Gå til innhold

Ang. samsoving og krybbedød...


-carina-

Anbefalte innlegg

Man har jo hørt at man ikke skal samsove pga av at det kan øke faren for krybbedød. Men nå har jeg lett igjennom noen databaser, og det ser ut til at alle vi som samsover kan gjøre det med god samvittighet. Her har jeg klippet og limt inn konklusjonen fra undersøkelsen:

Hele er her: http://www.kunnskapssenteret.no/filer/rapport5-05_rev_nettversjon.pdf

 

---- o ----- o ----- o ----- o -----

 

Barn som sover i foreldrenes seng, blir ammet mer enn barn som sover alene. Forskningen kan imidlertid ikke si oss sikkert om samsoving fremmer amming, eller om resultatet skyldes at det er mødre som ammer mye som velger å sove sammen med barna.

• Forskning har ikke vist noen sammenheng mellom samsoving og økt risiko for krybbedød blant spedbarn over åtte uker.

• Samsoving,når mor har røykt i svangerskapet og/eller mor eller partner røyker etter fødsel øker risiko for krybbedød. Det er uklart om samsoving øker risiko for krybbedød blant nyfødte (yngre enn åtte uker). • Smokkbruk i spedbarnsperioden har antakelig ikke effekt på om barnet ammes eller ikke. Det er uklart omtidlig introduksjon av smokk påvirker hvor lenge barn blir ammet.

• Bruk av smokk er forbundet med redusert risiko for krybbedød. Måten studiene er gjennomført på, gjør at vi ikke kan være helt sikre på at det faktisk er en årsakssammenheng.

• Det er uklart om amming er en viktig beskyttende faktor mot krybbedød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da litt betryggende:-) Jeg sover som regel med Sofie i senga, er så trøtt når jeg ammer 8-10 ganger om natta at jeg ikke orker legge henne tilbake i egen seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har min egen lille teori at de barna som dør i seng med foreldrene, er for overoppvarmet av dyner og kroppene til foreldra! Jeg og mitt barn på snart 5 mnd, sover i lag i dobbeltseng, min mann sover på annet rom med 3 åringen som nekter sove om natta for tiden! 3 åringen sov forresten i senga med oss til i sommer, 1 mnd før jeg fødte nr 2, så jeg er ikke så redd krybbedød når det gjelder samsoving! Men en må passe på at barnet ikke blir FOR varmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...