ikke sikkert disse guttene kommer til å ha noe som helst med hverandre å gjøre. Barn med 10 års aldersforskjell har jo ofte ikke mye til felles når de vokser opp.

Selvsagt syns jeg dere skal spørre dem om de syns det er greit.

Det viktigste er jo at sønnen deres får det fineste navnet dere kan finne.

 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot at et vennepar om ti år kalte sin sønn for det samme som vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill,

 

og alle oppsummerer jo at det ikke er HELT ukomplisert, at man uansett må trå litt varsomt!

Vi har spurt dem og de sier de syns det er greit, og jeg håper jo at de mener det. Så vi setter det på listen og jobber videre :)

 

Ellers er jeg også enig i at jeg om ti år ville satt pris på om folk gav sitt barn navn vi har valgt til våre, det er da en fiiiiin bekreftelse er det ikke? Navnet er nokså sjeldent. Men en gang opplevet jeg å lufte et navn flere ganger til venninner uten å få noen respons, bare få månter etter kommer dette navnet tilbake til meg som navn-alternativt til den enes nyfødte datter! Da ble jeg emosjonell gitt, men det kom mest av den manglende responsen i første omgang :-)

 

En venninne tipset sin venninne igjen om navet til vår sønn, og jeg ble litt glad-rørt jeg da jeg hørte de hadde brukt dette navnet, på en slik måte at jeg i nye og ne spør åssen det går med denne lille gutten og hans familie... så det er jo flere sider av saken, ja?

 

At det varierer hvor mye vi ser dem, i perioder mye og andre mindre, og vi merker jo at deres sønn med det aktuelle navnet, stadig oftere har andre ting å gjøre.

 

Vi har altså fått lov, men vi må jo arbeide opp fler alternativer, ja :-)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har dumpet oppi akkurat det samme problemet! Sønnen til et vennepar på 5 år har et nyydelig navn, som vi begge liker (vi diskuterer flere vi og da, men jammen er det litt vanskelig å bli enig.. ;)

 

Er så redd for at de sier det er greit og så er det ikke? Men man får jo bare stole på at de er ærlige! :)

 

Ellers så er det vanskelig, for vi er "sistemann" ute i en gedigen babyboom, og nesten alle får gutter! Så mange av de fineste guttenavnene blir liksom tatt "foran nesen på oss"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI!

Jeg mener helt seriøst at ingen "eier" et navn, og når aldersforskjellen blir så stor, synes jeg det er fritt frem for å bruke navnet. Hva med å ta det opp med foreldrene, og si at dere igrunn vurderer dette navnet på deres sønn, og sjekke responsen? Mest sannsynlig blir de jo bare stolte!!??

Noe annet er det å "ta" navn som andre gravide i en vennegjeng bærer på - det har jeg opplevd og det var IKKE gøy! Jeg sa hvilke navn vi hadde som favoritter, og jammen tok ikke en venninde det navnet på sin unge! (da vi diskuterte sa hun at de ikke hadde funnet navn enda..) Og utrolig nok, nå venter hun nr 2, og den babyen for det andre navnet vi vurderte på vår førstemann....

Så jeg har lært min lekse ang det, ja..

 

Men det var et sidespor; syns du skal gå for det navnvalget hvis det føles riktig når gutten kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så veldig nysgjerrig..... Hva er navnet? Jeg ser ingen store problemer med å ta navnet. Når dere i tillegg har spurt og de har sagt at det er greit, så er det vel ingen problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...