Gå til innhold

angående det å sitte selv før de kan sette seg opp selv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk for en tid tilbake utrolig mye pepper fordi jeg lot jenten min sitte selv om hun ikke kunne sette seg opp selv. Ene venninnen min var på kontroll med datteren sin og fikk beskjed om at det var helt greit å la hun få sitte alene....men selvfølgelig ikke så veldig lenge omgangen....dette var det en fysioterapaut som sa... i går var jeg på kontroll på HS. jeg kledde av datteren min mens hun satt på stellebordet der. HS sa da ohh, så flink hun er som sitter så fint. jeg sa hun ikke satt jeg opp selv enda..men det gjorde ingenting sa hun. de lærte seg først å sitte og deretter å sette seg opp..var ikke noe farlig... men man skulle ikke bygge opp for dem slik at de satt selv før de var klar for det...

selv så lar jeg datteren min sitte litt om gangen.. men f.eks ivognen så sitter hun jo lenge...da lener hun seg langt frem sånn at hun sitter ikke inntil støtten i ryggen liksom.. på gulvet kan hun sitte litt å leke, men jeg lar henne ikke sitte mer enn 5 min ca... hun liker godt å ligge på gulvet og ruller seg bortover, skubber seg bakover, og står på alle fire... (hun er 7 mnd)

så, er det virkelig sånn at jeg er en barnemisshandler fordi jeg lar henne sitte?

Skrevet

det er du ikke. lot mi sitte før hun satte seg opp selv.

fikk føre av fysio. at de ikke hadde bevis på at det var skadelig så de kunne ikke fraråde oss det

Skrevet

Det er sånn jeg også har forstått det, at man kan la dem sitte før de setter seg opp selv. Det å kunne å sitte og det å kunne å sette seg opp selv går jo på forskjellige ting, forskjellige muskler og forskjellig motorikk. Så lenge de klarer å sitte så er vel musklene i ryggen sterke nok til det, selv om de ikke er sterk nok å klarer å koordinere rette muskler til å sette seg opp.. ble litt rotete dette, håper det ble litt forståelig :)

gutten min er 6 mnd, han sitter ikke selv så da er det forståelig at det blir en belasting hvis vi lar han sitte mye. Han sitter jo litt i vognen, men da lener han seg bak når han blir sliten.

Skrevet

"Rygg- og nakkemuskulaturen begynner nå å bli sterkere, men før barnet selv setter seg opp, vanligvis ved 8- til 12 måneders alderen, bør det ikke settes på gulvet alene.Rundt 6 måneder klarer mange å sitte uten støtte noen få sekunder, men først ved 8 måneder er ryggen sterk nok. Ikke gå fra barnet i sittestilling, før det selv klarer å bevege seg trygt ut av denne stillingen- barnet kan fort velte når det blir sliten i ryggen. "

Du finner detom du søker på bevegelsesutvikling her på din baby

Skrevet

min får ikke sitte før han kan sette seg opp selv (6,5 mnd). Han satte seg opp i helga, så får se fremover hvordan det går. Det går sikkert bra med de som settes opp, sikkert mange av mødrene her som er satt opp i sin tid;-) men det anbefales ikke av fysioterapeuter. http://www.babyverden.no/templates/Article____4338.aspx

Skrevet

Du er ingen barnemisshandler for det nei! Men det sies at man ikke skal sette opp barnet før det kan sitte selv, dette fordi barnet har lettere for å begynne å "stumpeake" istedetfor å krabbe. men å sitte litt på fanget er imidlertid greit sies det.

Skrevet

men det er jo ikke tyngre for ryggen å sitte på fanget enn å sitte på gulvet?

datteren min sitter helt fint selv nå... hun holder på å lære seg å krype..å holder absolutt ikke på å bli en rompe hopper. hun ligger masse på gulvet osv..

vet at det står mange plasser at man ikke skal sette opp barnet før 8 mnd alderen osv..men det er jo veldig inviduelt da...noen er sterke i ryggen og kan sitte før..krype før enn andre, rulle før enn andre osv... datteren min kan sitte på gulvet, bøye seg helt frem til tærene plukke opp en leke for å dra seg opp igjen... ikke kom å si at hun ikke er sterk nok i ryggen da vel?

Skrevet

nei, selvfølgelig ikke.

I Norge anbefales det ikke at man lar babyene sitte før de sitter selv, bla.bla.. det har vært snakket masse om her

Men dette er ikke noe som det er full enighet om i fagkretser rundt om i verden, så vidt jeg har forstått.

Jeg bor i Italia for tiden, og i brosjyren jeg har fått av helsemyndigheter her står det at man kan la babyen sitte i korte perioder fra ca 5 mnd alder, selv om det ikke har satt seg opp selv. Bare man passer på at det er puter rundt ol. slik at barnet ikke faller og slår seg..og man skal ikke gå fra det.

Det bor masse folk i dette landet, og jeg tror babyene klarer seg bra, he-he- Ikke vits i å bli helt hysteriske.

Mener dette er vanlig i USA også.

Alt med måte sier nå jeg.

Skrevet

det har sikkert noe med stumpeaking å gjøre det da sikkert, at det er greit på fanget å ikke på gulvet. For det er jo på gulvet de lærer å komme seg frem. Det var bare noe jeg hadde lest. Men det er jo idividuelt det er jeg enig i. Ingen barn er like. Men de sier at om et barn klarer og komme seg ut av sittestilling selv, er det klart for å sitte alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...