Gå til innhold

Vannkopper- ble sendt hjem i døra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår hadde gledet seg til nissefesten i barnehagen i dag, men kom nesten ikke innenfor døra, før vi ble sendt hjem igjen.

Han fikk vannkopper for nøyaktig en uke siden.

I barnehagen fant personalet 2 blemmer (som for meg så ut som om de hadde kapslet seg inn), av de ca.300 blemmene som hadde tørket inn. Det var nok til at de ikke ville ha han til stede i dag.

Allmentilstanden hans er helt på topp igjen.

I følge seriøs legeforskning er man smittefri fra og med dag 5 etter ubruddet. Det forklarte jeg også personalet, men de ville ikke høre på det øret.

Så langt jeg vet, er det ingen barn i barnehagen der med nedsatt

immumforsvar, så det kan vel heller ikke være så katastrofalt om noen barn teoretisk hadde blitt smittet. Det er tross alt bedre å få det som barn enn som voksen.

Han har vel heller smittet de han kan smitte allerede, før vannkoppene brøt ut, siden han var i barnehagen dagene før utbruddet kom.

Ble selvsagt forbanna da vi ble sendt på dør, men jeg er aldri langsur, så jeg ser helt nøytralt på det nå.

Det er nok verre for han som ikke fikk være med på nissefesten.Men vi har forsøkt å kose oss hjemme i dag, han fikk godtpose av meg isteden for av nissen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man syk så er man syk. Vannkopper er meget smittsomt helt til siste lille kopp er tørket inn og skorpen har falt av. En annen ting er at det tar 2-3 uker fra et barn er smittet til det faktisk slår ut i vannkopper. Tenkt på det. Vi hadde også sendt dere hjem igjen. Man utsetter ikke andre barn for smitte frivillig. Du høres litt egoistisk ut her syns jeg....det positive er at man har vannkopper bare en gang (som oftest) ;) God jul!

Skrevet

Man er smittefarlig inntil siste blemme er tørket inn!Ikke f.o.m. dag 5 etter utbruddet...

Mvh

Skrevet

Jeg refererer bare til pålitelig fakta jeg har funnet.

Ja, det er en gjengs oppfatning at man kan smitte inntil siste blemme er skorpelagt.

Jeg trodde også det, inntil jeg via seriøse artikler kunne lese at det ikke var et faktum.

Går du inn på nettet og leter, vil du finne ut at forskningen viser noe annet.

Jeg har iallefall funnet 4 forskjellige sider hvor det står at man er smittefri etter 5 dager.

De hadde vel aldri skrevet det om det ikke var sant.

Skrevet

Ok,men har du en spesiell artikkel eller forskningsmateriale du kan referere til?

"De hadde vel aldri skrevet det om det ikke var sant":tror du virkelig at "de" bare skriver ting som er sant??

Men,jeg skal se hva jeg finner jeg av artikler og div angående vannkopper og smitte,og lese det.Så får vi se ;)

Mvh

• 2 uker senere...
Skrevet

Barnelegen på sykethuset som behandlet datteren min da hun ble syk på grunn av vannkopper sa at mente hun ikke burde gå i barnehagen før det var skorpe på alle vannkoppene. Han burde jo ha litt peiling han også.

Skrevet

oi!! skjønner ikke at du hadde samvittighet til å levere den dagen! tenk på ungen din, de andre ungene og de ansatte!!

Skrevet

Jeg mener at det var du, og ikke barnehagen som gjorde feil i dette tilfellet. I vår kommune får man utdelt en oversikt over barnesykdommer ved oppstart i barnehage. Der står det blandt annet hvor lenge et barn må være hjemme fra barnehagen. Dette skrivet er laget av fyleslegen. Her står det at man er smittsom til alle blemmene har tørket inn. Noen barn fåt bare noen får blemmer som tørket raskt inn, andre får mange og bruker dermed lengre tid. Da kan man ikke forholde seg til dager.

Jeg mener at du burdte ha konferert med barnehagen/fastlegen FØR du bestemnte deg for å ta med gutten din. At han har gledet seg til festen, er jo fordi du har sagt at han kan få gå.

Barhenagepersonalet har ansvar for alle barna i barnehagen. De bør kunne forvente at vi foreldre ikke sender barna i barnehagen hvis de kan smitte de andre barna. Man trenger ikke å ha lavt immunforsvar for å bli smittet av vannkopper. At du mener at det ikke er noen fare at noen blir smittet er en ting, men du må jo også ta hensyn til at det er flere barn i barnehagen enn din sønn, og dermed foreldre med flere synspunkt enn ditt.

Skrevet

Fint at folk engasjerer seg :), men helt på jordet er jeg vel ikke ?

Skrevet

1. Vannkopper kan du BARE få en gang i livet - de som sier noe annet lyver eller er totalt uvitende. Dermiot kan du når (som regel som voksen få helvetesild av samme viruset), så det er større grunn til å holde seg unna gamle enn unge.

2. De fleste som blir smittet av vannkopper blir smittet før vannkoppene slår ut siden inkubasjonstiden er så lang.

3. De fleste får vannkopper før eller siden og en er sykere som voksen enn som barn, så hvorfor utsette det? Foreldre burde utsette barna sine for smitten så fort som mulig for å få det overstått, så slipper de å få det når de er eldre.

For å bli smittet av et barn som har utbrutte vannkopper tror jeg en må være i fysisk kontakt med selve blemmene - hvis en dekker til dette med klær så burde ikke andre bekymre seg uansett. Derimot en min mening at foreldre er HYSTERISKE. Hva er dere redde for? At barna deres er litt sutrete noen dager eller at dere må være borte fra jobb noen dager??? Kall ikke denne moren for egoistisk, det er DERE som er egoistiske.

Begge mine barn har hatt vannkopper og jeg er glad for at det er overstått - nå kan de aldri få det mer, og arrene etter koppene blir mye finere når en 3-åring får det enn når en 14-åring får det. Det er minimal sjanse for kompikasjoner etter vannkopper hvis barna ellers har et godt immunforsvar.

Jeg kjenner en lege som jobber på Haukeland og han fortalte at alle legene han kjente utsatte barna sine for smitte med vilje -bedre før enn senere. Samme legen gjorde alt for å utsette sin datter for mine barn, som videre passet på å smitte sine nevøer og nieser - så vi klarte å spre vannkoppene fra Bergen, via Alta og Sogn og tilbake til Bergen igjen.

Til alle overbeskyttende foreldre der ute - SKJERP DERE!

Ps: Jeg er ikke sint, men ganske oppgitt - og engasjert :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...