Gå til innhold

Blomman - kan du hjelpe meg? Langt

Anbefalte innlegg

Hei Blomman og andre også som har peiling.

Jeg har lest at du er ammehjelper derfor retter jeg denne henvendelsen til deg.

Jeg fødte en sønn for litt over 3 måneder siden og har den siste tiden hatt store problemer med ammingen, eller dvs. med såre brystvorter.

Det hele startet med sprekker akkurat der hvor knoppen begynner. Det var skitvondt når han hektet seg på, men så gikk det seg liksom til. Prøvde å skåne den vonde puppen ved å melke den for hånd og bare amme med en pupp. Fikk bakterier i såret og brystbetennelser. Gikk på pensilin i 10 dager. Da grodde såret og jeg ble frisk igjen. Var så uten pensilin i 2 dager, og fikke da samme sår på den andre puppen og ny brystbetennelse og 10 nye dager på pensilin. Ammet hele tiden, men det var vondt og såret grodde ikke. Når pensilinkuren var over satt jeg med sår på begge puppene og bestemte meg for å ta en full ammepause. Har i 1 uke nå bare håndmelket og gitt han dette på flaske. Har melk i massevis. Prøvde å amme igjen igår (var hos helsesøster for å se om hun kunne hjelpe meg med stillinger etc.) Det var ikke vondt å amme da, men vi så jo at jeg ble sår igjen med en gang. Hun anbefalte brystskjold og annenhver gang med amming, flaske. Har holdt på med det idag, men huden tåler det ikke virker det som. Jeg har nå sprekkdannelser på begge puppene (selv med brystskjold).

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal la han "ta puppen" når jeg har på skjoldet. Synes det er litt vanskelig å ta C-grepet med skjoldet på. Har du noen forslag.

Som du ser er dette mitt tredje barn. Jeg hadde aldri disse problemene med de to andre og de ble ammet nærmer 16-18 måneder hver. Vil også nevne at på helsestasjon har de sjekket om han hadde for kort tungebånd, noe han ikke har.

Hvis du har noen forslag som kan hjelpe meg er jeg veldig takknemlig. Vil så gjerne fortsette å amme lenge ennå, men disse sårene gjør meg nesten gal.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7512411-blomman-kan-du-hjelpe-meg-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen ammehjelper i nærheten der du bor tror du?? Tror det må være noe feil med sugetaket til babyen din - kan du ha sopp?? - kan du ha fått feil antibiotika?- er det blitt tatt prøver av sårene??

brsytskjold kan være uproblematisk å bruke, mn da bør de være ultratynne og ikke tjukke i det hele tatt. Kan være at du må ha ammepause litt til og.

Hva med om du har eksem/dermatitt som gjør at du blir sår- snakk med legen og få time til hudlege fort! (akutttime syns jg er påkrevd)

ikke lett å veilede sånn over nettet med en slik problemstilling du har.

Send gjerne en mail fra ammehjelpen.no - be dem videresende Blomman så får jeg mailen. Beskriv problemet så godt du kan-

du kan få telefonnr da og ringe meg

ellers leser du på ammehjelpen.no så lenge å ser om du finner noe der du kan ha hjelp av

Skal hjelpe deg så godt jeg jeg;-)

- hører fra deg på mail da eller?

hei!!

har hatt det akkurat som deg! i går var eg til en ny lege som endelig skjønte hva det var og gav meg riktig medisin...i mitt tilfelle var det snakk om sprikk-betennelse. sår i puppen som begynte å gro mellom ammingene, men sprikker opp igjen ved pumping eller amming!! fikk medisin og ser virkelig fram til å komme ut av smerteh.....

lykke til

Hei.

Tusen takk for svar begge to.

Det ble tatt bakterieprøve av såret når jeg hadde den første bb. Da hadde jeg gule stafelikokker, så det var jo helt klart en bakteriell bb.

Da jeg fikk den andre bb tok legen en melkeprøve. Har ikke hørt noe så jeg regner med at den var negativ. Ved første bb fikk jeg Weipaferin og andre gangen fikk jeg Diclocin. Begge kurene varte i 10 dager.

Har prøvd 2 forskjellige ammeskjold. Men det er ikke bra. Ammet litt i morges men huden er så tynn at den sprekker selv med skjold. Har bestemt meg for å håndmelke inntil videre.

Men jeg snakket med helsesøster idag. Hun er veldig hjelpsom og innstilt på at vi skal løse dette. Hun skulle ringe til Nasjonalt senter for amming og høre om de kunne hjelpe meg. Så inntil videre får jeg bare håndmelke og gi på flaske. Er veldig innstilt på å fortsette ammingen. Det er jo så koselig pluss at det er veldig lettvint da.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...