Gå til innhold

Seteleie: fødte du "vanlig" eller med keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har i dag fått vite at mini i magen sitter på rumpen... Har han ikke snudd seg innen 2 uker blir det ultralyd og vekstestimering.

Fikk ruptur grad 3 ved forrige fødsel for ca 2 år siden, og det bør ikke skje igjen, så det jeg lurer på er dere andre som hadde barn i seteleie:

Ble det forsøkt ytre vending?

Fødte du vaginalt eller ved hjelp av keisersnitt?

Dersom du fødte vaginalt - hvilke hjelpemidler ble brukt? (smertestillende,klipp osv.)

Hvor stor er du selv?

Hvor stort var barnet ved fødsel?

Hvordan syntes du fødselen var?

(Var du fornøyd med oppfølging/informasjon?)

På forhånd takk for svar!

Skrevet

Min lillegutt satt på rumpa han også!

Jeg hadde fødselsangst i tillegg pga tidligere overgrep.

De ville jeg skulle prøve ytre vending, men jeg har hørt at det ofte skjer komplikasjoner med slikt. Navelstreng rundt halsen, barnet blir stresset.. Og det ender da i haste snitt.. Det samme hørte jeg også om vaginale fødsler i seteleie.

Jeg tok keisersnitt!

Og jeg ble overrasket hvor fint det egentlig var! Gutten min var 3490g og 49 cm lang, han ble født 12 dager før termin ( jeg fikk vite 13 dager før termin at jeg hadde fått innvilget keisersnitt..

Veldig fornøyd med oppfølgningen!

Skrevet

Jenta mi lå i sete. det var derimot uoppdaget. hadde 5 cm åpning når det ble oppdaget. ble veldig kaotisk kort fortalt.

det endte med ks, hun kom ikke langt nok ned i bekkenet og jeg var veeeeeeeeldi sliten.

jeg ble dårlig etterpå, fikk komplikasjoner etter ks. men for en presang den jenta var.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde keisersnitt.

Prøvde ytre vending, uten hell riktignok, men ikke noe å være redd for om det blir aktuelt for deg. De passer veldig godt på både deg og babyen. (Jeg var hos dr.Sand på Ullevål.)

For meg var det faktisk litt forvirrende hva som ville være den beste løsningen. Babyen min så ut til å være rett over 4 kg (som jo er grensen for vaginal forløsning), men legene var litt uenige om hvilken forløsningsmetode som ville være best for meg. Selv var jeg egentlig litt stresset med tanke på både ks og setefødsel, men bestemte meg til slutt for å gå til en samtale på sykehuset, og føge den anbefalingen denne legen ville gi meg- og det ble ks.

Jeg hadde et veldig rolig og fint ks, helt uten komplikasjoner. Når det er sagt er det ikke til å stikke under en stol at jeg syntes den første uka var vond, og jeg misunte de andre på sykehuset som tilsynelatende "spratt" rundt etter fødselen.

Mitt råd til deg blir derfor å høre på de rådene du får- be gjerne om en ekstra time med jordmoren din om du trenger det. Jeg var ganske redd i innspurten, og det var viktig for meg å få snakket med noen som forstod akkurat det.

Lykke til, uansett hvordan fødselen din blir har du snart babyen din hos deg :-) Ikke glem det i maset du kanskje har nå på slutten.

Og ikke glem å oppdatere oss om hvordan det går da...

Skrevet

seteleie ble oppdaget da jeg ble lagt inn med lett sv.forgiftning i uke 36

Det ble tatt rtg og mål - og bekkenet mitt var stort nok til babyen. Ineg forsøk på å snu babyen.

Ble anbefalt å føde vaginalt. fikk epidural (det må man i tilfelle hastekeisersnitt i tilfelle komplikasjoner) Ble klippet under ri - kjente inegnen ting av det ;-)

Fikk epidural tidlig i åpningsforløpet.

Fødte i uke 37- baby ca 3000 gram - lengde ikke målt forde de ikke retter babyen når de er født i seteleie-obs hofter.

Fødselen gikk kjempefint.

Jeg er 1.58 høy- men har bredt bekken.

kjempebra info på forhånd.

Skrevet

min lille mann lå i steleie under store deler av sv.skapet. 3 uker før termin ble det vendingsforsøk, jeg synes det var helt jævlig, var kvalm og dårlig et døgn ettterpå, med fullt av blåmerker på magen. -uten hell. fikk ks.dato satt til en uke før termin, lillemann kom t var estimert til å være 4600 gr var "bare" 3900 og 50 cm...men rimelig svær rundt hue, 39 cm, de forklarte det med at han hadde unormalt rndt hode, fordi de som ligger med hode nedover i bekkenet blir klemt. bekkenet midt ble aldri målt, siden de mente han var så stor!

KS gikk supert, fort gjort, var oppe å dusja morgen etter uten hjelp, litt vondt en ukes tid, men etter det ingenting. egentlig veldig lite oppfølgning, men følte heller ikke at jeg trengte det siden alt gikk så bra!

Skrevet

Hei :) Seteleie ble bekrefta på ul i uke 36 (men visste egentlig om det selv..), skulle på røngten for bekkenet uka etter, men rakk aldri det...Fødte en gutt på 2990 g vaginalt i uke 36+5, så det ble røngten like etter at vannet hadde gått og konstatert at bekkenet var stort nok (hadde faktisk da en åpning på 5 cm før jeg fikk vite om det ble vaginal fødsel eller keisersnitt). Fikk epidural på 5 cm åpning, og fødselen forløp enkel og greit uten noen form for komplikasjoner. Ble klippet idet skuldre og hode skulle ut (forsto det sånn at det var rutine ved setefødsel), men kjente ikke noe til selve klippingen. Synes det var en overraskende grei fødsel - fikk super oppfølging og følte meg veldig trygg, en fødselslege var tilstede under hele fødselen. Forsto det sånn på legen der jeg fødte at de ikke praktiserte vending av babyen (på Haukeland), men at vaginal fødsel i seteleie var å foretrekke hvis bekkenet var stort nok (og at ikke andre grunner var tilstede for keisersnitt). Lykke til :)!

Skrevet

snuppa lå i sete, men det visste vi ikke før vi kom opp på haukeland med 3 min mellom riene. Hadde ikke tid til røngten eller noe.. fra jeg kom med 2 cms åpning til jeg hadde 9 cm åpning gikk det 40 min...

Så jeg ble rett og slett bare nødt til å prøve å føde. Men det angrer jeg ikke på.

Fikk epidural, men den virket jo aldri... satt den feil flere ganger.

Slet litt med å få hodet ut (måtte jo skje så fort) så da hjalp de til med tang. Men slapp klipping og revnet bare litt.. måtte sy noen få sting.

Var i skammelig god form etter fødsel.. sprang i trapper bare noen få timer etterpå (heisen tok for lang tid)

Hadde en flott fødsel, men kaotisk siden det gikk så fort...

Jeg er vel litt over gjennomsnittet i størrelse (legger ikke ut vekten min her)

Snuppa var 3720 gram, 51 cm lang og 35 cm rundt hodet.

Og hun kom 10 dager før termin.

Lykke til med fødselen enten det blir den ene eller den andre veien! Resultatet som kommer blir nok perfekt uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...